Ja, varför börjar man skruva på en lördagkväll..? Finns det nägot jag kan göra utan att tömma systemet?
 
  • Läckande rör med vatten som droppar ner i en hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
  • Gilla
Tomtebrölet
  • Laddar…
Testa skruva den i botten. Eller öppna den helt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tror jag lyckats... Skruvade loss muttern, och fick dit litet gängtejp. Kom väl ut några liter vatten, men det ska väl gå ändå, hoppas jag.
 
Anledningen till att jag började med detta, var egentligen att alla element hade blivit kalla. Dvs, de är varma litetgrann allra överst och röret fram till elementen är också varmt, men resten är alltså kallt. Hade samma problem förra året, men när jag satte igång värmen i år, funkade allt igen till en början. Har provat att lufta, men det verkar inte vara problemet. Ett större element hittar jag ingen luftning på, så där kan jag iofs inte prova.
 
allexx allexx skrev:
Testa skruva den i botten. Eller öppna den helt
När jag försökte skruva i botten, rann det mera. Är tätat med gängtejp nu. Det verkar funka, även om det inte känns helt pålitligt.
 
C cpalm skrev:
Se t.ex.: [länk]
Du kan plocka isär packboxen utan att tömma systemet. Det kan flöda på en del så var beredd med hink och trasa (men det ser du ju redan ut att vara ;))
Rinner det mycket nu? Det brukar ge sig lite när övertrycket sjunkit.
Läste den tråden, men förstod inte vad som var vad av spindel och mutter och fjäder..? Vad är en spindel, förutom våra åttafotiga vänner? Finns det någon ritning någonstans, där man kan se hur ett sånt här vred ser ut inuti? Tog loss hatten på vredet, men det blev jag inte klokare av, fanns ju ingenting där... Rann mindre vatten i öppet eller stängt läge, minst i öppet.
 
C
T Tomtebrölet skrev:
Läste den tråden, men förstod inte vad som var vad av spindel och mutter och fjäder..? Vad är en spindel, förutom våra åttafotiga vänner? Finns det någon ritning någonstans, där man kan se hur ett sånt här vred ser ut inuti? Tog loss hatten på vredet, men det blev jag inte klokare av, fanns ju ingenting där... Rann mindre vatten i öppet eller stängt läge, minst i öppet.
Titta på bilden i den länkade tråden. Där ser du hur det ser ut om du skruvar av själva handtaget och den stora muttern som axeln till vredet går igenom. Spindeln är ett annat namn för själva axeln. Muttern är i princip ett lock till det utrymme där själva packningen sitter (eller skall sitta, den har nog disintegrerat i ditt fall) tillsammans med en fjäder som trycker packningen mot den koniska botten av utrymmet så att den pressas mot axeln där den kommer ut.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Titta på bilden i den länkade tråden. Där ser du hur det ser ut om du skruvar av själva handtaget och den stora muttern som axeln till vredet går igenom. Spindeln är ett annat namn för själva axeln. Muttern är i princip ett lock till det utrymme där själva packningen sitter (eller skall sitta, den har nog disintegrerat i ditt fall) tillsammans med en fjäder som trycker packningen mot den koniska botten av utrymmet så att den pressas mot axeln där den kommer ut.
Ok tack, jag såg bilden förut, men var för stressad för att fatta då... Men hur får jag bort vredet? Det är ju stopp, när jag skruvar det i öppet läge? Och under hatten på mitt vred fanns ingen sådan där gängad pinne heller, det fanns ingenting. Någon fjäder såg jag inte när jag skruvade loss muttern, men den kanske följde med upp? Var svårt att se något, eftersom jag inte fick bort vredet.
 
C
T Tomtebrölet skrev:
Ok tack, jag såg bilden förut, men var för stressad för att fatta då... Men hur får jag bort vredet? Det är ju stopp, när jag skruvar det i öppet läge? Och under hatten på mitt vred fanns ingen sådan där gängad pinne heller, det fanns ingenting. Någon fjäder såg jag inte när jag skruvade loss muttern, men den kanske följde med upp? Var svårt att se något, eftersom jag inte fick bort vredet.
Själva axeln skall du inte ta bort, den hålls fast i ventilhuset av nästa mutter, men börja inte skruva på det för då kommer det att spruta vatten. Skruva in den helt i stängt läge så är det ingen risk att den lossnar.

Däremot själva handtaget måste du ta bort. Det är fastpressat på axeln. Spruta på några droppar 5-56 eller annan penetrerande olja som är avsedd för att lossa kärvande muttrar o dylikt, vänta en kvart, och bänd sedan loss handtaget. För mig funkade det perfekt att köra in skaftet på en skiftnyckel mellan handtaget och muttern och bända. Det krävs lite kraft, men du skall inte behöva ta i för kung och fosterland.

Sen kan du ta bort muttern helt. Fjädern sitter nog där innanför. På bilden är den utdragen.
 
  • Gilla
Tomtebrölet
  • Laddar…
Aha, det är alltså bara att lyfta av den. Ska testa det vid senare tillfälle! Nu är det tätt iaf, så tänker inte utmana ödet mer just nu. :)
 
C
T Tomtebrölet skrev:
Aha, det är alltså bara att lyfta av den.
Riktigt så enkelt är det inte, kontaktytan är konisk så den nyper rätt bra. Handtaget skall ju inte glida på axeln när man vrider på det.
 
  • Gilla
Tomtebrölet
  • Laddar…
Sök mma rothandbok på google och bläddra i den
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.