Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Kostnaden för bostadsanpassning var 109 kr per invånare år 2014 enligt [länk]!
Man må tycka att det inte är något att lägga några hundralappar om året på det men du kan väl inte komma ifrån att politikerna utsätts för ett tryck att sänka kommunalskatten och då gäller även många bäckar små ...
[Beklagar om vi driver OT men de här underliga argumenten om höga kostnader kommer upp i tråd efter tråd.]

Att försöka spara på kostnaderna för bostadsanpassningsbidraget genom att ändra bostädernas utformning genom att lägga krav på den lilla nyproduktionen som sker tar generationer. (Dessutom vet vi inte ens om det är samma teknik för rörelsehindrade som kommer att användas om några generationer. Robotisering och digitalisering sker nu.)

Och totalt rör det sig ändå om kaffepengar som betalas ut i bostadsanpassningsbidrag trots vårt gamla bostadsbestånd. Någon miljard. Statens budget (omsättning) är beräknad till 1116 miljarder 2020. Den kommunala inkomstbudgeten (2018) var utöver detta 702 miljarder. Sätt det i relation till t ex barnbidraget som kostade 33 miljader 2019 för att inse vilken ekonomisk marginalfråga det är att spara någon procent på denna låga summa genom strikta regler för nyproduktionen. Den där procenten i besparing lär ätas upp av ökande kostnader för merarbetet för bygglovshandläggarna.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Hemmakatten
BirgitS BirgitS skrev:
Moderatorerna läser inte alla inlägg så vill man vara säker på att något kommer till en moderators kännedom så kan man t.ex. välja Rapportera i inläggsmenyn.
Jo, jag läser vartenda vartenda inlägg här på "Ekonomi & Juridik", speciellt under Juridik. Skulle nog våga påstå att ALLA inlägg i forumet läses av någon moderator. Däremot är det ingen moderator som är inne 24/7, vore omöjligt. Moderering är en avvägning och balans. Allt som någon enstaka medlem kan tycka är ovidkommande, kan en moderator bedöma annorlunda.

Vill också påpeka för att undvika diskussion, att åsikter om moderering inte förs i trådarna, utan via PM eller e-post.

Tycker sidodiskussion om hur liten bostad man kan bygga men ändå hålla kraven för tillgänglighet är intressant och passande speciellt i denna tråd.

Men nu kan vi kanske återgå lite mer specifikt till TS önskemål. /moderator
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Birgit S;
"Naturligtvis, jag frågade dig vad du tyckte som blir fulare när man följer reglerna. Hur är det med din egen läsförståelse eftersom du klagar på min?
Tydligen tycker du att en dörr modul 9 är fulare än en modul 8, det är okej för mig även om jag inte håller med."

Dieter Rams:"Less is More"
 
Hemmakatten
Min gudmor bodde på ca 35 kvm. Iofs en lägenhet och en äldre lägenhet. Men den hade varit godkänd med dagens standard, möjligtvis med undantag för badrumsdörren.

Det var till och med rundgång i lägenheten. Även ett litet badkar och en liten tvättmaskin fick plats. Garderober i den lilla hallen och i det lilla sovrummet som inte rymde en dubbelsäng. Köket hade plats för ett litet hopfällbar bord för 1-2 personer. I vardagsrummet, L-form fanns ett litet bord för två, vid behov fyra men då blev det trångt.

Så visst går det att bygga smått! Vi bodde två personer i en sommarstuga på 50kvm i ett halvår, utmärkt.

Men sikta in dig på att uppfylla tillgänglighetskraven, vilket INTE är samma sak som handikappkrav.
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
@Arne999
Kan du inte posta ett förslag på hur du skulle vilja om det inte fanns några krav, så kan vi efteråt gå igenom vad som skulle behöva justeras för att uppnå tillgänglighetskraven.

Det är nämligen ofta inte så mycket som behöver ändras som man gärna tror för att uppnå kraven.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Min gudmor bodde på ca 35 kvm. Iofs en lägenhet och en äldre lägenhet. Men den hade varit godkänd med dagens standard, möjligtvis med undantag för badrumsdörren.
Det går ju att bygga Attefallshus med 25 kvm byggarea, ung. 21 kvm boarea, så det går ju att bygga väldigt litet om man vill och det kan fortfarande vara godkänt, även om den nya gränsen på 30 kvm lär vara välkommen för att få trevligare bostäder.
 
A Arne999 skrev:
Jag tänker mig ett permanentboende. Och jag snackar som sagt inte om att bo på typ 15kvm i ett tinyhus men om man skulle vilja skala bort allt som man själv tycker är onödigt så blir det i min värld ett ganska litet boende

kök och badrum kan för min del vara minimalt
Garderob/förvaring kan vara minimalt
Vardagsrum kan skalas ner till typ två fåtöljer och en kamin
Uterum är ersätter vardagsrum men behöver inte vara vinterbonat (det går utmärkt att värma upp kortvarigt vid behov ändå) Detta ska dock vara väl tilltaget så man får plats för gäster
Sovloft med en dubbelsäng
Till detta ett garage/semikallföråd för de prylarna man vill ha


=> ett litet billigt hus med minimal uppvärmning och inga onödiga material MEN inte godkännt att bo i gissar jag...
Hej. Jag byggde ett hus på 24 kvm, som påminner om din beskrivning. Efter 4 år skulle ja ha ett uterum på 13 kvm men snickaren gjorde det till ett vinterbonat rum. Jag har bott där i 8 år. Har värmt med 2 fristående element och har en gasolkamin om det behöver värmas dra upp värmen snabbt eller mycket. Förra året installerade jag en luftvärmepump, ännu bättre. Det byggdes fört till att vara ett förråd, blev en fritidsstuga med permanent boende. Skulle i dag kallas ett Attefallshus Men jag hade ett bostadshus på tomten som var ett rivningsobjekt Röd fritidsstuga med luftvärmepump i snötäckt landskap, omgjord från förråd till permanent boende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Berätta gärna lite mer om ditt bygge och hur du tänker i dag.
 
P Pegus61 skrev:
Jag bor på 40 kvm plus 12 med isolerat uterum. Köpte en kolonistuga vilken jag i stort sett rev och byggde upp igen. Den har allt jag behöver och lite till. Toa med dusch och tvättmaskin på 6 kvm, kök och sovrum på 6 kvm och vardagsrum på 22. Öppnat upp i nock i vardagsrummet och trivs mycket bra. Tomten vetter ut mot ett böljande skånskt landskap och har en massa får till sällskap när frullen intas i uterummet sommarmorgnarna. Nackdelen med detta boende är att kommun och föreningen satt upp en massa stadgar som ställer till det lite om man ska ha det som åretruntboende. Vattnet stängs av i oktober och sopstationen för restavfall stängs. Men är man lite händig och uppfinningsrik så kan faktumet att man bor för ca 1300:-/månad göra det värt besväret. Dessutom gör man ett hyfsat lågt miljöavtryck. Tystnaden och ron man får på köpet är en grym bonus.
Jag har i 8 år hämtat drickbart vatten i 2,5 l dunkar i , Kyrkan eller hos närboende. Jag har kompost, återvinner det som går och stampar ur luften ur soppåsen då blir det 2 säckar per år, 3 om jag har klädtrasor och skor. Cyklar eller går till återvinningplatsen gör att jag inte behöver stoppa i mig kolesterol-sänkande =ohälsosamma statiner =o)
 
  • Gilla
Pegus61
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Diskussioner som ovan där folk vill gör på sitt vis, inte följa lagar, inte uppfylla krav som de tycker är onödiga etc. I denna tråd är bostadsanpassningens vara eller inte vara i fokus. Det är bara jag vill, jag ska, ingen ska minsann säga till mig vad jag ska gör. Mycket egoistiskt synsätt kan jag tycka, vi är många som lever i en värld där alla har olika förutsättningar och det tycker jag man ska tänka på sin nästa. Det får mig att tänka på ett uttryck som min kloka gamla farmor ofta sa. ”Alla tänker på sitt, det är bara jag som tänker på mitt.” Vill vi leva så? Jag personligen skulle se det som en utmaning i sig att med de lagkrav som finns idag (inte bara vad gäller tillgänglighet) ändå kunna skapa en unikt, praktiskt och estetiskt tilltalande byggnad. Jag har sett fina exempel på detta. Att få givna förutsättningar (lagkrav, detaljplanebestämmelse mm) och sen rita fram något bra utifrån detta är en utmaning för en arkitekt (och enligt mig en rolig sådan).
Jag förstår inte hur stort problemet är! Det byggs väldigt många hus som har olika planlösningar. Alla kan inte bo i de alla olika varianterna. TS och mina husvarianter väljer de som vill ha små smarta kompaktlösningar som dessutom är prisvärdiga, både att köpa och leva i.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, detta problem finns väl med många befintliga äldre hus också? Jag har varken dusch eller tvättmaskin på boendeplanet, och även en fem stegs trappa upp till entrédörren så rätt svårt att ens komma in med rullstol. Inte funderat över vad jag skulle göra i det scenariot (flytta in tillfälligt hos släktingar antagligen, men den möjligheten kanske inte alltid kommer finnas).
Pappa har ju det problemet. första gången han bytte knä bodde mamma hemma och kunde serva. Andra gången hade hon flyttat till demensboende, då fick han bo hos oss en vecka innan han kunde gå i trappor. Sovrum och badrum uppe, tvättstuga och frys i källaren. Om man inte kan gå i trappor längre men ska bo kvar i villan får kommunen antingen sätta dit en modul på utsidan med badrum och rullstolshiss, det finns färdiga mobila sådana. då går det dock inte längre att köra ner på gårdsplanen med bil och vända, utan man kommer att få backa ner. Det kan också gå att bara sätta in en rullstolshiss vid entrén och en trapphiss inne, samt ta ut badkaret och fixa duschmöjlighet (idag finns bara handdusch).
 
Förutsätter i ditt inlägg att du har mark att bygga på?

Mitt förslag är att köpa en färdig bostadsmodul. Finns för mellan 200'-500' hos många tillverkare (både nya och begagnade). Det enda som kanske måste göras är att byta ut elvärmen till en luft-luft värmepump. Annars får du allt 'färdigt'. Klart på ett par dagar.

När du sedan ska flytta, utöka familj eller dylikt så lyfter du helt sonika bort modulen om du vill och bygger större eller säljer hela rasket eller sätter en modul till sidan om.

Visst man kan nog komma billigare undan med att bygga ett litet hus i lösvirke, men det är definitivt inte värt det. Den sk 'ställkostnaden' för att bygga själv är väldigt hög oavsett om du bygger litet eller stort. Tex nybyggnadskartor, bygglov, KA etc etc. Att tex gjuta en betongplatta på 150m2 isf 100m2 är bara marginellt dyrare, det är pumpbilen som är dyr att ta dit.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Det kanske går att kompromissa så det blir tillgängligt men ändå litet. Visst kan tråkiga saker hända så man hamnar i behov av rullstol etc etc men att bygga hela sitt hus baserat på detta tycker jag ändå är lite överdrivet, det borde vara mer upp till var och en. Om olyckan skulle vara framme så kan jag finna mig i att släppa mitt boende och skaffa nått mer anpassat. Det finns väl tillräckligt med tillgängliga boenden i samhället (som gissningsvis även bara ökar ). Däremot köper jag tillgänglighetskraven om man bygger "normalstort" då finns det inga skäl att ha smala dörröppningar eller en trång toalett/kök.
Grejen är att alla hamnar där förr eller senare - tanken är att äldre ska kunna bo kvar och vårdas i hemmet, då måste det finnas plats för personal att lyfta och för rullator/rullstol. Det finns jättebrist på lägenheter och villor som tillåter det eftersom det inte var något krav förut (och alla ändå dog tidigare eller åkte in på ålderdomshem). När man blir gammal/sjuk så är det inte alls säkert att man har kraft att flytta någon annanstans. Det går säkert att fixa något minimalt ändå, man kan ju ställa en flyttbar hylla eller garderob på något ställe där man tycker man har för mycket plats.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag satt och funderade en dag på om man kanske skulle bygga om garaget till en liten lägenhet för mig och min fru att bo i när vi blir pensionärer.

Garaget borde bli billigare att bygga om än att handikappanpassa huset.

Dottern får naturligtvis ta över huset, så slipper hon ge sig ut på en dyr och osäker bostadsmarknad.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Va inte riktigt beredd på att det skulle bli så mycket skrivet runt detta :). Till alla regelälskare: Ska det inte införas regler på hur dyrt/stort/lyxigt man får bygga oxå? Ska inte alla hus vara tillgängliga för allas plånböcker? Kanske ett maxtak på 2millar vid nybygge, max 140kvm......

Jag har idag en gård där jag renoverar för fullt. Inget ställe som jag varken vill bli gammal på eller handikappad. Tomten är kuperad trappor hit och dit osv osv. Ser absolut inga problem att sälja om förutsättningarna skulle ändras.

Vill man köpa ett boende när man är dom är 30 som passar typ 40-50 år senare så är det upp till var och en...själv vill jag inte planera för alla eventualiteter.

Jag har mest bara fantiserat lite om ett annat boende eftersom vi har ändrat uppfattning genom åren vad man egentligen behöver och på hur mycket tid och pengar man lägger på helt menlösa saker samtidigt som man prioriterar bort saker som är viktigt. Som jag sagt flera gånger så betyder det kanske inte att tillgänglighet blir ett stort problem, ej eller att det blir något superunikt. Ja blev bara trött när jag läste runt om regler hit och dit som ska gälla för allt och alla...

Jag skulle tex gärna klippa nätkabeln och bli helt självförsörjd på el. (Jag är väl medveten om vad det innebär så bespara denna tråden från alla åsikter man kan ha om det.) Det underlättar helt klart att då ha ett mindre boende, bara ett exempel. Orkar inte ens söka på vad kommunen ställer för krav på detta....
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.