Den värmepumpen borde generera några kWh per år, så nettoenergibehovet och besparingspotentialen blir lite högre än tidigare beräkningar.
Men, som sagt var, vill ni ha snabbast möjliga besparing så är det luftvärmepump som gäller. Det kräver dock att huset passar för det.
 
Ok, ni har en luftluftvärmepump och dessutom lite svalt i delar av huset. Det kan förklara hur ni klarar er med 25 MWh/år. Jag skulle annars uppskatta ett er förbrukning borde vara minst 35 MWh/år. Om man investerar i ett nytt värmesystem bör man utreda förbrukningen noga först så att man inte köper ett underdimensionerat system. Planerar man att lägga extraisolering på taket och byta fönster och dörrar inom en nära framtid får man dock naturligtvis räkna med minskad förbrukning.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Csm84 Csm84 skrev:
Fann vilken skillnad . Sjuk att det kan vara så står skillnad i nätavgift.
Exakt vilka olika avgifter har ni? En totalsumma säger inte så mycket.
 
useless useless skrev:
Exakt vilka olika avgifter har ni? En totalsumma säger inte så mycket.

Vet ej. Har dåligt koll. Har bott i lägenhet hela tiden fram tills 6 månader sedan när vi köpte hus. Jag tror det är som ni säger att det är delvis baserad på hur mycket man förbrukar. På E Ons hemsida kan du räkna ut ditt nätavgift om du knappar in ditt års förbrukning. När jag knappade in 13 000kwh då minskade det från 17 000kr till 15 000kr vilket kändes som inte så står skillnad i det står hela. Känns som man betalar rätt mycket för ingenting.
 
Energiskatten ökade tydligen från 43,375 till 44,125 öre/kWh vid årsskiftet. Vissa skatter höjs automatiskt lite grann varje år enligt regeringsbeslut. Hittade en prislista för EON region syd och rörliga elnätsavgiften inkl moms och energiskatt är nu 65,425 öre/kWh. Det betyder att man kan räkna med ett elpris på ca 1,25 kr/kWh. Minskar man elförbrukningen från 25 till 13 MWh/år så sparar man ca 15 tkr per år. Luftluftvärmepumpen kanske är slutkörd om ett par år och ni vill kanske ha 20-21 grader inne. Minskar man då elförbrukningen från 35 till 13 MWh/år sparar man ca 27,5 tkr per år. Alltså grovt räknat en återbetalningstid på 10 år för konvertering till vattenburet system och bergvärme om ni inte vill fortsätta med fler luftluftvärmepumpar och svalt i delar av huset.
 
Bortsett från alla avgifter, skatt och moms så ser jag en fördel med bergvärme. Du slipper en utomhusenhet som det rinner vatten ifrån och som låter lite och ibland oljud med tiden.
Prisskillnaden mot bergvärme är inte enorm.
 
R Runnis skrev:
Bortsett från alla avgifter, skatt och moms så ser jag en fördel med bergvärme. Du slipper en utomhusenhet som det rinner vatten ifrån och som låter lite och ibland oljud med tiden.
Prisskillnaden mot bergvärme är inte enorm.
Jag har hört att inomhus delen eller själva bergvärmepumpen låter en del också. Stämmer det? Pannrum där vi ska inställera det ligger precis under vår sovrum ....
 
Ja kompressorer låter alltid en del och det beror också på i vilket stadium av deras livscykel de är. Men ni har källare och då ett hyfsat bra och stabilt mellanbjälklag så jag skulle inte vara bekymrad över det. Hörs mer om det bara är en tunn innervägg till "pannrummet".
 
Csm84 Csm84 skrev:
Vet ej. Har dåligt koll. Har bott i lägenhet hela tiden fram tills 6 månader sedan när vi köpte hus. Jag tror det är som ni säger att det är delvis baserad på hur mycket man förbrukar. På E Ons hemsida kan du räkna ut ditt nätavgift om du knappar in ditt års förbrukning. När jag knappade in 13 000kwh då minskade det från 17 000kr till 15 000kr vilket kändes som inte så står skillnad i det står hela. Känns som man betalar rätt mycket för ingenting.
Det ska framgå av fakturan exakt vad man betalar.
 
useless useless skrev:
Det ska framgå av fakturan exakt vad man betalar.
 
  • Skärmavbild av mobiltelefon visar elräkningsdetaljer och reklam med kvinna som vattenar en planta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. du verkar betala 7980:- per år i fast avgift plus 26,4 öre per kWh i rörlig avgift.
 
useless useless skrev:
Ok. du verkar betala 7980:- per år i fast avgift plus 26,4 öre per kWh i rörlig avgift.
Jag såg det också när jag tittade på fakturan. Konstig när man loggar Inn i Eons app att det ser ut så här istället
 
En stor fördel jag såg efter att vi bytt till bergvärme var att jag mentalt inte längre bekymrade mig för att det blev dyrt om någon ex duschade länge eller att vi höjde inne temperaturen nån grad. Marginal kostnaden med bergvärme är ju liten medans det är en relativt stor investering... Nu är jag uppfödd på landet när det inte var så fett så det sitter i ryggen att bekymra sig om kostnader även när det inte kanske behövs men "piece of mind" är faktiskt värt en del...
 
Csm84 Csm84 skrev:
Jag såg det också när jag tittade på fakturan. Konstig när man loggar Inn i Eons app att det ser ut så här istället
Gick inte ladda upp bilden men det var den som jag laddat upp tidigare i kommentera fältet.
 
leby leby skrev:
En stor fördel jag såg efter att vi bytt till bergvärme var att jag mentalt inte längre bekymrade mig för att det blev dyrt om någon ex duschade länge eller att vi höjde inne temperaturen nån grad. Marginal kostnaden med bergvärme är ju liten medans det är en relativt stor investering... Nu är jag uppfödd på landet när det inte var så fett så det sitter i ryggen att bekymra sig om kostnader även när det inte kanske behövs men "piece of mind" är faktiskt värt en del...

Hur många kwh gör du av med per år? Hur står hus har du? Haft bergvärme länge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.