Hej!

Jag har en ritning och skulle behöva veta måttet på några av väggarna som inte står med på ritningen.
När jag mäter skalstocken med linjalen så mäter den att 10m på skalstocken är 3cm på linjalen.

När jag sedan mäter med linjalen på ritningen blir ena väggen 3cm, innebär det att ena ytterväggen är 30meter?'

Hoppas ni förstår vad/hur jag menar.

Med vänlig hälsning,
Linda
 
Den borde väl vara 10 meter.

Bild på ritningen?
 
BirgitS
Jag kanske missförstår dig men jag fick intrycket av att du mäter upp något till 3 cm på ritningen och i meningen innan så har du skrivit att 3 cm på linjalen motsvarar 10 m i verkligheten.
 
Om det du säger stämmer så är ju väggen givetvis 10 meter.

Edit: Blev visst lite sen på bollen.
 
Det är en egendomlig skala när 10 meter på skalstocken blir 3 cm på linjalen (dvs 1:333). Hade skalan varit 1:300 borde 10 meter ha blivit 3,3 cm. Är det en amerikansk ritning med tumskala? Det naturliga är att använda skalstocken när du mäter på ritningen.
 
J justusandersson skrev:
Det är en egendomlig skala när 10 meter på skalstocken blir 3 cm på linjalen (dvs 1:333). Hade skalan varit 1:300 borde 10 meter ha blivit 3,3 cm. Är det en amerikansk ritning med tumskala? Det naturliga är att använda skalstocken när du mäter på ritningen.
Det kan väl ha att göra med att den skrivits ut i fel format? Nu vet jag givetvis inte om så är fallet här, men det hade förklarat det du beskriver.

Men om det nu är en äldre ritning så förekommer väl inte specifika format gissar jag.
 
Framför allt Adobes pdf har en tendens att vid utskrift skalas ner några procent av verklig storlek vid utskrift.
 
Hej,

Det är nog jag som tänker helt fel... Skickar med en bild på ritningen, det är sidan där det står ett "A" som jag skulle behöva hjälp med.
Jag har skrivit ut ritningen så det kan ju ha blivit lite fel i och med det.

Har en skalstock (skallinjal) men förstår inte riktigt hur jag skall göra.

Med vänlig hälsning,
 
Skriver du ut ritningen i 200% så blir det ganska korrekt, dvs det stämmer med skalan 1:100. Husets längdmått är 10,6 m och det nedre måttet på indragningen är 2,3 m.
 
J justusandersson skrev:
Det är en egendomlig skala när 10 meter på skalstocken blir 3 cm på linjalen (dvs 1:333). Hade skalan varit 1:300 borde 10 meter ha blivit 3,3 cm. Är det en amerikansk ritning med tumskala? Det naturliga är att använda skalstocken när du mäter på ritningen.
J justusandersson skrev:
Skriver du ut ritningen i 200% så blir det ganska korrekt, dvs det stämmer med skalan 1:100. Husets längdmått är 10,6 m och det nedre måttet på indragningen är 2,3 m.
Det finns ingen möjlighet att få fram måttet utan att skriva ut? Hur fick du fram måtten 10,6 samt 2,3?
Jag förstår verkligen inte, har en skallinjal med olika skalor på men förstår inte hur jag kan använda den och om det går att använda den på data skärmen då det är lätt att man råkar förstora bilden och då blir ju måtten helt fel...

Ha de!
 
Att mäta på skärmen är ingen bra idé. Skärmupplösningar varierar enormt. Du måste skriva ut för att kunna mäta. Sedan behöver du ett program som möjliggör skalförändringar vid utskriften. Jag skrev ut på en Mac med ett program som heter Förhandsvisning och som finns på alla nyare Macar. När jag skrev ut i 200% stämde skalan. Sedan var det bara att mäta med skallinjalen.

Innan du använder skallinjalen måste du veta ritningens skala och att den är korrekt utskriven.
 
Hej!
Okej, då får jag försöka få tag på en skrivare i morgon å skriva ut. Har också en Mac å de programmet :D

Tack för tipsen/hjälpen
Ha en bra lördag kväll (y)
 
Bluebeam har jag använt några gånger när jag ska mäta och göra anteckningar på pdfer.
Finns nån testversion på deras hemsida.
 
Fast upplösningen på skärmen har väl ändå inte någon betydelse alls så länge man har skalan på samma skärm som ritningen? Förutsatt att ens skärm inte är en parallelltrapets då...
 
Man behöver ju heller ingen speciell skallinjal för att mäta. Det gör det ju såklart enklare, men det låter ju som enstaka saker du ska mäta.

Det är ju ett enkelt förhållande med skalan. Om skalan på ritningen (på skärm, utskriven eller var som helst) mäts upp av dig till 7 enheter (cm, mm, tum precis vad du vill) så är det ju bara att förhålla den till längden på det du vill mäta på ritningen i samma enhet och sen multiplicera det med skalans faktiska längd (tex 10 meter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.