Hej!
Tänkte lägga upp gipsskivor på befintliga väggar i flera rum och noterade att det finns två tjocklekar på varuhuset. "Renoveringsgips" på 6mm och "Standardgips" på.12.5mm.

Vilken typ hade ni använt er av i rummet?
Tänkte mest på att det sticker ut från väggen mer med standardtjocklek. Någon nackdel längre fram med att använda den tunnare som jag inte tänkt på?eller funkar det lika bra?

Thank you!:cool:
 
  • Rum under renovering med synliga gipsskivor och måttmarkeringar på en vägg och snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med omonterade gipsskivor och isolering, synligt trägolv och sluttande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med exponerad isolering, rullar papper på golv och bar vägg vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda fördelen med repgips 6mm är att man kan slippa ta bort lister och foder...
Det har du redan gjort så kör på std gips, den är dessutom lättare att handskas med då den inte är lika vobblig som repgips.
Och köp 900 skivor dom är betydligt lättare att jonglera runt med om man är själv och ska sätta ett antal. Man spar mycket på axlar och rygg.
 
Framförallt priset en 6mm kostar dubbelt så mycket som en 12.5 i vilket fall får du göra nya smygar runt fönster och dörr
 
Mazen Mazen skrev:
Enda fördelen med repgips 6mm är att man kan slippa ta bort lister och foder...
Det har du redan gjort så kör på std gips, den är dessutom lättare att handskas med då den inte är lika vobblig som repgips.
Och köp 900 skivor dom är betydligt lättare att jonglera runt med om man är själv och ska sätta ett antal. Man spar mycket på axlar och rygg.
Jaha okej, Då vet jag det! Folk väljer den alltså inte för att dem vill att det ska "sticka ut" mindre från väggarna? Men det kanske inte är så farligt. Jag tänkte mest på väggarna i rummen som ni ser på bilderna är inåt och det kanske gör att det känns mindre med Standardgips än med renoverings.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Framförallt priset en 6mm kostar dubbelt så mycket som en 12.5 i vilket fall får du göra nya smygar runt fönster och dörr
Jo precis. Dyrare, lite därför jag frågar innan jag köper något.:)
 
  • Gilla
Åsaj82
  • Laddar…
Kalle91 Kalle91 skrev:
Jaha okej, Då vet jag det! Folk väljer den alltså inte för att dem vill att det ska "sticka ut" mindre från väggarna? Men det kanske inte är så farligt. Jag tänkte mest på väggarna i rummen som ni ser på bilderna är inåt och det kanske gör att det känns mindre med Standardgips än med renoverings.
Dom extra 12-13 mm som std gipsen bygger kommer aldrig att märkas. Okej kanske i en liten skrubb, men inte i ett vanligt rum.
 
Behöver du ett lager till på de väggarna?
 
Byta ut gipsen som är eller ska du lägga ett lager över? Varför så fall?
 
D Daniel 109 skrev:
Behöver du ett lager till på de väggarna?
Enligt mig som är ganska oerfaren med målning - Nej , MEN fick sagt av flera personer bland dem en målare att det är mycket mindre jobb och bättre yta/resultat om man lägger dit gipsskivor och sen målar än att behöva spackla hela lägenheten på 70kvm. Tanken var först att riva av tapeterna ,spackla och sedan måla.
 
Raka Raka skrev:
Byta ut gipsen som är eller ska du lägga ett lager över? Varför så fall?
Lägga ett lager över. Finns ingen gips på väggarna just nu utan det är bara träskivorna.
 
Jag hade valt renoveringsgipsen 10 gånger av 10. Mycket lättare att jobba med.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.