Hej!

Barnen vill måla lite möbler "i regnbågens färger". Jag tänkte helst inte köpa en halvliter snickeri-färg för varje kulör, och jag tycker att de är ganska svåra att själv blanda till olika kulörer (om jag skulle köpa vit, röd, blå och gul), så därför funderade jag på om man inte kunde köpa akryl-färger istället?

Något i stil med detta för 100 kr/l och som jag vet är lätta det blanda till nya kulörer.

Tror ni det kommer hålla? Akrylfärg målar man väl hus med nu för tiden?

Akrylfärgflaskor i grundfärger - vit, svart, gul, röd, blå, grön, med en färgcirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu förstår jag inte, skulle dessa färger vara lättare att blanda än tex servalac? Varför i så fall.
Mycket troligt att det funkar men tycker ändå att du ska satsa på sånt som är avsett till ändamålet.
 
tttomten TomasJor skrev:
Nu förstår jag inte, skulle dessa färger vara lättare att blanda än tex servalac? Varför i så fall.
Mycket troligt att det funkar men tycker ändå att du ska satsa på sånt som är avsett till ändamålet.
Man kan ju alltid svara att det bästa är att köpa det dyrare... Det är främst en prisskillnad, snickeri-färg får man ju inte för 100 kr/l. Men nu vart ju frågan om någon provat att använda akryl-färg liknande denna för möbler, och om det har varit tillräckligt bra hållbarhet på det.



(Jag vet inte huruvida akrylfärg är "avsett för ändamålet" eller inte, man målar ju generellt trä med akryl-färg eftersom det kan ta upp rörelsen utan att spricka.

För mig har nog problemet varit att de snickeri-färgerna jag använt varit lite för klent pigmenterade och lätt blir tråkiga. Tex att blanda en bra grön av gul och blå är svårt att misslyckas med när det gäller akryl, men jag har misslyckats med två burkar snickeri-färg som jag får brutna i färgaffären. Det blir gärna "platt" och för ljust. Kanske kan man be om mörkare färger, men då är risken att man får svart i.

I vilket fall blir det ju rätt dyrt, man behöver ju minst 5 kulörer, inkl vit och svart.)
 
Klart dyrare blir det ju, vet inte ev kvalitetsskillnad, att servalac är erkänt bra för möbler fråntar ju absolut inte möjligheten att annat är lika bra eller bättre.
Har blandat en del klara färger av just Servalac och tycker inte det blir ’platt’. Tråkigt att du fått ett dåligt resultat men det låter som du fått blandat i affären med vit bas?
 
Det var inte servalac, utan någon "vanlig", typ sadolin eller nordsjö jag använde, minns inte vilken bas.

Men nu är det ju lite barnmöbler denna gången, så det måste inte vara superb kvalité, bara det håller några år tills de växt från "regnbågsfärgade" stolar

Jag antar att akrylfärg för konstnärer och för hus har lite olika egenskaper när det kommer till konsistens, torktid etc, men när det väl torkat borde det ju vara mer eller mindre samma tänker jag? Och då borde det ju hålla...
 
Claes Sörmland
Hålla är väl mer en fråga om att slipa och grundmåla möbeln. Är det verkligen viktigt att det ska hålla så klarlacka slutresultatet ett par tre gånger. Men barnen växer upp fort så de målade möblerna kanske inte känns så aktuella för dem efter något år?
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.