Har köpt en IKEA Smaksak varmluftsugn (DENNA) och en induktionshäll från Bosch (LÄNK) till mitt nya kök och är rädd för att det inte ska gå att köra det i mitt kök. Köket har idag trefas till spisen men i övrigt ska det vara enfas. Jag ser att väggutaget där den förra spisen (ugn+gasspis i samma enhet) ser ut såhär:

Elektrisk vägguttag för spis med 400V anslutning på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer det att fungera att köra detta hos mig eller har jag köpt fel saker? Jag gissar på att detta för 400 V.
Men induktionshällar brukar ju köra på 230V och enligt produktinfo på IKEA:s sida så ska det vara 230V på ugnen också, samt 16 A. Jag kan inte få mycket om faser och sånt, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.
Den gasspis/ugn som fanns där förut hade en elementspänning på 380V. Hittade denna platta på dess baksida och denna stickkontakt :

Eluttag i kök med märkning för 380V 3N elementspänning och inkopplad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grå 400V spisstickkontakt med fem poler mot en köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag har lägenheten ingen jordfelsbrytare utan ett gammaldags proppskåp (som jag kommer att byta ut mot en modern med jordfelsbrytare).

Gammalt proppskåp med keramiska säkringar och etiketten "Växelström 380/220V" som anger spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elritning av en lägenhet som visar placering av lampor, uttag och spis, med förklaringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har jag köpt helt fel saker eller går detta att lösa hos mig? Om jag köpt fel, vad borde jag köpa istället?
Stort tack på förhand för all hjälp ni kan erbjuda!
 
Kan även nämna att proppskåpet idag har tre proppar med en 1a framför, dvs de går till spisen enligt ritningen/schemat för proppskåpet
 
Man måste mäta och kontrollera att uttaget även har nollan framdragen så det går att få 3 st 230 V. Nu saknas det eventuellt eftersom den gamla spisen gick på 380/400 V och då kommer nya hällen gå sönder. Se vidare: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
På proppskåpet står det 380V ser jag. Så då är det nog inte 400V i uttaget.

OM det skulle vara så att det finns en nolla framdragen, kan jag använda hällen och ugnen i det uttaget med andra ord?

Om en nolla INTE finns framdragen, kan man lösa det på något sätt så att jag slipper köpa annan ugn/häll ?
 
Eftersom din gamla spis är märkt 380 V och stickproppen har 4 stift,kan det vara så att det inte finns nolla i uttaget, kan konstateras genom att ta av locket och se om det finns en ledning ( ev en blå ) till det vänstra översta hålet. I övrigt så är dom flesta hällar för 230 -240 V drift och kräver en nolla. Finns det ingen så måste det ändras till 5 ledaranslutning i uttaget, Försök inte att koppla in den nya, då blir det att köa en ny, lönar sig inte att reparera
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns det ingen så måste det ändras till 5 ledaranslutning i uttaget, Försök inte att koppla in den nya, då blir det att köa en ny, lönar sig inte att reparera
Kan en elektriker göra detta själv i min lägenhet, eller måste fastighetsägaren se till att något ändras i elcentralen i byggnaden också?

Jag ska ju byta ut proppskåpet mot en ny, så då kanske en elektriker kan ändra om detta uttaget i köket till en 5-ledaranslutning ?

En dum fråga också: vad är en 5-ledaranslutning? Är det 3-fas + nolla + jordning?
 
E enriktignovis skrev:
En dum fråga också: vad är en 5-ledaranslutning? Är det 3-fas + nolla + jordning?
Ja.
Den gamla spisen som saknar en ”pigg” i kontakten hade 400 V (380V) element.
Alla nya har 230V matning / elementspänning i ugnar. Därför måste nolla vara inkopplad = 5 ledare.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja.
Den gamla spisen som saknar en ”pigg” i kontakten hade 400 V (380V) element.
Alla nya har 230V matning / elementspänning i ugnar. Därför måste nolla vara inkopplad = 5 ledare.
Tack! Kan en elektriker göra detta i min lägenhet, eller måste fastighetsägaren se till att något ändras i byggnadens elcentral också?
 
Det kan en elektriker fixa i din lägenhet. Nollan finns fram till din central, så det är bara därifrån det eventuellt behövs en ny kabel.
 
E enriktignovis skrev:
Jag ska ju byta ut proppskåpet mot en n
Den centralen är det inget fel på, snarare bättre än en normcentral med vippor, har fått flera frågor från kunder om att byta, har avrått till 100% . Det är inte ekonomiskt försvarbart att byta något som fungerar , det är bara en klyscha och inkomst för elektriker att byta. Ett hett tips gör något roligare för pengarna.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
E enriktignovis skrev:
Tack! Kan en elektriker göra detta i min lägenhet, eller måste fastighetsägaren se till att något ändras i byggnadens elcentral också?
Egentligen räcker det för en elektriker att lossa dosan vid spisen för att avgöra om där är en nolla ansluten till den kontakten där det saknades ett stift i din gamla kabel till spisen. Samt mäta spänningen.
Samtidigt kolla i elcentralen att den är inkopplad där också.
Men förr i tiden drog man bara fram 3 faser och då är det mer problematiskt.
 
Redigerat:
Man behöver inte lossa något utan det räcker att mäta uttaget via befintliga hål för att konstatera om det är fullkopplat eller om nolledaren saknas.
Just i det här fallet måste man ändå lossa för att komplettera med ett uttag för ugnen då häll och ugn är två olika apparater med varsin anslutning.
 
Jag förordar ändå att man öppnar uttaget och kontrollerar. Mätning ger inte svar på om t.ex nollan är nallad från PE och man ser heller inte i vilket skick den är. Just spismatning behöver man titta på lita extra noga då dessa uttag kan vara kopplade precis hur som helst.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Just spismatning behöver man titta på lita extra noga då dessa uttag kan vara kopplade precis hur som helst.
Och när man ändå har kåpan av, så spänn alla anslutningar. Koppar har en förmåga att flyta över tiden och orsaka glappkontakt, samma när man har kåpan av elcentralen känn och spänn skruvar, speciellt PE(N) och NOLLANSLUTNINGAR samt inkommande matning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Pratade precis med fastighetsskötaren som säger att det borde funka om en elektriker tar bort trefasen i/till uttaget och gör om det till enfas så att man kan koppla in häll och ugn var för sig (allt i köket är enfas utom just detta spisuttaget).

Är det verkligen en bra lösning?


L Leif i Skåne skrev:
Och när man ändå har kåpan av, så spänn alla anslutningar. Koppar har en förmåga att flyta över tiden och orsaka glappkontakt, samma när man har kåpan av elcentralen känn och spänn skruvar, speciellt PE(N) och NOLLANSLUTNINGAR samt inkommande matning.
Vad står PE(N) för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.