Har ett gammalt hus från 1870-80-talet, tänkte byta golv i hallen och har funderat på golvvärme.

Jag har förstått att det krävs ca 25cm isolering för det skall var nån idé att lägga in golvvärme. Är det dock orolig för att det skall påverka fuktvandring i grunden om man gör detta, nån som vet.

Golvärmen är främst för komfort och torra golv, primär uppvärmning med radiatorer är ett alterntiv, men det förändrar väl inte behovet av isolering?

Behövs lika mkt isolering elvärmegolv som med vattenburen golvvärme?

Några tips hur man kan åstadkomma ett bra hallgolv under dessa förutsättningar?

 
Är de bara för komforten så kan de väll inte spela nån roll om de inte e isolerat... ska man gå efter dom föreskrifterna så får man ju riva upp de flesta golv.
Lägg du elvärme i din hall :)
 
Jag kan inte ta gift på detta men vi har ett hus från 1889 och vi håller på att lägga elgolv värme i vår hall. Vi har lagt drygt 25 cm isolering eftersom faran med att ha för lite isolering gör att värmen sprider sig neråt. Är det dålig ventilation kan det åsamka fuktbildning i grunden ->som kan ge mögel.
Tillägas bör att vi har krypgrund och det är drygt 75 cm mellan golv och jordytan.
 
Harrieth skrev:
Jag kan inte ta gift på detta men vi har ett hus från 1889 och vi håller på att lägga elgolv värme i vår hall. Vi har lagt drygt 25 cm isolering eftersom faran med att ha för lite isolering gör att värmen sprider sig neråt. Är det dålig ventilation kan det åsamka fuktbildning i grunden ->som kan ge mögel.
Tillägas bör att vi har krypgrund och det är drygt 75 cm mellan golv och jordytan.
Öhh det är väl tvärtom som är faran med golvvärme i kall krypgrund!?
Dvs att man isolerar för mkt och därmed kyler grunden ännu mer vilket medför risk för
fuktbildning, delvis därför vill jag inte isolera för golvvärmen.

Gamla tiders krypgrund bygger på att golven läcker värme ner i grunden samt att murstocken håller grunden varm. Ur den synpunkten borde det vara positivt med oisolerad golvvärme, speciellt om man inte värmer murstocken genom eldning.
Har läst detta i nån expertspalt och även blivit avrådd från att isolera och lägga golvvärme i en gammal krypgund, isåfall måste även se till att isolera och värma grunden på annat sätt.
 
Men hur mycke värme behöver man för att få komfort då???
Typ 20grader... de ska väll inte värma rummet om man säjer.
Inte så kul me dagens elpriser.
Ställer de till nåra prob så debitera mej ;)
 
Hi
I have a similar problem but with only 10 cm insulation.
What to do. Can you let me know if you get any good tips ??
Lewis garethhlewis@hotmail.com. Merci
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.