Hej!
Renovering pågår och jag behöver ta bort ett gammalt element. Det är i nuläget oklart om det ska bort permanent eller ersättas med nytt.
Hur gör jag för att ta bort radiatorn och plugga rören?
I övriga huset har jag tvårörssystem och hoppas att det gäller denna radiator med och att det inte går på något eget? Går det att dubbelkolla enkelt?
Är jag rätt ute om jag tror att muttern på ovansidan på båda kopplingarna är ett lock med strypventil under som gör att jag kan strypa flödet tillräckligt för att lossa och plugga rören med något? Radiatorpropp?
Rören är 17mm. Vad behövs? I vilket material? Behöver jag stänga av någon cirk-pump?
Biltema finns nära om dem har något som duger. Länka gärna
Mvh Amrich
Renovering pågår och jag behöver ta bort ett gammalt element. Det är i nuläget oklart om det ska bort permanent eller ersättas med nytt.
Hur gör jag för att ta bort radiatorn och plugga rören?
I övriga huset har jag tvårörssystem och hoppas att det gäller denna radiator med och att det inte går på något eget? Går det att dubbelkolla enkelt?
Är jag rätt ute om jag tror att muttern på ovansidan på båda kopplingarna är ett lock med strypventil under som gör att jag kan strypa flödet tillräckligt för att lossa och plugga rören med något? Radiatorpropp?
Rören är 17mm. Vad behövs? I vilket material? Behöver jag stänga av någon cirk-pump?
Biltema finns nära om dem har något som duger. Länka gärna
Mvh Amrich
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
var tar rören vägen då? Det är ju fånigt att använda rören som de sitter nu till nåt annat ändå så det enklaste kanske är att ta bort rören helt och plugga med proppar i den änden?
Rören går in i vägg och under golv som inte är tänkt att bytas ut så det är inte aktuellt att fimpa dem i någon annan ände.
Får jag hjälp med att lära mig hur jag pluggar vid radiatorn är jag nöjd så tillsvidare iaf!
Får jag hjälp med att lära mig hur jag pluggar vid radiatorn är jag nöjd så tillsvidare iaf!
Redigerat:
Nu har jag köpt två stycken koniska R10 radiatorproppar. Min tanke är att lossa båda ”locken” och skruva åt strypventilerna som jag hoppas finns där under. Därefter tänkte jag lossa radiatorn och hoppas på att det inte läcker ut så mycket innan jag skruvat på propparna.
Är det någon som har koll och tycker det låter galet eller att jag missar något moment så skrik gärna till
Är det någon som har koll och tycker det låter galet eller att jag missar något moment så skrik gärna till
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 281 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 281 inlägg
Ca 17mm rör = 10-radiatorproppar!
Detta blir med största sannolikhet kalasbra.
Skruva ner avstängningarna separat med flöde igång över radiatorn, flera gånger på rad innan du slutgiltigen stänger av dina dubbla avstängningar (returventiler för att vara korrekt).
Det brukar samlas smuts så dessa inte tätar så bra vid första avstängningen, därav att man stänger av och på flera gånger med flödet igång så ev smuts spolas med.
Enkelt sätt att bekräfta tätheten, efter slutgiltig avstängning av båda ventilerna, är att öppna luftskruven. Kommer det vatten eller inte då? Kommer det vatten är det otätt och du vet att du har bråttom med radiatorpropparna!
När du lossat båda muttrarna (efter slutgiltig avstängning såklart) så ha med dig en kamrat som tar vikten av "radiatorn" (kamrörsbatteri som på bilden?) så du kan koncentrera dig på att stoppa ett finger i övre anslutningen. På så sätt skapar du ett vakum i vattnet så det hänger kvar i radiatorn = ovärderligt!
Så fort du tätar till anslutningen i toppen med ett finger slutar det spruta i botten. Och det är dagens sanning även fast många inte tror det. Fast det är enkel fysik, stoppa inflödet av luft i toppen kan inte vattnet forsa ut i botten
Detta blir med största sannolikhet kalasbra.
Skruva ner avstängningarna separat med flöde igång över radiatorn, flera gånger på rad innan du slutgiltigen stänger av dina dubbla avstängningar (returventiler för att vara korrekt).
Det brukar samlas smuts så dessa inte tätar så bra vid första avstängningen, därav att man stänger av och på flera gånger med flödet igång så ev smuts spolas med.
Enkelt sätt att bekräfta tätheten, efter slutgiltig avstängning av båda ventilerna, är att öppna luftskruven. Kommer det vatten eller inte då? Kommer det vatten är det otätt och du vet att du har bråttom med radiatorpropparna!
När du lossat båda muttrarna (efter slutgiltig avstängning såklart) så ha med dig en kamrat som tar vikten av "radiatorn" (kamrörsbatteri som på bilden?) så du kan koncentrera dig på att stoppa ett finger i övre anslutningen. På så sätt skapar du ett vakum i vattnet så det hänger kvar i radiatorn = ovärderligt!
Så fort du tätar till anslutningen i toppen med ett finger slutar det spruta i botten. Och det är dagens sanning även fast många inte tror det. Fast det är enkel fysik, stoppa inflödet av luft i toppen kan inte vattnet forsa ut i botten
Tack Krilleman!
Det var tack vare inlägg skrivna av dig tidigare som jag kom på rätt väg. Skönt att du kunde bekräfta också Imorgon skrider jag till verket.
Kamrörsbatteri alltså? Aldrig hört. Vad har ett sådant haft för funktion i ett gammalt badrum?
Jag hoppas också att ingen annan radiator stängs av efter jag pluggat men jag trooor det är tvårörssystem.
Det var tack vare inlägg skrivna av dig tidigare som jag kom på rätt väg. Skönt att du kunde bekräfta också Imorgon skrider jag till verket.
Kamrörsbatteri alltså? Aldrig hört. Vad har ett sådant haft för funktion i ett gammalt badrum?
Jag hoppas också att ingen annan radiator stängs av efter jag pluggat men jag trooor det är tvårörssystem.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 281 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 281 inlägg
Ofta sitter kamrörsbatterierna på en separat självcirkulations-slinga från pannan (alltså inte över cirkulationspumpen) för att få flöde över sig även på sommaren. Detta för att tvättstuga/källare behöver värme för att driva ut fukt även på sommaren. Men självklart är det inte alltid kopplat på det sättet.
Samma princip varför lumparna alltid har eldvakt i tältet på sommarhalvåret under "gröntjänsten". Man måste tillföra värme för att driva ut fukt!
Samma princip varför lumparna alltid har eldvakt i tältet på sommarhalvåret under "gröntjänsten". Man måste tillföra värme för att driva ut fukt!
Redigerat:
Egen slinga alltså.. Hmm intressant! Är det så i mitt fall kanske det går att fimpa dem i källaren redan och bli av med dem helt. Det lilla rummet är på övervåningen och har en radiator på väggen mittemot.
Något speciellt att kolla efter vid värmepumpen eller andra tips på hur jag kan klura ut om så är fallet?
Något speciellt att kolla efter vid värmepumpen eller andra tips på hur jag kan klura ut om så är fallet?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 281 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 281 inlägg
Har du bytt till bergvärme är det 99,9999% sannolikhet att detta kamrörsbatteri är kopplat över värmepumpens cirkulationspump! (Om inte din röris gjorde som förr)
Självcirkulation är alltid kopplad direkt på pannan (förekommer inte på värmepumpar).
Sitter kamrörsbatteriet i en källare?
Självcirkulation är alltid kopplad direkt på pannan (förekommer inte på värmepumpar).
Sitter kamrörsbatteriet i en källare?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 281 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 281 inlägg
Exakt!B Boan skrev:
Står väldigt bra beskrivet i inlägg #5!
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-pluggar-jag-denna-radiator.363047/#post-3543168
Jag följer upp tråden med några ytterligare frågor i samma ämne.
Jag har en radiator (dragspels-varianten) till i rummet som jag tänkte ta bort tillfälligt. Den sitter med liknande kopplingar som på bilderna ovan så jag tänkte strypa och proppa på samma sätt.
Fråga 1:
Är om det är något speciellt att tänka på när det ska tillbaka? Är det gängan som tätar så det ska på något där?
Fråga 2:
Den delen av kopplingen som sitter mot röret, hur sitter den fast och tätar egentligen? Gängad direkt på röret?
Jag har en radiator (dragspels-varianten) till i rummet som jag tänkte ta bort tillfälligt. Den sitter med liknande kopplingar som på bilderna ovan så jag tänkte strypa och proppa på samma sätt.
Fråga 1:
Är om det är något speciellt att tänka på när det ska tillbaka? Är det gängan som tätar så det ska på något där?
Fråga 2:
Den delen av kopplingen som sitter mot röret, hur sitter den fast och tätar egentligen? Gängad direkt på röret?