Följer med stort intresse
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
24 tim och inga sprickor
 
Tar tid vid kyla. Hoppas du va riktigt noga när du blandade också? Det får inte överskridas vattenmängden. När det börjar spricka ta på lite vatten.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Tar tid vid kyla. Hoppas du va riktigt noga när du blandade också? Det får inte överskridas vattenmängden. När det börjar spricka ta på lite vatten.

Japp, följde anvisningen.
Var ju iof 2.8 grader inatt bara så kanske är som du säger
 
Minns att jag var grymt besviken första gången jag använde snigeldynamit. Efter ungefär ett dygn kunde jag skönja minimala sprickor på några ställen. Som väl var ungefär där jag skulle dela stenen slutgiltigt, men det hade ju underlättat med ett mer passande styckefall. Lessnade på skiten och gav på det några smällar med knostret och spettet och rullade ut skiten i ett par rejäla stycken fulla med snigeldynamitfyllda hål.

Ett par dagar senare gick jag förbi stenhögen och där låg stenarna jag rullat ut helt plötsligt i prydliga småbitar.

Så det är nog bara att ha tålamod.

Själv använder jag numera alltid kilar om det inte går med riktig dynamit. Både snigel och kilar har den tråkiga egenheten att det ibland spricker ungefär som pusselbitar, så ja, det är en spricka, men nej, det går ändå inte att få isär stenen.
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
Japp, följde anvisningen.
Var ju iof 2.8 grader inatt bara så kanske är som du säger
Vilken temperatur variant köpte du? Vid 2 grader så tar det flera dagar om det ens funkar...
 
0-20 grader
Då ska det väl funka. På dagen var det väl ca 7 grader
 
För närvarande har vi följande Dynacem alternativ:
- Standard (0 till +20°C),
- Standard (-10 till +10°C)
- Summer (+10 till +30°C)
- kan användas från +5 till +35 ° C om håldiametern är begränsad till 30 mm vid temperaturer över +30 ° C,
- Summer+ (+30 till +50°C)
- kan användas från +15 till +50 ° C.

Använd inte Dynacem över dess

tillämpningstemperaturområde.
====================================================
Prestandan är långsam nära botten och under dess tillämpningstemperaturområde.


The holes look properly placed.
You have Dynacem Standard (0 - 20 deg C) version. This version reaches very high pressure after 12 hours in 20 deg C (breaks rock within 6-18 hours in 20 deg C typically). In temperature 15 deg C its reaction is about 2 times slower. In temperature 10 deg C its reaction is about 4 times slower (it will need 24-72 hours to break). What is temperature of your rock?
If temperature is 20 deg C and there is no cracks after 25 hours, it is likely to be caused by excessive water dosage. Cracking times given above are valid when 1,25 dm3 of water per 5 kg powder is used. The more water added, the slower and weaker the action. Water dosage above 1,4 dm3 per 5 kg powder can seriously impact or even stop the performance. Did you measure quantity of added water?
If water dosage is OK in your case, just wait. Pressure will come inevitably after another 1 or 3 hours, or days, depending on temperature.
Best regards
Wieslaw Tezycki
 
Redigerat:
Första sprickan iaf ;)
 
  • Sten med två till synes tecknade ögonbryn ovanför en spricka som liknar ett leende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En första spricka synlig i en stenytas ljust brunaktiga textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Minns att jag var grymt besviken första gången jag använde snigeldynamit. Efter ungefär ett dygn kunde jag skönja minimala sprickor på några ställen.
Bara att ta det lugnt och inte förhasta sig det kan ta flera dagar.
Första gången var hemma hos syrran. Efter att par dagar sa svågern att vi får nog borra mera, att vi ev borrat för lite hål för sprängning. Tog en kopp innan vi började och skulle kompletteringsborra i källaren och vi hörde ett ljud. Då var det klart...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
0-20 grader
Då ska det väl funka. På dagen var det väl ca 7 grader
Ja då tar det bara lite tid... :)
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
Spruckit mellan alla hål nu
 
  • Sprickor i betonggolv med grön presenning och trädetaljer i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Häll på vatten nu.
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
:love:
 
  • Stor sten i grävd grop vid nattetid med krattan till vänster och stolpar runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med sprickor belyst nattetid under pågående utgrävning med kablar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
slacker och 8 till
  • Laddar…
Fick faktura på borrmaskin och kompressor, 1300kr. Lätt värt det!
 
  • Stor sten belyst i mörkret med gräs runtomkring, stor fokus på stenens yta och spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med en spricka bredvid en träpall och betongkant på en gräsplätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken betongplatta med borrade hål och armeringsjärn, nära byggmaterial och verktyg, vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten i gräsmatta belyst av starkt ljus i mörkret, möjlig indikation på byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M.Kristensen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.