Hej!

Vet någon som de finns trall 145x34 i G4-1 att tillgå? Har letat men bara hittat 120x28.
Har tittat lite på kärnfuru trall, någon som har erfarenhet att dela med sig av? Håller det bra över tid?
Känns som det är säkrast att välja tryck impat av bra kvalité för att vara på den säkra sidan.
 
Man måste nog gå på tillverkaren direkt. Men skillnaden mellan G4-1 och G4-2 är rätt marginell. Det är lite fler kvistar, men fortfarande av en harmlös typ.Trall av kärnfur är vackrare. Jag har använt det i skyddat läge. Det håller bra över tiden men det krävs nästan en vetenskaplig undersökning när man ska uttala sig offentligt om skillnaderna. Som offerbräda i en fasadpanel är kärnfur ett givet val före t.ex. tryckimpregnerat. Jag tycker att 34x145 nästan alltid är att föredra framfför 28x120.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Gillar också utseendet på kärnfuru. Har både vatten och skog nära mig så vet inte hus bra det funkar då med tanke på olika angrepp?
 
Tryckimpregneringen hjälper bara mot röta. Allmänt sett är det ganska dåligt virke till skillnad från kärnfur. Sättet som man monterar trallen på har stor betydelse så att den kan torka ut ordentligt. Jag har också skog och hav i närheten. Det tycker jag mest påverkar valet av skruvkvalitet. Kan du få fram kärnfur så satsa på det och gör det noggrannt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.