Hej!

Ska ansluta en Bosch tvättmaskin och är lite fundersam kring hur vatten aktiveras/ansluts. Jag har dragit avlopp, och skruvat i vattenanslutningen men jag undrar om den där lilla skruven på toppen på vattenanslutningen fungerar som en kran och om den ska skruvas upp för att sätta på vattnet?

Tack!
Max
 
  • Vattenanslutning för tvättmaskin med avstängningsventil och synlig skruv för reglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild hade underlättat
 
Har du ingen manual till maskinen, som kan tala om vad det är för skruv och om den används för att öka/minska vattentillförseln? Om inte, kan du ju prova dig fram.

På min tvättmaskin finns ingen särskild skruv/ventil/kran för vatteninloppet.

Se för övrigt till att du har en lättåtkomlig kran på vattenledningen där du ansluter tvättmaskinens inloppsslang, men det har du väl redan tänkt på.
 
T tergo skrev:
bild hade underlättat
Lade till bild men den kom inte med i publicering, se uppdatering tack.
 
Keiller Keiller skrev:
Har du ingen manual till maskinen, som kan tala om vad det är för skruv och om den används för att öka/minska vattentillförseln? Om inte, kan du ju prova dig fram.

På min tvättmaskin finns ingen särskild skruv/ventil/kran för vatteninloppet.

Se för övrigt till att du har en lättåtkomlig kran på vattenledningen där du ansluter tvättmaskinens inloppsslang, men det har du väl redan tänkt på.
Tack, såg att bilden inte hade kommit med. Skruven sitter på vattenledning, alltså ej maskinens slang.
 
M Max Hellstrand skrev:
Lade till bild men den kom inte med i publicering, se uppdatering tack.
det ser ut till att vara en ballofix vrid skruven ett halvt varv så borde den vara öppen
 
  • Gilla
Max Hellstrand
  • Laddar…

Bästa svaret

M Max Hellstrand skrev:
Tack, såg att bilden inte hade kommit med. Skruven sitter på vattenledning, alltså ej maskinens slang.
Ja, med bild blev det enklare :)
Som redan nämnts så får du vrida skruven ett kvarts varv så du vet om den är öppen eller stängd.

Sen skulle jag byta ut den kopplingen mot en med en "riktig kran", en kulventil med ett vred t.ex. Behöver man stänga vattentillförseln snabbt, om nåt blir fel med tvättmaskinen, så är det bättre med ett vred än att först leta upp en skruvmejsel eller nåt och sen försöka stänga av vattnet.
Metallisk kulventil med svart vred för att snabbt kunna stänga av vattentillförseln.
 
  • Gilla
Max Hellstrand
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, med bild blev det enklare :)
Som redan nämnts så får du vrida skruven ett kvarts varv så du vet om den är öppen eller stängd.

Sen skulle jag byta ut den kopplingen mot en med en "riktig kran", en kulventil med ett vred t.ex. Behöver man stänga vattentillförseln snabbt, om nåt blir fel med tvättmaskinen, så är det bättre med ett vred än att först leta upp en skruvmejsel eller nåt och sen försöka stänga av vattnet.
[bild]
Tack! Ska definitivt kolla upp att byta mot annan kulventil!
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
det går att köpa lösa vred till vissa kulventiler kolla vad det är för fabrikat
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.