Byggde ett förråd i somras och har hittills varit förskonade från mögel och sporer, men så idag upptäckte jag att insidan på dörrarna samt en korg fått mögelpåväxt efter en väldigt blöt period.

Förrådet står på impregnerade syllar ovanpå syllpapp som står på en plattsättning. När det regnar blir det således fuktigt i förrådet där plattorna för med sig fukt.

Ventilationen består idag av två små 10cm ventilationshål på varje sida.

Är rätt väg att öka ventilationen i förrådet? Eller hjälper det inte när det regnar så mycket och länge? Dörrarna kanske går att åtgärda, men vill ogärna att det börjar växa på andra ställen. Kan det vara så att dörrarna binder fukt extra mycket? Förrådet är inte av den högsta kvaliten. Konstigt är att den högra dörren är helt orörd.

Insida av förrådsdörr med mögelpåväxt på träets yta efter en fuktperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En av två förrådsdörrar med synliga mögelspår på plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen trädörr till ett förråd visar inga tecken på mögel eller fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flätad korg med synlig mögelväxt på uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgbild på ett nyligen byggt grått förråd med vita dörrar och fönster, samt två fågelholkar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet förråd med en vit dörr på glänt som visar innehåll och en pall framför på plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det blir kallt ute så blir väggarna kallare även på insidan och den fuktiga luften inne kondenserar mot de kalla ytorna. Dvs väggar dörrar mm blir fuktiga på insidan.

Du får även in en del markfukt tack vare din golvkonstruktion. Jag tror din golvkonstruktion inte är den bästa.

Att öka på ventilationen kan förvärra problemet då du även får in mer fuktig luft när det är blött och fuktigt ute.
Har en gammal (mer än trettio år) oisolerad friggebod som gäststuga , den stänger jag alla ventiler på när den inte nyttjas, då blir det mer "tröghet" i fuktvandringen. Glömde stänga ventilerna ett år då blev det lite påväxt på innertaket ovanför väggventilen. Fick tvätta och behandla.
Nu har det gått bra.
 
  • Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om jag ska ändra golvet? Ska jag sätta in golv istället?
 
Om det hjälper att göra om golvet vet jag inte.

Vet bara att min gäststuga har trägolv, och står luftigt på plintgrund. Och det fungerar om man stänger ventilerna när den inte värms upp.
Fått det förklarat att temperatur och fuktvandring då går så sakta att kondens inte bildas så lätt.

Hur ser din tak konstruktion ut?
 
Dylika förråd som står på backen direkt ska man nog inte bygga täta. Då gör man väggarna så de är väldigt luftiga. Kanske helt öppet en bit upp.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Planen just nu är några eller fler av dessa punkter. Vad tycker ni jag bör starta med?

  • Lägga ut platonmatta på golvet och lägga ett lager sten ovanpå för att förhindra att tillföra så mycket fukt. Positiv effekt av att insteget inte blir så stort över tröskeln.
  • Såga upp några fler ventiler vid takfoten där det idag är någon form av board
  • Slipa ner plywooden på dörrarna för att få bort möglet och sedan impregnera och måla för att inte få mögel av kondensen. Denna verkar mycket känsligare än resten av förrådet. Detta görs i så fall efter en längre tids torka på sommaren.
  • Ta bort tätningslister på dörrarna för extra drag
  • Såga av en bit av dörren i underkant för att få ventilation i botten av förrådet

Vad tycker ni?

@
Stefan1972
 
Plywood är bland de mest fuktkänsliga material när det gäller mögelpåväxt. Startar tidigare där än på andra skivmaterial och brädor. Dock är ju dörrarna inte heller gjorda för att vara obehandlade.
 
S Stefan1972 skrev:
Dylika förråd som står på backen direkt ska man nog inte bygga täta. Då gör man väggarna så de är väldigt luftiga. Kanske helt öppet en bit upp.
F falkn skrev:
Plywood är bland de mest fuktkänsliga material när det gäller mögelpåväxt. Startar tidigare där än på andra skivmaterial och brädor. Dock är ju dörrarna inte heller gjorda för att vara obehandlade.
Helt rätt, borde ha oljat in dem. Vågar jag göra det nu eller stänger jag bara in fukt när de är fuktiga?
 
Hej!

Jag tror inte att det är rätt tid att olja dörrarna nu, när de är så fuktiga. Det jag skulle gjort är följande;

* Jag skulle tvättat dörrbladen och annat som möglat med Klorin (eller annat medel, men Klorin funkar. De flesta mögelsaneringsmedel förutom de allra kraftfullaste består av klor enligt en saneringskille jag talade med en gång). På de ytor som är svåra att tvätta (ev. ohyvlade ytor t.ex) skulle jag spraya på outspädd Klorin bara. Upprepa gärna genom att spraya på igen senare. Till sommaren (tidig sommar) när virket är torrt skulle jag olja eller måla träytorna. OBS, var försiktig med Klorinet och se till att inte hamnar på textilier mm, det blir väldigt märkliga färgförändringar, inte bara blekt...

* Sedan skulle jag försöka stoppa fuktexponeringen som kommer från golvytan, t.ex som du beskrev med Platonmatta (eller bara byggplast) som är billigare. Till sommaren skulle jag göra om golvkonstruktionen så att det blir en tätare konstruktion med mycket luft och ordentlig ventilation under.

* Jag tror som någon tidigare nämnde att det kan vara bättre att stänga ventilerna än att öppna upp mer (men om virket nu är extremt fuktigt kanske ventilerna ska vara öppna en tid tills fuktkvoten sjunkit något i och m ed att det inte längre kommer en massa fukt från marken). När ventilerna stängts skulle jag försöka få ned fukthalten med en avfuktare, men det måste ju vara en dyrare variant alternativt vara tämligen varmt (över +5 grader är det väl om det ska funka med en billig maskin?) Alternativ lägga in salt, så gör ju många i båtar som vinterförvaras, stängda ventiler och Torr-bollar (men billigare och effektivare är att köpa en säck salt och lägga i durkslag som ställs över plasthinkar).

Lycka till!
 
M Micc skrev:
Hej!

Jag tror inte att det är rätt tid att olja dörrarna nu, när de är så fuktiga. Det jag skulle gjort är följande;

* Jag skulle tvättat dörrbladen och annat som möglat med Klorin (eller annat medel, men Klorin funkar. De flesta mögelsaneringsmedel förutom de allra kraftfullaste består av klor enligt en saneringskille jag talade med en gång). På de ytor som är svåra att tvätta (ev. ohyvlade ytor t.ex) skulle jag spraya på outspädd Klorin bara. Upprepa gärna genom att spraya på igen senare. Till sommaren (tidig sommar) när virket är torrt skulle jag olja eller måla träytorna. OBS, var försiktig med Klorinet och se till att inte hamnar på textilier mm, det blir väldigt märkliga färgförändringar, inte bara blekt...

* Sedan skulle jag försöka stoppa fuktexponeringen som kommer från golvytan, t.ex som du beskrev med Platonmatta (eller bara byggplast) som är billigare. Till sommaren skulle jag göra om golvkonstruktionen så att det blir en tätare konstruktion med mycket luft och ordentlig ventilation under.

* Jag tror som någon tidigare nämnde att det kan vara bättre att stänga ventilerna än att öppna upp mer (men om virket nu är extremt fuktigt kanske ventilerna ska vara öppna en tid tills fuktkvoten sjunkit något i och m ed att det inte längre kommer en massa fukt från marken). När ventilerna stängts skulle jag försöka få ned fukthalten med en avfuktare, men det måste ju vara en dyrare variant alternativt vara tämligen varmt (över +5 grader är det väl om det ska funka med en billig maskin?) Alternativ lägga in salt, så gör ju många i båtar som vinterförvaras, stängda ventiler och Torr-bollar (men billigare och effektivare är att köpa en säck salt och lägga i durkslag som ställs över plasthinkar).

Lycka till!

Tror du inte på ett golv med plast eller Platon i botten skarvat med platon tejp och sedan Sten ovanpå?
 
Jo, det funkar nog också bara det blir tätt, så att markfukten inte kommer igenom.
 
(jag) hade lagt platon å ca 5cm betong på golvet, har en bod hemma där de va grusgolv, ljöt en platta där inne å den är snustorr.
 
Jag tror att så som boden nu står så kommer syllen mm såsmåningom att bli fuktskadad, om möjlighet finns att få under ex lekablock skulle det minska den risken,och sen bygga golv.

Om du sen vill ha ett torrare klimat inne i boden(så att du minskar risken för ex rost på saker du förvarar)kan nog en solluftsfångare vara värt att sätta dit, och den kostar ju inget i drift heller,bara i inköp.

(om det inte är möjligt med ex lekablock under så se till att all mark o plattor runt boden sluttar utåt så att vattnet rinner bort från boden och lägg ev någon lättare dränering, och lägg golv m fuktspärr mot mark samt håll ventilerna stängda men öppna på sommaren, ev även solluftsfångare).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.