J Johan456 skrev:
Eftersom du lägger upp bild ska du få några synpunkter:

1. väl mkt synlig koppar på undersidan huvudbrytaren.
2. Fasskenan längst upp sticker ut?
3. Varför en JFB till tre grupper när den andra betjänar så många? Ett jordfel frånkopplar nu stora delar av din anläggning.
1. Jo, jag tycker också det. Sitter ändhylsor på dem nu och det var knappt att det gick att få i två stycken så då blev det så. Frågade om ändhylsorna högre upp i tråden och har nu bestämt att de ska klippa bort när jag kopplar in de sista ledarna som ska inhandlas.
2. Jag vet. De ska klippas av och orkade inte gå ut och leta efter en avbitare just då. Men de ska så klart bort innan centralen monteras ihop
3. De tre grupperna under första JFBn går ut och i 98% av fallen som JFBn har löst ut hitintills så har det varit pga något ute. Så nu får de ligga för sig själva så vi slipper få huset nedsläckt för att någon glömt en förgreningsdosa ute med kontakterna upp. Tanken var först att de tre som inte ligger under någon JFB skulle ligga under samma JFB som de ut, men i det huset sitter det redan en JFB så då fick de hamna utanför istället
 
J Johan456 skrev:
Ja, ta bort klorna om du har dosskruv.

Jag vet inte, jag använder inte Malmbergs. Jag tycker kvaliten är för dålig.

Jag brukar med hålsåg göra cylinderformade bitar av cellplast som jag limmar dit med sättlim. Lagar sedan med Gipsbruk och sen spackel. Man kan också så bort dosan och lägga i en rund bit av trä med en diameter på 70mm.

Olika fabrikat på FK.

Förmodligen inte. Det var väl någon som hade 2,5mm2 EK så det blev det.

Ja, jag skulle aldrig sätta sånt skräp hos mig själv eller hos någon annan när bra grejer typ Schneider eller Exxact inte kostar så mycket.
Tack! Då var det som jag trodde både med EK, klor och att sätta igen gamla dosor.

Förra ägaren som köpte uttagen och strömbrytarna, antagligen för att hålla nere kostnaden. Men jag tycker inte att det känns bra med så många trasiga/spruckna uttag så nu blir det Elko RS till alla nya uttag. Tittade på Schneider Trend då vissa strömbrytare som behövts bytas i förtid är Trend, men tyckte att totalsumman skilde för mycket mot RS och vad jag har förstått så ska det vara ett bra märke de också. Så det fick bli RS istället. Resten av Malmbergs ryker så fort vi ska göra om i resten av huset

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag köper lite av varje från malmbergs, men uttag och strömbrytare håller jag mig ifrån.
Jag vill inte påstå att de är helt urkassa, men de känns inte lika bra som andra bättre fabrikat.
Deras kapslade utomhusserie Nordic har jag satt upp lite av i tillfällen då det har varit tvunget att hålla ner priset maximalt. De ser snarlika ut eljo aquastark, men känns inte fullt lika bra vare sig att montera eller känslan sen när man ska in med en stickpropp eller manövrera strömbrytaren. Ganska OK men inte 100%.
Nej, allt från dem är säkert inte skräp. Men den modellen eller batchen som satt hos mig känns som att det måste ha varit något fel på. Nästan alla uttag har suttit skyddade så det kan inte ha varit att någon råkat smälla till dem och därmed orsakat sprickor. Att någon enstaka går sönder kan jag köpa men när fyra av fem är trasiga så känns det inte bra.
 
Hur gör ni med färg på fasledarna i alla rör och dosor? Samma färg oavsett vilken fas eller olika färg för att lättare se vilken fas det är som kommer in i en dosa? Jag ser fördelar med båda så är lite nyfiken på hur man "brukar" göra. Här verkar det ha varit en mix av de båda vilket är lite förvirrande
 
Olika färg enbart om det är flera faser i röret eller om det är tändtrådar. Matningarna ut från centralen till alla enfasgrupper blir brun,blå,gul/grön. helt ointressant att veta vilken fas ett visst uttag hamnar på. Dessutom har dom färdigdragna slangarna 3 ledare brun,blå g/g, 4ledare brun,blå,svart,g/g, 5 ledare tillkommer vit/grå. Och då tycker jag att man fortsätter på samma linje även om man drar själv.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
E elmont skrev:
Olika färg enbart om det är flera faser i röret eller om det är tändtrådar. Matningarna ut från centralen till alla enfasgrupper blir brun,blå,gul/grön. helt ointressant att veta vilken fas ett visst uttag hamnar på. Dessutom har dom färdigdragna slangarna 3 ledare brun,blå g/g, 4ledare brun,blå,svart,g/g, 5 ledare tillkommer vit/grå. Och då tycker jag att man fortsätter på samma linje även om man drar själv.
Tack. Jag var lite inne på det spåret så då kör jag så. Tror att det endast är i rören från centralen till köket där det kommer gå flera faser i samma rör samt röret till häll/ugn. Och i rören från centralen så kommer det att gå EXQ så där har jag redan "problemet" med färgerna lösta.
Läste att en del kör vit/orange som tråd mellan två trapp-brytare och den andra av färgerna som tändtråd. Finns det någon standard/rekommendation för detta eller är det bara att se till att man gör på samma sätt i hela huset?
 
Mikael_L
H hjulia skrev:
Finns det någon standard/rekommendation för detta
Nej, inte annat än att rekommenderas att välja annan färg än färgen för fast fas (normalt brun i nyare installationer)
H hjulia skrev:
eller är det bara att se till att man gör på samma sätt i hela huset?
Inget krav det heller. Men man gör ofta samma både i huset och även i alla hus man rotar i, bara för att det blir lättast att komma ihåg sen när man sätter apparaterna ifall man har "en egen standard".


Min egen nyinstallationsstandard vid utanpåliggande är såhär:
Brun - obruten fas
Svart - tändtråd (ibland blå, från strömbrytare)
Grå - mellantråd eller extra tändtråd

Om jag kör infälld installation är det ganska likt, det går ju att köra exakt samma.
Brun - obruten fas
Svart - tändtråd (men aldrig blå)
Grå - mellantråd eller extra tändtråd

Sen brukar jag ha vit och orange med mig, som rätt ofta får vara tändtråd och typ ersätta svart och grå då, och ofta kör jag med orange som "sekundär tändtråd", typ fönsterbelysning osv.

Sen ska jag erkänna att jag gör alltför sällan sådana här installationer så att jag lyckas utarbeta något bra permanent system åt mig själv, så färgerna jag väljer glider lite, hela tiden. Men det här var en beskrivning av de tankar jag arbetar efter i alla fall.

Jag kör dessutom uteslutande med sparkoppling som trappkoppling, då funkar det jag skrev här, annars måste man plötsligt ha 2 mellantrådar.
 
Mikael_L
H hjulia skrev:
3. De tre grupperna under första JFBn går ut och i 98% av fallen som JFBn har löst ut hitintills så har det varit pga något ute. Så nu får de ligga för sig själva så vi slipper få huset nedsläckt för att någon glömt en förgreningsdosa ute med kontakterna upp. Tanken var först att de tre som inte ligger under någon JFB skulle ligga under samma JFB som de ut, men i det huset sitter det redan en JFB så då fick de hamna utanför istället
Jag hade ännu värre här hemma, först.
En 4-polig JFB med en enda enpolig säkring på. :whistle: :surprised: ;)

Men efter en tid tyckte jag det såg så fattigt ut, så jag la tvättmaskin och torktumlare under samma JFB, ty de maskinerna är ju även de bovar vad gäller läckströmmar som trippar JFB. Och mycket riktigt så fick vi så småningom jordfel i värmeelementet i tvättmaskinen. :)

Och jag har på todo-listan att göra om hela centralen, snygga till, balansera laster osv.
Just nu ser den ut som att den är installerad av en CP-skadad, i mörker med ena handen bakom ryggen. Jag skulle inte betalat en spänn för ett sånt här jobb! :rofl:

Då är min plan att lägga utomhusgruppen, TM, TT, DM, spis och ev micro på denna grupp.
Dvs alla "problemgrupper" samlade på samma JFB.

Jag har alltså bara 2 JFB i min central, plats över, men jag ska mig tusan inte gödsla med JFB i onödan, tänker jag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, inte annat än att rekommenderas att välja annan färg än färgen för fast fas (normalt brun i nyare installationer)

Inget krav det heller. Men man gör ofta samma både i huset och även i alla hus man rotar i, bara för att det blir lättast att komma ihåg sen när man sätter apparaterna ifall man har "en egen standard".


Min egen nyinstallationsstandard vid utanpåliggande är såhär:
Brun - obruten fas
Svart - tändtråd (ibland blå, från strömbrytare)
Grå - mellantråd eller extra tändtråd

Om jag kör infälld installation är det ganska likt, det går ju att köra exakt samma.
Brun - obruten fas
Svart - tändtråd (men aldrig blå)
Grå - mellantråd eller extra tändtråd

Sen brukar jag ha vit och orange med mig, som rätt ofta får vara tändtråd och typ ersätta svart och grå då, och ofta kör jag med orange som "sekundär tändtråd", typ fönsterbelysning osv.

Sen ska jag erkänna att jag gör alltför sällan sådana här installationer så att jag lyckas utarbeta något bra permanent system åt mig själv, så färgerna jag väljer glider lite, hela tiden. Men det här var en beskrivning av de tankar jag arbetar efter i alla fall.

Jag kör dessutom uteslutande med sparkoppling som trappkoppling, då funkar det jag skrev här, annars måste man plötsligt ha 2 mellantrådar.
Jag funderar på att köra vit som mellantråd då alla befintliga trappbrytare i huset har så och köra orange som tändtråd. Tyvärr har befintliga tändtrådar ingen bestämd färg här utan jag tror att jag har hittat alla färger utom gulgrön, orange och grå som tändtråd. Väldigt förvirrande när man kommer till en dosa och inte har en aning om vilken som är tändtråd förrän man har spårat tråden via alla dosor till brytaren...

Sparkopplingen fick jag lära mig för någon vecka sedan av elektrikern som ska komma och göra inkopplingen. Innan dess har jag bara kört den "klassiska" eller vad den nu kallas. Fick även lära mig hur Stockholmskopplingen fungerar bara för att jag var nyfiken, men den kommer jag så klart aldrig att använda

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade ännu värre här hemma, först.
En 4-polig JFB med en enda enpolig säkring på. :whistle: :surprised: ;)

Men efter en tid tyckte jag det såg så fattigt ut, så jag la tvättmaskin och torktumlare under samma JFB, ty de maskinerna är ju även de bovar vad gäller läckströmmar som trippar JFB. Och mycket riktigt så fick vi så småningom jordfel i värmeelementet i tvättmaskinen. :)

Och jag har på todo-listan att göra om hela centralen, snygga till, balansera laster osv.
Just nu ser den ut som att den är installerad av en CP-skadad, i mörker med ena handen bakom ryggen. Jag skulle inte betalat en spänn för ett sånt här jobb! :rofl:

Då är min plan att lägga utomhusgruppen, TM, TT, DM, spis och ev micro på denna grupp.
Dvs alla "problemgrupper" samlade på samma JFB.

Jag har alltså bara 2 JFB i min central, plats över, men jag ska mig tusan inte gödsla med JFB i onödan, tänker jag.
Tack för tips! Blir kanske att flytta TM, TS, häll och ugn till den JFBn. Det gör ju inte så mycket om de blir drabbade för att något ute har blivit lite för fuktigt och smäller JFBn. Tycker också att det känns lite onödigt till en JFB till så få grupper, men vill inte gärna flytta belysning eller uppvärmning till den.
 
Mikael_L
Just det, värmepumpen har jag helt utanför JFB. Den är fast inkopplad, så det är OK.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just det, värmepumpen har jag helt utanför JFB. Den är fast inkopplad, så det är OK.
Okej. Min sitter med stickkontakt så jag gissar att den bör sitta under en JFB?
 
Mikael_L
Korrekt. Inte bara bör, utan måste.
Har du bara en luft/luft-VP då?

Annars är det väl ovanligt med stickkontaktsanslutna ...
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag har inte bestämt i sten att lägga alla dessa saker på utomhus-JFB'n. Får någon av dessa prylar ett jordfel så är det ju bara att dra ur stickproppen så har man löst det mest akuta.
Så kan själva felsökningen/åtgärden vänta lite.

Men jag vill ju inte att saker löser JFB då man inte är hemma, och spisen körs ju typ aldrig då man är borta, och är nog ingen sådan risk, men däremot TM, TT och DM kanske slås igång just innan man åker, och då vill man ju inte komma hem till en kyl eller frys som varit strömlös i 10 eller 30 timmar ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Korrekt. Inte bara bör, utan måste.
Har du bara en luft/luft-VP då?

Annars är det väl ovanligt med stickkontaktsanslutna ...
Ja, precis bara en luft/luft-VP och jag valde att ha kvar kontakten när de installerade den för att enkelt kunna sätta en mätare för att se hur mycket den förbrukar när. Den gamla var fast monterad.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte bestämt i sten att lägga alla dessa saker på utomhus-JFB'n. Får någon av dessa prylar ett jordfel så är det ju bara att dra ur stickproppen så har man löst det mest akuta.
Så kan själva felsökningen/åtgärden vänta lite.

Men jag vill ju inte att saker löser JFB då man inte är hemma, och spisen körs ju typ aldrig då man är borta, och är nog ingen sådan risk, men däremot TM, TT och DM kanske slås igång just innan man åker, och då vill man ju inte komma hem till en kyl eller frys som varit strömlös i 10 eller 30 timmar ...
Ja, det var därför jag först tänkte ha dem på samma JFB som övriga huset. Men för lite mer jämn last och enklare felsökning av en utlöst JFB så får de nog hamna på samma som de ut. Vi kör i princip aldrig TM/TS när vi inte är hemma då jag både har fått höra från en polis i släkten som har åkt ut på ett antal larm när de har fattat eld. Och inte långt ifrån oss var det en nybyggd villa som brann ner helt till grunden pga TM veckan innan jul, bara 2-3 veckor efter att de hade flyttat in. Så jag har blivit lite nojig att ha igång dem om vi är borta en längre stund.
 
Efter lite ommöblering så kommer centralen nog att se ut som på bilden. Känns bättre med lite jämnare fördelning på JFBerna
Schematisk bild av elcentral med markerade positioner för hemmabio, utehus, jordfelsbrytare och olika köksuttag.

Tänkte köpa på mig en ask ubåtar då jag tycker de är så smidiga om man vill/behöver ändra något i efterhand och eftersom det av någon anledning bara verkar finnas 10-20 pack i butik så tänkte jag beställa på nätet. Insåg snabbt att de finns i en uppsjö olika storlekar och svårt att veta hur stora de är när man inte kan klämma och känna så tänkte att jag kan kolla vilken storlek det är på de jag redan har. Ser då att de till min förvåning verkar vara 1x2,5 mm2 och om jag har tolkat det rätt får jag då max ansluta en ledare på 2,5mm2, men hur många 1,5mm2 får jag ansluta? Jag hade inga problem med att få i fyra stycken FK1,5 i den, men börjar nu fundera på om jag borde byta till en större ubåt ändå fast att det gick att få i dem?
Ska man köpa i större förpackningar (ca 100 st) så verkar de flesta bara ha 3x2,5 vilket känns som att de nästan kan bli för stora för två stycken FK/EK1,5 och det känns som att det kommer bli flest kopplingar med endast två FK1,5 och bara någon enstaka med tre FK2,5.
Etikett på en förpackning med en ritning av en ubåtsklämma, text angående artikelnummer och storlek på 1x2,5 mm2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte dessa dosor från Byggmax (https://www.byggmax.se/apparatdosa-grön-p29633) då jag inte tyckte att det kändes som så stor skillnad på dem mot de som kostade 4-5 gånger så mycket. Inser nu att jag skulle vilja ha strömbrytarna bredvid dörrarna mittemot varandra (eller vad man ska säga) så att dosorna sitter rygg mot rygg. Väggen består av 70-reglar med en 12 mm gipsskiva på varje sida. Så klart står inte byggdjupet på Byggmax dosor och kollar jag på liknande dosor på Jula så är de 50 mm djupa (antar med gipsskivan) vilket göra att väggen är 0,5-1cm för tunn för att kunna sätta två dosor mot varandra. Såg att det finns dosor som inte bygger lika högt men vet inte om de strömbrytare (https://www.elbutik.se/product.html/stromstallare-trapp/1-pol-rs-skruv-for-infallt-montage) jag har får plats i en sån dosa, funderar även på att ha en dimmer (Elko RS där med) till ena och de jag har sett brukar bygga ännu mer på djupet. Vet ni om jag kan sätta två låga dosor mot varandra och fortfarande få plats med brytarna eller finns det någon annan smart lösning (mer än att flytta ena brytaren)?

https://www.elbutik.se/product.html/stromstallare-trapp/1-pol-rs-skruv-for-infallt-montage
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men du kanske menar U-båtar som dessa? De är ok. Kan användas till det antal ledare som får plats.
De jag har hemma står det 1x2,5 på och enligt en beskrivning från Ahlsell (https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...kopplingsklammor-och-kopplingslister/1440838/) så bör det då vara max 2x1,5 som är tillåtet att ha i dem, men jag fick in 4x1,5 i den utan problem. 2x2,5 var inte heller ett problem att få i
Enligt deras beskrivning får jag det till:
2x1,5 / 1x2,5
3x1,5 / 2x2,5 / 1x4
5x1,5 / 3x2,5 / 2x4 / 1x6
8x1,5 / 4x2,5 / 3x4 / 2x6 / 1x10
Så för att ansluta de fyra jag fick in i de ubåtar jag har hemma så måste jag egentligen gå upp till 2x4. Hur noga är det att följa detta? Kan jag vara lugn med att det funkar bra med 4x1,5 i de jag har hemma (2x1,5) eller bör jag byta ut dem till ubåtar av storlek 2x4 och som minst använda 2x2,5 till 16A-matningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.