Hej där,
Medans andra jobb på huset härdar och torkar ut tänkte vi passa på att fixa ventilerna till våra gamla element (30-tal?). Vanliga o-ringar eller dylikt hittas givetvis inte i dem. Däremot ryktas det om att axeln är tätad mot sitt hus med blyindränkt lin eller liknande.

* Kommentar på det?
* Var hittar man ersättning?
* Hur gör man bytet?
* Något annat att tänka på när man renoverar sådana här kärvande och läckande ventiler?

Givetvis ska de poleras till sin gamla glans  ;D

Ingående delar
radiatorer_01.jpg

Själva ventilhuset där man ser den gamla ventilpackningen
radiatorer_04.jpg

Ringen som centrerar axeln i packningen och pressar mot den sistnämnda
radiatorer_06.jpg

Och huset från andra sidan...
radiatorer_02.jpg

Bonusfrågor;
* Vad står siffrorna på huset för?
* "öppningen"/slitsen i botten på huset skall väl vara vänd mot öppningen i radiatorn?
radiatorer_03.jpg
 

Intressant. Jag gillar att plocka isär gamla grejer och sätta ihop de igen. Ofta kan man "laga" saker genom att bara ta isär, göra rent, smöja och sätta ihop. :)

Det är inte en ren blypackning? Blyindränkt lin vete katten... Linet kan ju trassla sig när man vrider åt fel håll, s a s.

Ersättning: O-ring med armaturfett/vaselin?

Att tänka på: Locherpasta. Locherpasta (finns andra varumärken också) är bra att använda vid montering av dylika detaljer. T ex klämringskopplingar är enklare att montera om man först kladdar på Locherpasta. Kanske kan du vira till en packning av lin och Locherpasta?

Ett alternativ är ju att löda ihop skiten i öppet läge och reglera tempen centralt och kalibrera varje radiator med en justerventil på returen. Altenativt gjuta i bly i nästan öppet läge och senan öppna helt och hoppas att det blir tätt.
 
Älskar gamla saker, gissa varför det renoveras både gammal bil och hus ;D

Slog mig nu att i motorn i min gamla Bullmerca så är vevaxeltätningarna faktiskt ett "snöre" som är behandlat med bly alternativt grafit (lite osäker).... De skulle dock inte passa i ventilerna till radiatorerna :p

Till Mercan kan man hitta nya, frågan är om man kan göra det i det här fallet ???
 
swehjo skrev:
Till Mercan kan man hitta nya, frågan är om man kan göra det i det här fallet ???
Det kan nog bli svårt. Veteranradiatorer är nog än smalare nisch än veteranmercor, eller t o m veterandaffar. Möjligen skulle Gysinge kunna ha begagnade i hyfsat skick.
 
swehjo skrev:
Till Mercan kan man hitta nya, frågan är om man kan göra det i det här fallet ???
8) Om det är någon som har reservdelar till dessa ventiler så är det Vassaharry i Mjällby. :D

:surprised: Den järnaffären har det mesta som ingen annan har. ::) Billig är han inte, men han har det mesta, även det man minst anar. 8)

Ring: Harry Perssons Byggnadsvaror 0456-500 22. Behöver du vidarförmedla bilder, kontakta mig. Tror inte, han har Internet. :) ;)
 
Stort tack för hjälpen, Immobil ska ha telefonnummer på minnet. Gamla järnaffärer ska man vårda ömt! Oavsett om de är långt från där man bor 8)

Pep in till "guldsme'n" i Stuvsta/Stockholm och där fanns faktiskt svaret och produkten; grafitgarn!

Det fanns något produktnamn på det som jag tyvärr glömt bort. Kollade runt på nätet och sådant används tydligen fortfarande i viss utsträckning, bl a i reaktorpumpar.

Även fast man får ett garn tvinnat av 1*~2mm breda "trådar" till en garndiameter av kanske 5-6mm så tycker jag dock att 28 spänn decimetern var väl hutlöst och det borde man nog kunna hitta billigare någon annanstans. Åtgången är ju å andra sidan inte stor.

Om jag inte missminner mig ska garnet packas och flätas runt axeln i låsriktningen.

Övriga kommentarer kring min "ventilrenovering" mottages med tacksamhet ;D
 
Du ska använda teflonsnöre som packning runt ventilkäglan. Det finns att köpa i välsorterade VVS-butiker. Jag har använt det på mina ventiler som är av samma/liknande(?) typ och det har fungerat oklanderligt.
 
När du säger ventilkäglan, menar du runt själva axeln som radialtätning i ventilhuset enligt mina foton eller nere på "foten" som axialtätning mot vattenröret?

Misstänker det förstnämnda, dvs istället för mitt inköpta grafitgarn... Vad ser du för fördelar för teflonen kontra grafiten?
 
Det förstnämnda, precis som du skrev själv. Teflonsnöret kommer hålla tätt längre och ventilen kommer gå lite lättare. Men det är klart, grafitgarn är kanske mer orginal :)
 
Jag har liknande problem. Tänker byta ut mina manuella vred mot termostatstyrda, men hoppades kunna behålla utloppsventilen. Tyvärr håller den inte riktigt tätt. Är det någon där ute i Ethrer rymben som renoverat en sådan? Svara gärna med bilder lika illustrerande som de i första inlägget i denna tråd.

/Mikael
 
Grafitfläta-garn är det enda som man skall använda till värme, oavsett om det är till en villapanna eller ett kärnkraftverk. Jag köpte en meter 30 mm. fläta när jag renoverade ett par stora 4 tumsventiler som skulle monteras mellan acctank och panna. Den plus en kvadratmeter värmebeständig gummiduk till packningar kostade 150 kronor. Dom ventilerna skulle gått lös på 5000 kronor styck men det var ett containerfynd så det blev gratis.
Visserligen var dom gjorda på fyrtiotalet men den kvalitén ser man inte längre.
Tänk bara på att poleraventilspindeln blank innan montering så håller det tätt och går lätt och fint.

Gängtejp, teflonsnöre och blåsilicon är bara till för okunniga amatörer, nä tacka vet jag lin och linolja, krysolitbunden asbestpackning och permatex.
Då slipper man göra om jobbet igen o igen o igen o igen.................
 
Hade tänkt att lägga upp bilder på mina polerade ventiler men det har inte blivit av. Det går att spegla sig i dem 8) och är extremt snyggt.

Men, tätt blev det f-n inte. Har tryckt in mer garn i två omgångar. Nu när elementen är varma är de i och för sig torra; antingen så har tiden läkt läckorna eller så dunstar läckande vatten bort. Vi får väl se i vår.

Så ett varningens ord kanske kan vara på sin plats. Jag högglanspolerade spindeln av det skäl du nämner likväl som jag rengjorde genomförningen i ventilhuset. Frågan är om jag gjorde det för väl och därmed har fått ett för stort "glapp" där, dvs att för mkt vatten kommer igenom för att grafitgarnet ska klara av att täta det. Mässing är ju mjukt och det är lätt att materialavverkning vid rengöring och polering blir för stor.
 
Vi hade samma ventiler innan men bytte ut dom mot utbytesinsatser från www.mma.se där hette våra "Bäst". Klart överkomligt kostade 300:-/element inklusive termostat. Tog 5 min. per element att montera. ;D
 
Grafitgarnet är impregnerat med nån sorts olja så det kan upplevas som att ventilen fortfarande är läck, men det är bara överflödig smörja som läcker ut. har du haft problem med att det läckt efter garnbyte så beror det inte på poleringen utan snarare på att du drog glandmuttern lite för hårt i början. Gamla tätningstypen måste "köras in" så det är lätt gjort att dra dom för hårt i början. Börja med att dra muttern för handkraft och lite till, släpp på varmvattnet och låt ventilen bli genomvarm.
Motionera ventilen dvs. öppna och stäng ett antal gånger och efterdra, motionera och efterdra och så vidare tills det känns bra. Det kan behöva motioneras en gång till efter en till två veckor sedan systemet driftssatts. Generalfelet många gör när dom renoverar gamla ventiler är att dra boxarna för hårt men hur ska vanligt folk veta det när inte ens rörisarna vet det eller inte bryr sig längre? (Köp-slit-släng)
 
Jeg är mycke interesserat av at få eksakte oplysningar om vilka venliler du köbte Wertok.
Jag har köbt en gammal fastighed med hur många som hälst gamle venliler och myvket som helst vatten på gulvet.
Var fantastisk at få byta tril non ting som funker.

Ursakta mit Danska - jag är fött i danmark.
Martin:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.