Har en oval furuspegel som jag tänkt kassera när vi nu tapetserar om i hallen. Sen kom jag på att man kanske kan "fixa"till den. Det är en fururam runt ca.6 cm och spegeln är ung. en meter hög. (Man kan sätta den på tvären också). Det är furu som jag är så trött på och vill ha bort. Måla, klistra på något???
 
Just det faktum att den är oval gör den mindre lämplig till det jag skule tycka var snyggast och ffa. roligast att pyssla med :), nämligen att 'klä' ramen med mosaikbitar, Panduro har jättefina små glasmosaikbitar i massor av färger på små ark, så man behöver bara köpa det som går åt. Nu kan man iof. använda en mosaiktång och 'knapra' till bitarna men själv skulle jag tycka att det blev för pilligt, tar för lång tid och dessutom, med en oval ram skulle det vara lite 'osäkert' om slutresultatet blir riktigt snyggt, har du däremot en rektangulär eller kvadratisk gammal spegel med ful ram så är detta perfekt, du kan även sätta små mosaikbitar runtom ramens kanter, sedan fogas allt. Man kan även sätta bitarna kant i kant om man råkar ha mått som passar, då behöver man inte foga.

Men till oval ram då....., kanske découpage-teknik skulle kunna vara nåt, dvs. limma papper med tapetklister på ramen, kan bli ursnyggt och gulligt om man gillar den stilen.
Kan vara små tapetbitar, bilder osv. eg. nästan vad som helst som du tycker är vackert bara inte materialet är för tjockt, hårt och styvt.
Man kan ta udda tapetbitar (men det får inte bli för tjockt för då får man fula synliga skarvar) där man klipper ur detaljer och limmar omlott för 'kollage' effekt, eller klä hela med en och samma tapet (kanske samma som väggen om man gillar att den blir lite osynlig)
Man kan också med stor fördel använda sig av tunna papperskvalitéer som tex. vackra pappersservetter, tidningspapper, silkepapper, sjökort (oplastade förstås) osv. Tjockleken på pappret avgör hur många lager man måste lägga på.
Avsluta med att lacka över ytan när det torkat, så blir det tåligare.


Annars finns ju alltid det minst pyssliga alternativet kvar, nämligen måla om, men då bör du välja någon färg med lite effekt annars blir det lätt tråkigt, orkar/ids du slipa bort all lack så kan du även betsa i annan 'träslags' kulör.

MVH och Lycka till!!//Christina.
 
Personligen tycker jag om betsade ramar - så slipa, betsa, lacka - kan blir hur fint som helst ::) har själv fixat flera ramar - anpassad färgmässigt till övrigt inredning i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.