Hej alla glada,

Vi ska inom kort resa ett loftgarage och snickarna har föreslagit följande konstruktion. Det jag önskar feedback på är om ni anser att loftet blir lagom stabilt till att inredas som enklare gäststuga.


Övrig fakta:
  • Väggstommar i 45x170 á c/c 600
  • Takstolar i c/c 1200
  • Kompletterande golvbjälklag i limträ 56x270 som både skruvas fast i underarmar och mellan facken så c/c 600 erhålls
  • Ingen bärlina på mitten
Teknisk ritning av en takkonstruktion med måttangivelser för ett loftgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare undrar jag vilket golv som blir styvast?
  • golvspån 22mm som undergolv + laminat
  • massivt furugolv på 25mm
Har jag ngn vinning av att kortla golvbjälklaget eller det bara overkill? Jag tänker att jag gör det riktigt en gång...

Tack på förhands!AkxXwcapaN239ydvUg3G0hwvkRpt
 
Jag tycker, utan att vara kunnig, att det låter rejält.
Som golv skulle jag rekommendera sådant här:
FURU GOLVTRÄ B KVALITE
FURU GOLVTRÄ B-KVALITE 26X190 MM ÄNDSPONTAD 149:-/M2 ÅTGÅNG PER M2 CA 5,56 LM
http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product
Billigt och faktiskt riktigt snyggt.
Vi har det på ca 70 m2 i vår enkla vindsvåning, som är gästrum + förråd.
 
Kan du hellimma (samt skruva) golvspånet mot bjälklaget så blir det garanterat stummare än furugolvet, trots att det är tjockare.

Avseende stabiliteten över lag så är det svårt att svara på. Spontant känns det som att det kommer bli lite svajigt, men det är kanske OK för ett loft?
 
Fast med spånskiva behöver man ett ytskikt också, laminat eller annat.
Golvträet är bra som det är, eventuellt med lite lack eller annat.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast med spånskiva behöver man ett ytskikt också, laminat eller annat.
Golvträet är bra som det är, eventuellt med lite lack eller annat.
Håller med om att utseendemässigt och känslomässigt så är furugolvet att föredra. Men vad avser stabilitet så tillför det nästintill inget då samverkanseffekten nästan helt uteblir.
 
V vectrex skrev:
Men vad avser stabilitet så tillför det nästintill inget då samverkanseffekten nästan helt uteblir.
Finna det inga väggar alls i våningen under som kan ge stöd?
 
Hej,

Tack för svaren - inser att jag glömde nämna antalet takstolar och måtten på garaget. Garaget är alltså 7.3m djupt och 6.7m brett. Det kommer bäras upp av 7st takstolar.

De enda väggarna nere är ytterväggarna som kommer att kläs med OSB och gips.
 
V vectrex skrev:
Håller med om att utseendemässigt och känslomässigt så är furugolvet att föredra. Men vad avser stabilitet så tillför det nästintill inget då samverkanseffekten nästan helt uteblir.
Fast gör det verkligen det? Det är ju spontant och skall limmas och skruvas vid varje kontaktpunkt när jag kollade runt. Dessutom är ju spångolv tyngre (högre densitet) följt av laminat/parkett.
 
Vårt lilla stall, 9 x 5,5 m, har bara "hjärtvägg" 3 m, mellan spolspilta och sadelkammare.
Takstolarnas underramar och mellanliggande golvreglar är 145 x 45 vad jag minns,
och som golv har jag lagt vanlig råspont 22x95.
Och det duger som förråd/lager för lite av varje.
 
  • Gilla
AmirGBG
  • Laddar…
Man kan diskutera vilka krav som är rimliga för ett loft som man inte kan gå rak på, Jag tycker dock att underramarna och mellanliggande limträbalkar är väl klena mht spännvidden. Jag skulle vilja gå upp till 45x400 på underramarna också och 66x360 på limträbalkarna. Med dessa dimensioner kan du lägga vanligt golvträ. Använder du skruvlimmat skivmaterial kan du gå ner något i balkdimensioner.
 
J justusandersson skrev:
Man kan diskutera vilka krav som är rimliga för ett loft som man inte kan gå rak på, Jag tycker dock att underramarna och mellanliggande limträbalkar är väl klena mht spännvidden. Jag skulle vilja gå upp till 45x400 på underramarna också och 66x360 på limträbalkarna. Med dessa dimensioner kan du lägga vanligt golvträ. Använder du skruvlimmat skivmaterial kan du gå ner något i balkdimensioner.
jag inser nu att underarmens dimension inte stämmer. Jag får kolla upp exakt vad den är och återkomma. Den gröna texten stämmer alltså inte på 45x400 samt 45x300.
 
AmirGBG AmirGBG skrev:
Fast gör det verkligen det? Det är ju spontant och skall limmas och skruvas vid varje kontaktpunkt när jag kollade runt. Dessutom är ju spångolv tyngre (högre densitet) följt av laminat/parkett.
Trodde nog inte att det skulle limmas. Då blir det lite bättre, men bara lite. Skruvlimmat skivgolv ger fortfarande mycket mer styrka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.