Jag har en fiberrouter från min internetleverantör. Jag ringde levernatören för länge sedan o ville att de skulle brygga deras router, eftersom jag vill koppa in min egna router (som ansluts till leverantörens router). På så sätt ska min router agera router hemma hos mig.

Jag undrar, när leverantörens router är bryggad, är då fortfarande dess mjukvara aktiverad? Som t.ex dess ev. brandvägg? Om så är fallet, så blir det väl tårta på tårta om även min router har branväggen aktiverad?
(Jag har möjlighet logga in på leverantörens router men avstår i dagsläget att pilla där, tills jag har mer svar här)
Och hur vet man om leverantören bryggat sin router eller ej? (kan jag se detta i routerns mjukvara?)

(Jag har intrångsförsök på min NAS hemma, från IP-adresser runt om i hela världen, o varför min NAS har blivit publik vet jag ej. Jag har fast IP-adress från min leverantör. Pga dessa intrångsförsök vill jag förstå mig på min säkerhet på mina routrar. Jag hade för länge sedan ett par portar öppna, för att jag hade en hemsida på min NAS, men denna skall va stängda sedan länge tillbaka - men detta dubbelkollar jag nu om så är fallet)
 
BirgitS
En bryggning innebär att de flesta funktioner i routern inte används, t.ex. inte brandväggen.

I routern som du verkligen använder ska du kolla att inga portar är öppna t.ex. med "port forward". Det är också viktigt att NAS:en verkligen ligger bakom brandväggen och inte ligger i DMZ(https://sv.wikipedia.org/wiki/DMZ_(Internet)).
 
Om routern är satt i bryggat läge lär du få ansluta till den via serieport för att kontrollera funktionen. Åtminstone om det är en konsumentrouter. Jag kan inte påminna mig om någon sådan router som inte blir helt ”dum” i bryggat läge. Den slussar alltså trafiken helt opåverkad, kallas även ”store-and-forward”. Om du däremot har ett företagsabonnemang med påkostad router/gateway kan den vara åtkomlig i bryggat läge. Svårt att veta utan att undersöka.

Körde själv Telia Företag hemma på Telia Öppen Fiber tills för ett tag sedan och då på samma fibergateway som konsumenter använder. Den är ställd i bryggat läge som standard. Till denna en pfsense-brandvägg och dessutom ett fast IPv6-subnät under tiden jag hade Telia Företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.