A Avemo skrev:
Om du måste fylla olja under de 1000 milen låter det inte normalt.
Nej, jag har aldrig behövt fylla på olja mellan bytena.
 
Jag ser mig som motbevisad angående vad som är normal oljeförbrukning. Eller kanske är det normalt att VW amorak är dåliga. Oavsett så låter inte din oljeförbrukning som så mycket att bråka om. Kanske är problemet bara att oljan läcker ut i stället för in i motorn.
 
A Avemo skrev:
Jag ser mig som motbevisad angående vad som är normal oljeförbrukning. Eller kanske är det normalt att VW amorak är dåliga. Oavsett så låter inte din oljeförbrukning som så mycket att bråka om. Kanske är problemet bara att oljan läcker ut i stället för in i motorn.
Amarok
Passat
A5
A6
Sharan
mm

Ja alla märken med oljemotorerna =)
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Tydligen tycker somliga biltillverkare att en halvliter olja på 100 (etthundra) mil är acceptabelt, har för mig att jag sett någon som säger en liter per 100 mil är acceptabelt utan att något är fel.
Delvis hänger det väl på att motorerna optimeras för minimal friktion för att få så låg bränsleförbrukning som möjligt, t.ex. med oljeskrapringar som har så lågt tryck mot cylinderloppet som möjligt. Att man kan få en oljeförbrukning i klass med en modern tvåtaktsmotor verkar vara okej, det drabbar ju inte siffrorna folk kollar på när dom ska välja ny bil. :p
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
1l/tank är inte ok, men 0.5l/tank är väl vad VAG säger är ok i instruktionsboken. Men de gör inte reklam om det...
 
Har demonterat många intercolers, samtliga har innehållit en skvätt olja. Man tycker det är mycket när man drar bort slangen och det rinner ut, men samlar man upp det blir det bara några cl.
Olja är ju väldigt penetrerande och kan sprida sig över en stor yta, utan att det är en större mängd.
Oljan i detta fall har samlat upp en massa skräp, grus, damm, nått som i vanliga fall tvättas bort med tiden. Har det inte droppat under bilen rör nog detta sig högst om nån dl.

Varför kom VW upp när vi pratar om en Renault ??
 
Är ni intresserade av VW motorer kan ni kolla in här, och läsa om olika motorer, här får ni information VAG själva aldrig skulle berätta.
https://www.wasamotor.se/vag-sidorna/
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
H
Isakare Isakare skrev:
Har demonterat många intercolers, samtliga har innehållit en skvätt olja. Man tycker det är mycket när man drar bort slangen och det rinner ut, men samlar man upp det blir det bara några cl.
Olja är ju väldigt penetrerande och kan sprida sig över en stor yta, utan att det är en större mängd.
Oljan i detta fall har samlat upp en massa skräp, grus, damm, nått som i vanliga fall tvättas bort med tiden. Har det inte droppat under bilen rör nog detta sig högst om nån dl.

Varför kom VW upp när vi pratar om en Renault ??
vw kom upp för diskutionen var att en motor inte ska dra olja.
Tog ett exempel på att vw drar massa olja.
 
H Hallerudsbo skrev:
vw kom upp för diskutionen var att en motor inte ska dra olja.
Tog ett exempel på att vw drar massa olja.
Gå in på länken och läs om bensinmotorn så får du veta varför också.
 
En kollega hade en Audi med V6'a för ett antal år sedan som drog 1 liter på 100 mil. Han klagade flera gånger och till slut tog dom in bilen och på något sätt räknade dom ut att den drog 980 gram olja per 100 mil och gränsen var 1000 gram, så det var inget fel på bilen.
Dessutom var han tvungen att fylla på med svindyr original longlifeolja för att garantin skulle gälla...
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Ibland undrar man om VAG kör med "runt hörnet"-garanti. Eller kanske "we break it, you buy it"...

Farsan hade den ökända 3.2l V6an där kamkedjan strulade, designfel enligt försäkringen, det får Audi ta, Audi slår ifrån sig, ta det på försäkringen...
 
Har man märkligt hög oljeförbrukning kan man prova att byta oljefabrikat. Rätt viskositet och spec, men ett annat märke.
Jag har tex haft flera Mercedes från 80- och 90-talet, slår man Shellolja i dessa blir förbukningen smått spektakulär...senare modeller har jag inte provat annat än Mobil eller Fuchs.
 
Det var många år sedan jag tappade förtroendet för VAG, någon gång på 00-talet. Inte för att dom har haft dom olika problemen dom har haft, utan för att dom konstant vägrar att erkänna och "ta ansvar" för skiten dom bygger.

Men just angående att dom drar olja så har det med kolvringarna att göra, dom håller inte tätt.

Men detta har inget med TS problem att göra. Även om intercoolern läcker så ska den inte läcka olja. Den ska läcka luft. Jag hade rivit turbon för det är där jag tror att du hittar felet, om vevhusventilationen är kontrollerad.
 
Jag har inte orkat tvätta av kylaren för att se vart hålet är, men den här misstänka marodören låg i grillen precis framför kylaren:

Sten fastklämd i bilens grill framför kylaren, synlig genom ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.