Har dragit in lite el till källaren. Tänkte nu putsa igen hålen efter att jag har bilat upp delar av väggen. Läste på nätet att man ska använda mur puts bruk B eller C. Vet inte vilket som är bäst på min vägg?
Samt undrar jag om man kan putsa direkt på väggen fast det sitter färg? Eller måste jag slipa bort färgen där jag ska putsa för att det ska hålla?

Elektriska kablar dragna i väggen med synliga uttag och skyddsrör samt uppbilade hål redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar i en uppbilad vägg med en elektrisk installationsdosa, redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle rekomendera att du byter ut dosorna till en putsdosa eller spårdosa. Själv gillar jag dessa:
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Finns även på Jula, men tror inte de har extra stosar där.
Ser betydligt proffisgare ut att ha stosar som du fäster slangen i, istället för bara hål så där.
Kommer bli svårt att kapa rören i dosan på ett bra sätt efteråt.

Spårdosan/Putsdosan kommer även med ett putslock. Vilket gör att du kan putsa över den när du lagar väggen. Sedan är de bara att skrapa bort putsen genom att bryta bort locket. Då blir det en perfekt putskant runt dosan.

Själv har jag lagat med gipsbruk när jag spårat. Men då spacklade jag hela väggen med mediumspackel sedan. Ska du putsa skulle jag köra putsbruk c. Kan vara bra att vattna lite innnan, så att putsen inte torkar ut för fort.
 
Skrapa av färgen. Prima måste du göra för vidhäftning. Att slamma kan också funka. Beroende på vad du har för hårdhet i putsen så använder du antingen en lika hård puts eller en mjukare. Förmodligen är det c bruk i ytlager. Kör ett tunt lager puts längst in i b klass och kör c klass max 3 cm längst ut. Vila ett dygn mellan påläggning av olika putsbruk. Vill du måla sedan är det antingen silikatfärg eller kcfärg sedan. Det måste gå minst sju dygn innan målning.
 
  • Gilla
Bosemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.