Är det värt det att byta från direktverkande el till bergvärme när man räknar in Eons fasta avgifter? Förbrukar cirka 25000kwh per år.
 
Lönar sig gör det alltid så småningom om, men om det är den bästa investeringen utifrån era förutsättningar är det svårt att svara på.
Om man antar att 18-20 000 kWh går till värme och varmvatten i dag så skulle du kunna spara in runt 14-15 000 kWh per år, vilket blir strax under 20 000:- med dagens elpriser.

Om det är lönsamt beror på vad det kostar att installera vattenburet system och själva värmepumpen, vilka möjligheter ni har att göra en så stor investering, hur länge ni ska bo kvar, vilka alternativ som finns, etc...
 
useless useless skrev:
Lönar sig gör det alltid så småningom om, men om det är den bästa investeringen utifrån era förutsättningar är det svårt att svara på.
Om man antar att 18-20 000 kWh går till värme och varmvatten i dag så skulle du kunna spara in runt 14-15 000 kWh per år, vilket blir strax under 20 000:- med dagens elpriser.

Om det är lönsamt beror på vad det kostar att installera vattenburet system och själva värmepumpen, vilka möjligheter ni har att göra en så stor investering, hur länge ni ska bo kvar, vilka alternativ som finns, etc...

Vi har fått offert från en firma som vill ha 275 000 kr för att installera hela bergvärmesystem. 18st ,element rör dragning , 12 kw IVT bergvärmepump, och borrhål. Har även fått offert från mitt jobb att installera samma paket fast luftvatten för 230 000kr

Bor i 1970 tals hus som är en plana med inred källare. 123kvm/123kvm.

Vi förbrukar 25 000kwh per år. Har en granne som har exakt samma hus fast med beegvärme och han säger att de gör av med strax över 13 000kwh per år.

Nätavgift ligger på 17 300kr per

Om vi skulle minska från 25 000kwh per år till 13 000kwh per år då skulle nätavgiften ligger på 15 400kr per år istället.

Sen finns det massa andra avgifter och skatt och sånt som till kommer. Frågan är hur mycket billigare det blir. Tycker det är svårt att ta beslut på luftvatten eller bergvärme också.

Råd och tipps är uppskattad :)
 
Har ni en total elförbrukning inkl hushålls-el på 25 000 kWh/år? Då måste ni bo i Trelleborg eller liknande annars får jag inte ihop det med 123+123 kvm. Man måste räkna ut hur elräkningen totalt minskar om man går från 25 till 13 MWh/år. Både rörliga elnätsavgifter och kostnaden per kWh till elhandelsbolaget.
 
Priserna verkar rimliga, så under förutsättning att dom som har lämnat offert har gjort korrekta energiberäkningar så är det inte så mycket att säga om det.
Nätavgift på 17 000 låter mycket? Jag antar att det är både en fast och en rörlig del? Med bergvärme kanske du kan säkra ner och få en lägre kostnad?

Vart i landet står huset? Vad har du för fast och rörlig nätavgift? Storlek på huvudsäkringarna?
 
useless useless skrev:
Priserna verkar rimliga, så under förutsättning att dom som har lämnat offert har gjort korrekta energiberäkningar så är det inte så mycket att säga om det.
Nätavgift på 17 000 låter mycket? Jag antar att det är både en fast och en rörlig del? Med bergvärme kanske du kan säkra ner och få en lägre kostnad?

Vart i landet står huset? Vad har du för fast och rörlig nätavgift? Storlek på huvudsäkringarna?

Vi bor i Kalmar. Har laddat upp bild på vår nätavtal. Jag tycker att 17 000 låter väldigt dyrt också. Jag har inte fått någon energi beräkning från de två firmor som vi har fått offert från.
 
  • Skärmdump av mobil visar två elavtal med period, avtalstyp och beräknad årsavgift på 9 707 kr respektive 17 022 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur beräknas årskostnaden för elnätsavgiften hos er? Antar att inte hela är fast utan beror på hur många kWh man förbrukar.
 
useless useless skrev:
Priserna verkar rimliga, så under förutsättning att dom som har lämnat offert har gjort korrekta energiberäkningar så är det inte så mycket att säga om det.
Nätavgift på 17 000 låter mycket? Jag antar att det är både en fast och en rörlig del? Med bergvärme kanske du kan säkra ner och få en lägre kostnad?

Vart i landet står huset? Vad har du för fast och rörlig nätavgift? Storlek på huvudsäkringarna?
Om jag säkra ner från 20A till 16A skulle jag spara 500kr per år i avgifter säger Eon
 
I dom där 17 000:- måste det vara en rörlig del också. Kolla villkoren för avtalet på hemsidan om det inte framgår av det finstilta på fakturan.
 
useless useless skrev:
I dom där 17 000:- måste det vara en rörlig del också. Kolla villkoren för avtalet på hemsidan om det inte framgår av det finstilta på fakturan.
Vad betalar ni i nätavgift?
 
Fast nätavgift 20A 4636,00 kr/år
Rörlig nätavgift 7,20 öre/kWh

Plus skatt och moms... Men vi bor i ett lite billigare elområde.
 
Luft/vatten och bergvärme är typ likvärdiga i södra Sverige sett till total förbrukning. Det luft/vatten pumpen tappar dom kallaste dagarna tar den igen resten av året. Så luft/vatten är nog det alternativ som ger bäst ekonomi iallafall Så länge man inte säljer för skulle tro bergvärme klingar lite bättre vid ev försäljning.

Billigast investering och kortast payoff lär vara 1 eller ett par luft-luft pumpar
 
  • Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast nätavgift 20A 4636,00 kr/år
Rörlig nätavgift 7,20 öre/kWh

Plus skatt och moms... Men vi bor i ett lite billigare elområde.

Fann vilken skillnad . Sjuk att det kan vara så står skillnad i nätavgift.
 
Fast nätavgift 20 A 1530 kr/år
Rörlig nätavgift effekttaxa 115,50 kr/kW nov-mar
Rörlig nätavgift effekttaxa 55,75 kr/kW apr-okt
Sedan tillkommer elskatten på 43,38 öre/kWh till elnätsfakturan
 
Redigerat:
K krenr09 skrev:
Luft/vatten och bergvärme är typ likvärdiga i södra Sverige sett till total förbrukning. Det luft/vatten pumpen tappar dom kallaste dagarna tar den igen resten av året. Så luft/vatten är nog det alternativ som ger bäst ekonomi iallafall Så länge man inte säljer för skulle tro bergvärme klingar lite bättre vid ev försäljning

Billigast investering och kortast payoff lär vara 1 eller ett par luft-luft pumpar

Vi har en luft luft på första våningen. Vet ej hur gammal den är men tycker att den värmer bara vardagsrummet. Det som är sjuk är att vi betalar cirka 5000 kr per månad ( vintertid) till Eon och har inte det speciellt värmt i huset. Knappt 20 grader uppe och kanske 18-17 nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.