T Thomas_Blekinge skrev:
Med avstämning menas egentligen stöldkontroll. Varför inte säga som det är?
Det är stöldkontroll i stort sett varenda butik. För du har väl sett de där bågarna vid utgången? ;)
Säkerhetsbågar vid utgången av en klädbutik för stöldkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
För de tankspridda och mentalt klena är det väl bra att man fortfarande kan få hjälp av någon som scannar dina varor.

Butiker där kunderna kräver extra hjälp kommer dock aldrig få samma lönsamhet som där man hjälper till själv och kommer därmed behöva ta mer betalt för varorna.

Se utvecklingen som något positivt.
Ni lite äldre kommer nog ihåg hur det var på systembolaget förr. Då fick man ställa sig i en kö och expediten fick gå och hämta de varor man skulle ha. Nu går man runt och plockar och väljer själv. Imorgon troligen självscannat.
Till exempel när man går runt och väljer öl. man plockar 1 sådan burk, 1 sådan flaska och kanske 2 av samma osv. Fullständigt otänkbart förr för då hade nog expediten blivit vansinnig eller de som stod bakom i kön. Nej då blev det 6 burkar av samma sort. 6 pripps blå, hur kul var det?
 
  • Gilla
GargamelSE och 3 till
  • Laddar…
jag tycker inte det är stöldkontroll för då hade man fått straff om det var fel oavsett storlek. När barnen är med och inte på sina bästa humör, springer iväg osv har jag haft fel. Det har aldrig lett till något mer än tätare kontroller. Men om typ 1/3 av varorna saknats vid storhandling, eller något riktigt dyrt, är det klart de vidtagit åtgärder, dragit in möjligheten till självscanning och beroende på situation möjligen även anmält snatteri.
 
hsd
MultiMan MultiMan skrev:
Alla tror inte ont om människor utan kan tänka sig att när man handlar en större mängd varor så förekommer det ibland att man av olika anledningar glömt att skanna någon enstaka vara. Frun ringde kanske precis när man skulle lägga till varan, eller någon annan störning. Då kan det vara bra att man påminns om det och kan göra rätt för sig.

Stöld är en medveten handling.
Svårbevisat, hur tror Du att butiker gör vid fel
 
hsd
IKEA har en kassaperson vid självscanningsutgången dels för assistans och dels för kontroll, har sett att de påpekar och hjälper till att rätta om det blir fel
 
MultiMan
hsd hsd skrev:
Svårbevisat, hur tror Du att butiker gör vid fel
Förstår inte din kommentar. Vad är det som ska bevisas?

För övrigt har min lokala Willys (där jag skannar mest), precis som IKEA, alltid någon personal vid skanningen om man behöver assistans.
 
optimum
Såg idag att Biltema håller på och bygger upp självscanning,
 
galento
optimum optimum skrev:
Såg idag att Biltema håller på och bygger upp självscanning,
Mycket bra , självscanning i mataffärer är helt suveränt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
hsd
MultiMan MultiMan skrev:
Förstår inte din kommentar. Vad är det som ska bevisas?

För övrigt har min lokala Willys (där jag skannar mest), precis som IKEA, alltid någon personal vid skanningen om man behöver assistans.
Avgöra om Du bara glömt eller om det är stöld
COOP här i krokarna lagför allt ovsett värde eller förklaring, ser även till att det skrivs i tidningen om det (utan namn)
 
Är du kvar innanför grindarna i butiken kan det väl inte vara stöld?
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Såg idag att Biltema håller på och bygger upp självscanning,
Japp, de har haft det här i ett år (uppskattar).
Och den använder jag, liksom IKEAs.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Sen tycker jag att "avstämningsfrekvensen" är ganska låg och ofta bara "delavstämning". Vet inte om jag haft tur men de senaste avstämningarna har skett när jag haft typ två varor totalt och då skrattar man mest. :D

Sen är väl ett allmänt tips från coachen att gör man rätt minskar avstämningsrisken. ;):p
scannar hos Ica, Coop o Willys. Har aldrig behövt del/hel avstämma på de förstnämnda. Hos Willys däremot, där ska det stämmas av var o varannan gång. Det enda felet jag gjort var att scanna fel smak av risifruttin mot vad jag tog - dock samma pris, men då skulle alla sex kassarna gås igenom :-S
 
Viktigt för butiken att rätt vara scannas, det är för att saldot (på antal varor kvar i butiken) ska bli rätt och så beställningar görs i tid.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Med avstämning menas egentligen stöldkontroll. Varför inte säga som det är?
Jag tar det som att de kontrollerar så du gjort rätt. Om inte din avstämning stämmer så får du oftare avstämningar. Vissa varor man köper blir de med avstämning på. Det var över ett år sen nu tror jag sedan jag fick en avstämning.

Men självscanning är toppen, innan i den butiken jag handlar veckovis så fick man ofta stå uppemot 10-15 minuter i kö, dvs lika länge eller längre än de tar att slänga ihop min veckohandling.
 
Får vara ärlig och säga att vi oftast beställer mat, en gång i veckan, de packar, och vi hämtar på väg hem från jobbet, för det betalar man på Maxi här ca 7% extra.

Annars väljer jag ofta självscanning, kan jag inte det väljer jag kassa utifrån vilket som har kortast kö (oftast självkassa).

Jag ser ingen nytta med att skapa jobb bara för jobbskapandets skull.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.