Hej,

Jag har en liten "passage" i huset där jag skulle vilja fixa nytt innertak och sätta in downlights. Jag har aldrig sänkt tak själv men vet att den officiella vägen är genom reglar, gipsskivor osv. I detta fall rör det sig om ca 3 kvadrat eller liknande och jag funderade på om jag kunde göra en snabblösning genom att bara skruva upp boardskiva i vinkeljärn (som jag sätter fast i väggarna. Fungerar det för den här lilla ytan? Fördelar / Nackdelar?
 
  • Översikt av en passage inne i ett hus, med fokus på det befintliga taket och en svart högskåp till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Passage i hus med önskat område för nytt innertak, vita väggar och en bokhylla samt en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken är att den kommer hänga ner i mitten ifall den inte skrivas fast i något där. Jag hade valt reglar. Tar inte lång tid att skriva upp några reglar.
 
Vad är det för skiva du menar när du skriver "boardskiva"? Spånskiva, MDF, plywood? Lite svårt att avgöra måtten på rummet från bilderna men tror att det är stor risk att oavsett skiva kommer den böja ner på mitten om den bara fästs i kanterna. Det känns spontant inte som mer jobba att skruva upp reglar med CC60cm och sen skruva upp antingen gipsskiva som spacklas och målas eller färdiga takskivor från till exempel huntonit.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Vad är det för skiva du menar när du skriver "boardskiva"? Spånskiva, MDF, plywood? Lite svårt att avgöra måtten på rummet från bilderna men tror att det är stor risk att oavsett skiva kommer den böja ner på mitten om den bara fästs i kanterna. Det känns spontant inte som mer jobba att skruva upp reglar med CC60cm och sen skruva upp antingen gipsskiva som spacklas och målas eller färdiga takskivor från till exempel huntonit.
https://www.byggmax.se/board-3mm-p1...yb7780Q9tBMToSl3tvlUHiIywxKaCuDcaAqXSEALw_wcB

Sån skiva tänkte jag, men visst kan ju lika gärna fäste vinkeljärnen i kanske 3-4 reglar för att vara på säkra sidan
 
Fast sätter du regler behöver du inte vinkeljärn.
 
Måtten är för övrigt 220 x 120 cm
 
JLyck JLyck skrev:
Fast sätter du regler behöver du inte vinkeljärn.
Men fäster dem i befintligt tak med lång skriv eller?
 
Ja, en förutsättning är dock att du hittar dom reglarna ovanför ditt befintliga tak. Och ska du ha downlights kanske du behöver sätta två lager med glespanel 28*70. Beroende på hur dina reglar ovanför taket är placerade.
 
En snabb skiss som förklarar det jag skrev.

Handritad skiss på reglar för installation av downlights, icke skalenlig, på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beroende på vilka downlights du vill ha så kanske du måste ha tjockare reglar. Med gles 28*70 blir installationsdjupet 56mm.

skissen är förövrigt inte skalenlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.