• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
"Vi kunde även se att det ur miljöaspekt skiljer ganska mycket mellan den gula och den gråa stenullen"

Är gul respektive grå stenull något vedertaget begrepp, eller är det glasull respektive stenull som avses?
 
  • Gilla
  • Haha
Hjalmar Nilsson och 6 till
  • Laddar…
Cellulosa är bäst?
Vad är det man värderar? Vilka egenskaper borde en isolering ha och varför pratar vi så lite om värmekapacivitet i isolering?
Ett hus kanske ska ha en sorts isolering per yta som ska isoleras eller en typ av randisolering och en annan typ inuti?

Var någonstans kan man följa projektet och dagliga aktiviteter och händelser?
Har ni funderat på att låta data vara tillgängligt på webben?
 
Sannolikt för att specifik värmekapacitet inte är en viktig egenskap för isolering.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Ständigt i byggsammanhang pratas det försäkringsärenden nu även i en forskningsvilla i dalarna?
Om vi inte bygger hus för människor går det illa!
Försäkringar och försäkringsbolag borde komma typ sist på kravlistan då skador och risker är själva affärsmodellen för försäkringsbolag!

Att bygga hus som ger så hög boendekvalite som möjligt borde vara no1!
Luft ljud o värme säkerhet och inga kemiska föroreningar samtidigt med stöd för livets alla faser borde vara högre prioriterat än vattenskador från ismaskinen i kökets frys

Konkret borde mer fokus sättas på vad som är nödvändiga krav på en bostad nu o i en tänkt framtid eftersom hus står i åtminstone en generation
 
  • Gilla
banjoragge och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt för att specifik värmekapacitet inte är en viktig egenskap för isolering.
Du brukar hävda detta!
Flera saker pekar mot att resonemangen kring isolering bygger på felaktiga antaganden om K värde och värmegenomgångstalet i material!
I dessa resonemang brukar du och andra hävda att specifik värmekapacivitet inte har påtaglig påverkan!

Värme flödar som hetgas och strålning mer än som statisk ledning och vätska!
Våra modeller och beräkningsmetoder borde uppdateras med faktiska mätningar och data från verkligheten mer än från labb och uråldriga metoder!

När isoleringsmaterial är inblandade i annat viktigt för byggnad som ljus och buller värme tillskott pos negativt som fönster tillkommer saker som extra fönsterglas i form av extra innerruta och gardiner luckor...

Köldbryggor och otätheter och dåligt blandningsförhållande av inneluft har större effekter än vad branchen pratar om!

Jag välkomnar forskningsvillor och hoppas att vi kan samla data och levnadserfarenheter så att vi isolerar våra hus efter hur vi åstadkommer vettigt liv framför försäkringsbolags boendelösningar eller tokiga politiska modeflugor
 
Bra med forskningsvilla, och jag gillar hur huset är byggt med det stora taket. Önskar jag byggde mitt hus med ett gigantiskt taköverhäng likt detta nu när det regnar hela tiden
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ofta tillåter ju inte detaljplanen den typen av lösningar. Även om den helt klart har fördelar.
 
Hade vart trevligt om det inte räknades in i byggytan. Men på nästa hus blir det kanske annorlunda
 
D Daniel 109 skrev:
Ofta tillåter ju inte detaljplanen den typen av lösningar. Även om den helt klart har fördelar.
Vad skulle fördelarna bestå i?
Ytor under tak?
 
Fasaden skyddas mot regn.
Det skärmar av solen när den står högt på sommaren.

För att nämna ett par fördelar.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Ja tänk om en vanlig kåk kunde få ta ut svängarna?
Fönsterlösa fyrkanter med miljöpartiets logga på brevlådan är det enda som erbjuds en allt mer styrd allmoge!
Rejäla tak som man inte får bygga varför byggs sådant i ett forskningshus?
 
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt för att specifik värmekapacitet inte är en viktig egenskap för isolering.
Kanske är skillnaden för liten mellan stenull och glasull.
Men annars är tunga material i husets klimatskskal alltid en stor vinst vid temperaturväxlingar, dag/natt etc.
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Kan du motivera den åsikten?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bra med forskningsvilla, och jag gillar hur huset är byggt med det stora taket. Önskar jag byggde mitt hus med ett gigantiskt taköverhäng likt detta nu när det regnar hela tiden
De ställen där jag efter några år har påväxt på fasaden är där solen inte når. (Bor nära/i skog) Speciellt under taköverhäng och rakt mot norr.
Så jag är inte helt övertygad om att det är bra med överhäng.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.