M
Jag har beställt öppen fiber från Telia. Har själv grävt ned en 50-slang ca. 2 meter från fiberskåpet i gatan fram till min husfasad. Är nyfiken på hur Telia brukar koppla grejorna därefter. Vet att man i dom allra flesta fallen i mitt område har använt den gamla kanalisationen till telefonservisen för fibern, men den har jag skrotat.
Tänkte först att jag skulle borra hål i väggen och dra in 50-slangen genom väggen men samtidigt så har jag sett att vissa bolag sätter en kopplingsdosa på fasaden och därefter går genom väggen och skarvar fibern i kopplingsdosan. Å andra sidan, använder man sig av den gamla kanalisationen så går den ju oftast in genom källareväggen under mark, det gjorde min (1,6m under), och flera i området har källare, och då blir det ju svårt med en utvändig kopplingsbox.

Nu ska jag förvisso träffa nån representant för Telia om en vecka och då får jag väl svaret ifrån hen hur dom går tillväga. Det lär väl sedan dröja åtskilliga veckor innan det blir dags för installation så hålet i väggen är väl ingen panik med. Men vill ju gärna ligga steget före av ren nyfikenhet:D
 
Enligt dom som var hemma hos mej från Telia går dom aldrig in direkt utan måste upp utanför huset för att täta ducten innan dom går in
 
M
Okej, men jag vet flera i området med källare där dom matat in ducten i samma kanalisation som kopparledningen till telefonen utan att gräva vid husfasaden. Och telekanalisationen har ju i många fall fungerat utan vatteninträngning i 50 år.
 
Är isåfall inte godkänt av Telia. Dom har troligtvis en annan firma som gräver tomter.
Om fiberducten går in o källare kan vatten från skarvbrunnen ledas in i huset
 
Man kan gå in i källare på det sättet om du gör håltagning, hanterar tätning, etc, inga problem. Däremot så får inte entreprenörer göra det arbetet om de följer Telias anvisningar, men vet att man gör det också men att fastighetsägarens får godkänna detta på projekteringsunderlag och att man fått info om riskerna.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Om fiberducten går in o källare kan vatten från skarvbrunnen ledas in i huset
Är det riktigt utfört så ska det finnas tätningar. Det får inte komma in vatten i ducten då det kan skada fiber om det skulle frysa.
 
Som som var hos mej så att det inte räckte för att våga leda ducten in i huset obruten
 
M
Jag får väl vänta med att borra hålet i väggen innan jag pratat med dom. Hålet blir 50cm över vad befintlig marknivå är 50cm ut från fasad. Sedan är det fall hela vägen ut mot gatan där teleplinten/fiberskåpet står, så vatteninträngning blir inget problem. Min tanke var mest att det vore skönt att ha allt förberett så dom enkelt kan gräva fram änden på min 50-slang vid tomtgräns och mata in ducten hela vägen in i källaren.

Nån som vet hur mycket plats som krävs för medieomvandlaren? Och jag läste något om att el skulle finnas, räcker det att lägga fram en förlängningssladd? Medieomvandlaren är väl första burken och den tänkte jag sätta i ganska direkt anslutning till där fibern kommer in. Routern har jag inte riktigt bestämt mig för ännu så där tänkte jag dra kabel själv genom källaren efter installationen av fibern.
 
Jag åkte till grävföretaget och frågade vilken färg min duct skulle ha?
Det var vit, så jag fick med mig 22 meter som jag grävde in från gatan då jag hade grävmaskin i annat ärende, ducten drogs ända in till mediaskåpet.
Jag drog ducten i VP-rör. Lämnade 1 m ute vid gatan och lät den andra ändan hänga ut ur mediaskåpet. När allt var grävt och kopplat i gatan kom ett nytt gäng som blåste i fiber, andra svetsade fiber i kvarterets skåp. När allt var klart kom en person hem och svetsade fiber, satte upp mediaomvandlaren och loggade in klart.
Anslöt min dator och kom in på en sida där man kunde ansluta till valfri leverantör.
Nu blev det ett race inom en vecka hade alla stora leverantörer besökt mig! Comhem, viasat, boxer, Telia.
Det blev Telia 1000/1000 i 3 månader 199:-/ månad för då får man en häftigare router, före 3 månader så ändrade jag till 100\100.
Har aldrig haft ett avbrott på internet sedan man började med modem i början av 1990-talet
 
I våra kvarter har de uteslutande använt befintlig kanalisation för tele.
Om möjligt är det trevligt att få all utrustningen samlad så om du kan ha router och medieomvandlaren på samma ställe skulle jag föredra det. I vårt fall har vi det i en garderob med omvandlare, router, patchpanel mm
 
Jag fick ducten dragen hela vägen från skåpet i gatan upp till nätverksskåpet i maskinrummet. Allt liggande i det gula skyddsröret som jag grävde ner 10 år tidigare. Blev väldigt snygg installation, men nu var jag ju hemma och kunde vara med i arbetet. En sak installatören INTE godkände så var det att gulfärgade skyddsröret gick in i kopplingsskåpet vid gatan. Det löstes smidigt genom att skarva på en bit orange rör den sista biten och sedan pratade vi inte mer om det.:)
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Som som var hos mej så att det inte räckte för att våga leda ducten in i huset obruten
Då hade du otur att träffa på fel personal som projekterade ;)
I
 
Kan ha varit så men det var inget att diskutera försökte få det ner i källaren under mark.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan ha varit så men det var inget att diskutera försökte få det ner i källaren under mark.
Japp, du hade otur. Förekommer väldigt ovana projektörer och de erfarna har bra kontakt med projektledaren som tar beslut vid tveksamhet. ;)
Det viktiga är att klargöra ansvar och dokumentera.
 
I vårt område med ca 300 hus förekommer inga externa skarvlådor i telia öppen fiber. Alla ducter är dragna in i huset. Installationen är gjord av Akea+Eltel.

Skarvlådorna ute är mest till för att frikoppla installationen utomhus från den inomhus enligt projektledaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.