D Daniel 109 skrev:
Kan du motivera den åsikten?
Ja, energiberäkningsprogram och energirådgivare säger att det går åt mindre energi. Har själv sett beräkningar som visar på vinsterna.
Det är dessutom lättare att få ett jämnt innerklimat, speciellt med golvvärme ingjutet i plattan. Man får en tröghetsbalans mellan värmen inifrån och kylan utifrån.
Jag har dock inte forskat själv i detta, men det är en väldigt vedertagen regel i branschen.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Roligt projekt!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja, energiberäkningsprogram och energirådgivare säger att det går åt mindre energi. Har själv sett beräkningar som visar på vinsterna.
Det är dessutom lättare att få ett jämnt innerklimat, speciellt med golvvärme ingjutet i plattan. Man får en tröghetsbalans mellan värmen inifrån och kylan utifrån.
Jag har dock inte forskat själv i detta, men det är en väldigt vedertagen regel i branschen.
Att det finns fördelar är jag helt med på. Men du säger att de är stora. Vad menar du med stora fördelar?
 
  • Gilla
Perplexed
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja, energiberäkningsprogram och energirådgivare säger att det går åt mindre energi. Har själv sett beräkningar som visar på vinsterna.
Det är dessutom lättare att få ett jämnt innerklimat, speciellt med golvvärme ingjutet i plattan. Man får en tröghetsbalans mellan värmen inifrån och kylan utifrån.
Jag har dock inte forskat själv i detta, men det är en väldigt vedertagen regel i branschen.
Jag är kluven hög värmekapacivitet ger en sorts fördröjning som känns bra i hus när det är kraftig kylande ute!
Kring plus två är det hög effekt som ger komfort då temperaturen är så skiftande
För att igen hålla komfort vid sommarvärme!
Cellulosa utan diffspärr plus tung stomme mitt i isoleringen känns bäst tycker jag och energiräkningen brukar visa samma sak!

Nu med billig kyla på sommaren VP med drift av solel så kommer hygroskopiska effekten väl på pass
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Nu med billig kyla på sommaren VP med drift av solel så kommer hygroskopiska effekten väl på pass
På vilket sätt då?
 
useless useless skrev:
På vilket sätt då?
En balanserad luftfuktighet är otroligt behagligt
 
Balanserad? Luftfuktigheten inne kommer att följa den ute oavsett vad som finns i väggarna.
 
  • Gilla
Perplexed och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant! Men vad är källorna och var kan jag läsa vidare om hur det går och vilka resultat man finner? Hittar inget uppenbart.
 
JoLi81 JoLi81 skrev:
Mycket intressant! Men vad är källorna och var kan jag läsa vidare om hur det går och vilka resultat man finner? Hittar inget uppenbart.
Det är ett pågående forskningsprojekt så än finns inte så mycket färdiga resultat, men kan man följa lite uppdateringar på deras facebooksida (https://www.facebook.com/dalarnasvilla/). Det kommer sedan forskningsartiklar eftersom och när projektet sedan avslutas tänker jag mig att det även blir någon form av mer populärvetenskapliga texter. En artikel som finns handlar om livscykelanalys för det byggda trähuset: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306261919309092 (krävs tillgång för att kunna läsa fulltext)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Verkar som att de skulle testa olika ventilationslösningar, med "smart" styrning utifrån luftfuktighet, utan att emissioner och liknande stiger. Intressant ändå att se hur det påverkar luftfuktigheten i byggmaterialet.

Än verkar de inte komma upp i så mycket högre luftfuktighet (kanske inte önskvärt med tanke på följdeffekterna) än i en vanlig villa. http://www.luvian.se/luvian_laq/demo.php?viewport=360 x 560&navuser=Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; SM-J530F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/79.0.3945.116 Mobile Safari/537.36
 
R rindler skrev:
Verkar som att de skulle testa olika ventilationslösningar, med "smart" styrning utifrån luftfuktighet, utan att emissioner och liknande stiger. Intressant ändå att se hur det påverkar luftfuktigheten i byggmaterialet.

Än verkar de inte komma upp i så mycket högre luftfuktighet (kanske inte önskvärt med tanke på följdeffekterna) än i en vanlig villa. [länk] x 560&navuser=Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; SM-J530F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/79.0.3945.116 Mobile Safari/537.36
Jag är ganska säker på att det handlar om smart styrning efter CO2, VOC (flyktiga organiska komponenter) och fukt, där man styr den huvudsakliga ventilationen på koldioxid (större personbelastning ger mer ventilation men man slipper ventilera onödigt mycket om man är få eller inga hemma), VOC ger t.ex. utslag om man går på toaletten men kan ju även vara andra saker och fukt är främst badrum alltså att den fuktstyrda delen ger mer ventilation vid bad/dusch (inte luftfuktighet inomhus som jag tror du menar)
 
H Hajjen skrev:
Jag är ganska säker på att det handlar om smart styrning efter CO2, VOC (flyktiga organiska komponenter) och fukt, där man styr den huvudsakliga ventilationen på koldioxid (större personbelastning ger mer ventilation men man slipper ventilera onödigt mycket om man är få eller inga hemma), VOC ger t.ex. utslag om man går på toaletten men kan ju även vara andra saker och fukt är främst badrum alltså att den fuktstyrda delen ger mer ventilation vid bad/dusch (inte luftfuktighet inomhus som jag tror du menar)
Jo, men var bara här, https://www.lansforsakringar.se/dal...arhet--forskning/miljo/dalarnas-villa/bojana/, som de skriver "I Dalarnas Villa kommer vi att styra ventilationen genom att ventilera när och vart det behövs för att behålla en större del av fukttillskottet utan att äventyra för höga nivåer av CO2 och emissioner i inomhusluften. "

Men visst, basen är säkert CO2/VOC. Ska själv se om jag kan låta luftfuktigheten öka lite på vintern genom att inte ventilera ut lika mycket fukt efter dusch. Måste bara få till nån uträkning så man inte äventyrar ökad kondens.

Jag mixtrar dock bara med värden över 0.35l/m2/s. Drar jag ner till "bortaläge" på 0.1l/m2/s stiger radonnivåerna, så det har jag lagt av med.
 
Redigerat:
R rindler skrev:
Jo, men var bara här, [länk], som de skriver "I Dalarnas Villa kommer vi att styra ventilationen genom att ventilera när och vart det behövs för att behålla en större del av fukttillskottet utan att äventyra för höga nivåer av CO2 och emissioner i inomhusluften. "

Men visst, basen är säkert CO2/VOC. Ska själv se om jag kan låta luftfuktigheten öka lite på vintern genom att inte ventilera ut lika mycket fukt efter dusch. Måste bara få till nån uträkning så man inte äventyrar ökad kondens.

Jag mixtrar dock bara med värden över 0.35l/m2/s. Drar jag ner till "bortaläge" på 0.1l/m2/s stiger radonnivåerna, så det har jag lagt av med.
Aha, ok! De kanske har andra typer av styrning också som jag inte har koll på (jag jobbar på samma avdelning på högskolan men är inte med i det projektet).
 
  • Gilla
Perplexed
  • Laddar…
Trevlig ute/inne-känsla på huset på ett sätt som moderna hus vanligtvis inte har.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.