Halloj,
Jag frågade en annan fråga angående bilvård och har nu kommit in på en irriterande vattenläcka som tar sig in via bilens bakljusarmatur. Har suttit en packning mellan armaturen och plåten, och där har det läckt in när det regnat som värst.

Packningen är tyvärr uttjänt och Honda har slutat tillverka den sorten för min bil för flera år sedan. Har tagit likvärdigt material och skurit ut samma form på packningen, så ska bara vara att skruva tillbaka allt.

Men jag tänker om man kan behöva täta med något extra mellan plåten och packningen och i så fall vad? En tanke var någon form av silikon, men det lär ju vara en djungel vad för sort man ska använda sig av.

Någon som kanske råkat ut för samma besvär här eller har några kluriga idéer?
 
Nä det ska inte behövas annars köp packning på tub för vattenpumpar.
Jag hade kört utan.
 
Vad är det för honda och årsmodell?
 
Nej, någon mer tätning än en packning behöver du nog inte.

Jag pillar själv med gamla bilar, mest amerikanska 60-talare, och har gjort egna packningar till bakljusglas, blinkersglas och såna saker som haft en packning. Brukar skära ut packningarna av skumplast, typ tunt liggunderlag, och har aldrig behövt silikon eller nåt sånt för att det ska bli fukt- eller dammtätt.

Men om du ändå vill ha något "klet" rekommenderar jag 3M gummiklister, som används till att fästa gummilister.
 
A Andy78 skrev:
Vad är det för honda och årsmodell?
En Honda Accord modell -92.

Keiller Keiller skrev:
Nej, någon mer tätning än en packning behöver du nog inte.

Jag pillar själv med gamla bilar, mest amerikanska 60-talare, och har gjort egna packningar till bakljusglas, blinkersglas och såna saker som haft en packning. Brukar skära ut packningarna av skumplast, typ tunt liggunderlag, och har aldrig behövt silikon eller nåt sånt för att det ska bli fukt- eller dammtätt.

Men om du ändå vill ha något "klet" rekommenderar jag 3M gummiklister, som används till att fästa gummilister.
Vet inte varför jag fått för mig att det behövts "klet" emellan. Kan ha varit min föredettas svärföräldrar som tutade i mig nånting.

Ingen aning om det ska ha suttit nånting runt packningen tidigare, då jag inte ägt bilen så många år.
 
Nå extra klet ska inte användas utan det är oftast bara en 5-6mm tjock foam som ska täta.
 
A Andy78 skrev:
Det finns å få tag på.
[länk]
"Shipping:
Does not ship to Sweden"

:)

Men tack för inspiration.
 
Man får söka en leverantör som passar tex inom eu.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.