Hej

Jag har bestämt mig för att renovera lägenheten och har fundering på om en inner vägg är bärande eller inte.

Vad tror om väggen som markerats i rött nedan?

Mvh,
 
  • Ritning av lägenhet med en inner vägg markerad i rött för att diskutera om den är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högst troligt så är den inte det, men det behövs andra ritningar än på avloppet för att avgöra det.
 
När är huset byggt?
 
Med hjälp av ritningen och uppgiften om byggår tror jag att den markerade väggen inte är bärande. Bärande väggar i huset består av minst helstens tegel och bjälklaget är av armerad betong. För att bli helt säker skulle man behöva se en armeringsritning. Jag tror att @C.Lundin som är hemma på betongteknik håller med mig om den bedömningen.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Tack för snabba svar, är det stadsbyggnadskontoret som sitter på detalj ritningarna?
 
På den första ritningen så har du alla bärande väggar.
 
Som sagt, armeringsritningen visar att väggen inte är bärande.
 
Hej igen,
Kontaktade en ingenjör som kollade närmare på ritningarna och fick följande svar:

Bedömningen är att det inte är helt okomplicerat att ta bort väggen. Den här typen av hus som är så gamla har en tendens att sätta sig varför även icke bärande vägar börjar ta last. Det skulle kunna innebära vissa sättningar i våningen ovanför om den tas bort idag. Det skulle i teorin kunna leda till sprickbildningar både i vägg och eventuell parkett i lägenheten ovanför. Har man dörrar i anslutning kan även dessa börja trilskas. Ni bör med andra ord för att vara på säkra sidan ta in en konstruktör som tittar noggrannare och ser om det behöver göras någon åtgärd i samband med rivningen.

Huset är byggt 1937, tips på någon konstruktör som kan ta en närmare titt i Stockholms?

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.