Ang. handikappbestämmeler.
Nog är det väl dumt och onödigt att handikappanpassa allt?
Vore det inte bättre med en fond?
Exempel, jag väljer att inte anpassa och får betala en straffavgift till fonden.
Från denna fond tas då pengar för ombyggnad när så behövs.
Mitt sista bygge i Sverige...Jag tvingades bygga en ful toa bara
för att en rullstol skulle kunna få plats.
Det är 25 år sedan och ingen rullstol än.
Fult och extrapengar utlagda helt i onödan.
Vid det tillfället hade jag gärna betalt 25.000 för att slippa.
 
  • Gilla
Rolph och 1 till
  • Laddar…
När vi började planera vårt hus så tänkte vi ganska liknande som TS. Vi ville ha ett hus som var lagom för oss, två vuxna och en hund. Till en början var vi inne på att ha ett sovloft ovanför ett allrum/kök och badrum.
Men vi fick inte till någon bra lösning som uppfyllde kraven samtidigt som det kändes bra. Därför flyttades sovdelen ner på markplan vilket vi är mycket nöjda med idag!
Det hela slutade med ett hus på 69m2, ett hus som vi tycker är väldigt rymligt och bekvämt.
Vi skulle absolut kunnat minska både brädd och längd men då hade det börjat kännas lite trångt.
Många runt omkring tyckte att vi skulle bygga större när vi ändå byggde men nu när det är klart så hör vi aldrig någon som tycker att det är litet, tvärt om blir folk förvånade över att det känns så rymligt!

Hoppas att du kan hitta en väg att gå som passar dig!
Jag vet inte vad du tycker är litet eller stort men vi tycker att vi lever i ett stort hus med stora rum och ett stort badrum.
 
  • Gilla
Tistelart och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker du borde rita upp det du vill bygga och sesan åka till kommunens byggkontor och berätta om din ide och möjligheterna att kunna genomföra den.

Är nog fortfarande olika uppfattning i olika kommuner. I min tolkning ska ingen skillnad göras mellan fritidshus och vanligt hus. Men vissa kommuner tillåter avsteg i fritidshus.

Bygger man mindre än ca 20kvm kan inte tillgängligheten tillgodoses enligt bbr. Då kan man argumentera från avvikelser gällande både energi (isolering), uppvärmning, tillgänglighet och övriga krav om det är uppenbart att det inte är permanentboende. Bygger man större än 55 kvm tillkommer många krav som möjlighet till avdelningsbart kök med vägg, dubbelsäng med tillgänlighetsmått i ett sovrum etc.

Ett alternativ är att bygga en husbåt eller hus på flotte med motor eller hus på hjul. Förutsätter att det inte står på samma plats hela tiden då bygglov krävs.

Ett annat alternativ är att bygga en del på ca 20 kvm där tillgänligheten kan uppfyllas som kan hyras ut. Sedan bygga som du vill på våningen över eller bredvid.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag skall bygga 43 m2, men då i Provence.
Dock har extra toa och ett gästrum på 2 x 3 m ute på tomten
Pris tomt med vatten, el mm. Tomt 170 m2
det blir alltså ca 100 m2 över till en terrass/ trädgård
sek 600.000
grundläggning
120.000
stomme i stålprofil
130.000
Det hela färdigt bör kosta
1.400.000 totalt
Bra isolerat 30 cm i väggar, 40 på tak = 3 gånger mot minimikrav här-
Köpt dörrar och fönster begagnat.
Tänker göra en del jobb själv, kanske motsvarande 100.000
husbygge på 50 m2 är inte ovanligt här, även om 80 m2 är vanligast.
vardagsrum, sovskrubb till min fru,
något större till mig eftersom det också används till TV-rum oh kontor,
dusch o toa.
Uppvärmning värmepump/AC
Tänkte bygga litet glasat utrymme utanför hela huset = mycket litet värmebehov.
Sommartid: Vi har en liten kanal med vatten som rinner ständigt.
Jag tänkte ha tak av växthusglas som sommartid täcks av markis,
Mellan markis och glastak så tänker jag mig leda vatten som strömmar över taket.
så kallad evaporativ kyla
Gratis värme på vintern = solen
Gratis kyleffekt på sommaren =vattnet
[bild]
En rolig ide! Du håller väl oss uppdaterade med beskrivande bilder?
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
En rolig ide! Du håller väl oss uppdaterade med beskrivande bilder?
Tror allt blir klart till eller under sommaren.
Då klipper jag ihop en film och lägger ut.
Lite matnyttigt kan det väl bli
bl.a. hur funkar det med metallstomme ?
Jag har köpt ett Ikea-kök Veddinge vit
där tänkte jag prova att vinkelfräsa dörrkanterna och limma på melaminkant i svart.
förhoppningen är att det skall se lite 50-taligt ut.
Jag har köpt ett fint Perstorpslaminat i melerat gult.
Det tänker jag limma på en MDF-skiva som bänkskiva.
Om man vill ha 50.-talsstil så är det inte lätt att hitta rätt färger på laminat.
Jag tänkte bygga 2,8 meter i takhöjd, mest för att jag har en PH-taklampa som inte får plats annars.
Samtidigt tänkte jag då sänka takhöjden i åtminstone det minsta rummet till 2 meter,
samt sätta in en taklucka med stege.
Då kan jag använda utrymmet emellan taken som förvaring.
Jag tänker bygga små byggnader runt om tomten och på taken tänkte jag ha
självbevattnande tomatodlingar.
Dit upp måste jag göra en s.k. spartrappa d.v.s. höjden är dubbel så man tvingas gå höger-vänster-höger med fötterna.
Därmed tar trappan bara upp hälften av golvytan.
Om allt går bra och blir bra = roligt
Om det misslyckas = också kunskap. Gör inte som jag.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Om man ska bygga nytt permanentboende finns det ju massa regler att förhålla sig till...Men om man skulle vilja smäcka upp ett relativt sett minimalistiskt boende där man kapar bort allt som inte behövs enligt eget tycker och smak så faller det ju på regelverket.


Kan man komma runt detta på något sätt?

Snackar inte om ett "tinyhus" men inte långt ifrån. Toaletten kan för min del vara minsta möjliga med 70x70 dusch och tight mellan toa och handfat (dvs långt ifrån handikappanpassad)
Sovloft => man kan inte bo och utföra alla sysslor på ett plan vilket väll oxå är ett handikappskrav. Gissar även att utrymmen runt kök och bänkar ska vara tillräckliga (onödigt stora).
Jag bor på 40 kvm plus 12 med isolerat uterum. Köpte en kolonistuga vilken jag i stort sett rev och byggde upp igen. Den har allt jag behöver och lite till. Toa med dusch och tvättmaskin på 6 kvm, kök och sovrum på 6 kvm och vardagsrum på 22. Öppnat upp i nock i vardagsrummet och trivs mycket bra. Tomten vetter ut mot ett böljande skånskt landskap och har en massa får till sällskap när frullen intas i uterummet sommarmorgnarna. Nackdelen med detta boende är att kommun och föreningen satt upp en massa stadgar som ställer till det lite om man ska ha det som åretruntboende. Vattnet stängs av i oktober och sopstationen för restavfall stängs. Men är man lite händig och uppfinningsrik så kan faktumet att man bor för ca 1300:-/månad göra det värt besväret. Dessutom gör man ett hyfsat lågt miljöavtryck. Tystnaden och ron man får på köpet är en grym bonus.
 
  • Gilla
  • Älska
brfbo och 9 till
  • Laddar…
Tänk på att takhöjden måste vara 2,4 i rum där man vistas läbgre tid, typ sovrum, allrum men får vara 2,1 som lägst i badrum, förråd, hall, eventuellt mindre kök ej matplats.

Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Tror allt blir klart till eller under sommaren.
Då klipper jag ihop en film och lägger ut.
Lite matnyttigt kan det väl bli
bl.a. hur funkar det med metallstomme ?
Jag har köpt ett Ikea-kök Veddinge vit
där tänkte jag prova att vinkelfräsa dörrkanterna och limma på melaminkant i svart.
förhoppningen är att det skall se lite 50-taligt ut.
Jag har köpt ett fint Perstorpslaminat i melerat gult.
Det tänker jag limma på en MDF-skiva som bänkskiva.
Om man vill ha 50.-talsstil så är det inte lätt att hitta rätt färger på laminat.
Jag tänkte bygga 2,8 meter i takhöjd, mest för att jag har en PH-taklampa som inte får plats annars.
Samtidigt tänkte jag då sänka takhöjden i åtminstone det minsta rummet till 2 meter,
samt sätta in en taklucka med stege.
Då kan jag använda utrymmet emellan taken som förvaring.
Jag tänker bygga små byggnader runt om tomten och på taken tänkte jag ha
självbevattnande tomatodlingar.
Dit upp måste jag göra en s.k. spartrappa d.v.s. höjden är dubbel så man tvingas gå höger-vänster-höger med fötterna.
Därmed tar trappan bara upp hälften av golvytan.
Om allt går bra och blir bra = roligt
Om det misslyckas = också kunskap. Gör inte som jag.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
K knightpete skrev:
Tänk på att takhöjden måste vara 2,4 i rum där man vistas läbgre tid, typ sovrum, allrum men får vara 2,1 som lägst i badrum, förråd, hall, eventuellt mindre kök ej matplats.
bra påpekande,tack
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, detta problem finns väl med många befintliga äldre hus också? Jag har varken dusch eller tvättmaskin på boendeplanet, och även en fem stegs trappa upp till entrédörren så rätt svårt att ens komma in med rullstol. Inte funderat över vad jag skulle göra i det scenariot (flytta in tillfälligt hos släktingar antagligen, men den möjligheten kanske inte alltid kommer finnas).
Ja, problemet finns i många gamla hus också och för att problemet inte ska fortsätta har tillgänglighetskraven tillkommit vid nybyggnad och vid omfattande ombyggnader. Om det scenariet som du beskriver skulle uppstå har du rätt att av kommunen söka bostadsanpassningsbidrag, du får alltså hjälp att anpassa din bostad efter dina behov, både ekonomiskt, installation och byggnation. Genom att lagstadga om tillgänglighet i byggskedet lägger man ansvaret hos byggherren att bygga rätt från början för att slippa anpassa i senare skede.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Pegus61 skrev:
Jag bor på 40 kvm plus 12 med isolerat uterum. Köpte en kolonistuga vilken jag i stort sett rev och byggde upp igen. Den har allt jag behöver och lite till. Toa med dusch och tvättmaskin på 6 kvm, kök och sovrum på 6 kvm och vardagsrum på 22. Öppnat upp i nock i vardagsrummet och trivs mycket bra. Tomten vetter ut mot ett böljande skånskt landskap och har en massa får till sällskap när frullen intas i uterummet sommarmorgnarna. Nackdelen med detta boende är att kommun och föreningen satt upp en massa stadgar som ställer till det lite om man ska ha det som åretruntboende. Vattnet stängs av i oktober och sopstationen för restavfall stängs. Men är man lite händig och uppfinningsrik så kan faktumet att man bor för ca 1300:-/månad göra det värt besväret. Dessutom gör man ett hyfsat lågt miljöavtryck. Tystnaden och ron man får på köpet är en grym bonus.
Detta låter intressant. Visst - att stadigvarande bo i en kolonistuga tillåter inte de flesta koloniföreningar och det är ett effektivt sätt att tex stänga av vattnet. Resultatet blir att koloniområdet är ett eldorado för småtjuvar, knarkare och dyligt otyg under vinterperioden. Att enstaka kolonistugor är åretruntbebodda vinner alla på.
 
  • Gilla
Pegus61 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Detta låter intressant. Visst - att stadigvarande bo i en kolonistuga tillåter inte de flesta koloniföreningar och det är ett effektivt sätt att tex stänga av vattnet. Resultatet blir att koloniområdet är ett eldorado för småtjuvar, knarkare och dyligt otyg under vinterperioden. Att enstaka kolonistugor är åretruntbebodda vinner alla på.
Vi bodde 2 vintrar i vår kolonistuga.
Min fru jobbade på restaurang och tog mat därifrån.
Vi hade i stort sett inga levnadsomkostnader.
Bortsett från att vattnet var avstängt så fungerade allt jättebra.
Nu kan man tyvärr inte bortse från detta, med vattnet.
Att varje vecka dra 250 liter vatten , långa sträckor, på oplogade gångar...
Roligare kan man ha det.
Men visst, 40 m2 boyta var inget problem i övrigt.
Det fanns andra delägare som klagade att vi bodde där permanent.
Senare har kommunen ändrat reglerna så att föreningen får dryga böter.
Tidigare var det bara "vän av ordning" som klagade,
men nu drabbar det föreningen hårt, så det är omöjligt nu.
Flera bodde utomlands vinterhalvåret och koloniliv 7 månader.
Är man pensionär eller inte beroende av en fast plats för inkomst, och gärna vill ha bättre väder,
då kan man bo i Alger på vintern, Sydfrankrike länge fram och koloni sedan.
Det är nu 9 år sedan vi sålde, men då var årsavgiften 3000/år vatten o sophämtning inkluderat.
Om man kan och vill komma ur grottekvarnen så är kolonistuga ett bra alternativ om man bara kan hitta någonstans att övervintra 5 månader.
Själv är vi pensionärer och har löst vårt "fattigdomsdilemma" med att flytta till Frankrike.
Här betalar vi ingen skatt utöver fastighetsskatt.
Vi betalade tidigare 15.000 om året i fastighetsskatt, men har nu sålt för att bygga nytt och litet.
Då kommer vi att få kostnader på ca 3000/månad., totalt för oss båda.
Skatt , försäkringar, vatten o avlopp, värme mm.
Vin för 30 kr/litern. Billiga restauranger, man kan ha det sämre.
Detta är naturligtvis int för alla, detta med koloniliv.
Det förutsätter barnlöshet och inkomstmöjligheter.


Skatt
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Tror att du inte behöver bygglov ens. Beror på.

B billy_baver skrev:
Kanske något i den här stilen?
Tak över huvudet för US$ 2.000
 
Många intressanta inlägg:) Hängde upp mig lite på utspelet nedan. Det är väll absolut inte slöseri med resurser att bygga ett litet hus som passar "bara mig". Det blir garanterat ett hus som uppfyller en högre standard än många andra boenden i Sverige och garanterat passar någon mer än mig den dagen jag lämnar.....

Slöseri är väll däremot att bygga alla boenden så dom ska passa alla? Varför inte införa krav på att man ska ha två extra sovrum ifall man får barn? Det blir ju annars väldigt pinsamt om inte ens barn inte kan visa upp ett eget rum för sina kompoisar, eller? Ett gästrum kanske också ska ingå i standardnormen för tänk om man får en vän eller familjemedlem som flyttar. Då måste dom ju såklart ha ett eget rum när dom kommer på besök. Vi kanske ska lägga till krav på en egen toalett till gästrummet också, och varför inte egen ingång...Listan kan göras lång på alla "måsten" som läggs till för många när dom bygger hus. Jag har själv varit likadan (har som sagt ett hus idag som är alldeles för stort) och har många runt mig som verkligen satsar över sina tillgångar på i vissa fall onödiga grejer. Vill man bygga onödigt stort, slösa på jordens resurser, belåna sig över öronen utan några kompromisser så får man göra det. Men låt den som vill backa lite men ändå bo i hus på landet få göra det också



A Alias_Olle skrev:
Är det inte slöseri med resurser att bygga ett hus, om än litet, som bara är anpassat till en person i ett helt land?

En av anledningarna till att det finns regler är att när du tar mark i anspråk för att bygga på samt använder resurser för att uppföra och drifta en byggnad så ska den fungera över längre tid än en person troligen kan bo där, och att då individuellt anpassa allt som byggs så det i värsta fall måste förändras var gång det byter ägare är inte vidare hållbart över tid.

En liten parentes som många missar är att många krav om ytor osv är funktionskrav inte enbart kopplat till funktionsnedsättning utan handlar om att funktionellt kunna använda ex badrum och kök och ha plats för utrustning som i standarder bedömts som "normalt". Detta passar såklart inte alla, precis som du anger, men det är anpassat till fler än "bara" personer med funktionsnedsättning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 15 till
  • Laddar…
Amen på ditt kloka inlägg Arne!

Mike
 
  • Gilla
April Skies
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.