Fick nyligen en vattenskada då kondensen från kylen runnit över i behållaren, gått över skyddsplatsen och via baksidan på skåp och skydd förstört parkett och spån under. Har nu fått golvet åtgärdat men insåg när skåpet skulle tillbaka att det nu på bara ett par veckor redan fyllt både tråget på kompressorn och det bredvid där överflödet samlas.

Antar att principen är liknande på de flesta. Eftersom de fylls med vatten verkar det ju rinna ut som det ska, när jag kände på kompressorn var den dock ganska sval vilket gör det svårt att få något att avdunsta.

Hur ofta tömmer ni era kärl om ni tömmer dessa? Eller ska systemet vara självunderhållande?
Några vilda ideer om vad man kan kolla på? allting fungerar ju i övrigt, kylen är 6 år och var inte den billigaste när vi köpte den, att ta ut tekniker kostar ett par tusenlappar plus eventuella delar och jobb, nytt skåp ca 10000? Är det värt att ta ut tekniker, är det något vanligt enkelt man kan fixa själv? Tacksam för alla råd
 
Är dörrtätningen hel? Brukar det hända att dörren inte blir riktigt stängd?
Normalt dunstar kondensvattnet bort, blir det mycket vatten så tyder det på att dörren inte sluter tätt och fuktig varm rumsluft kommer in och kondenseras.
 
  • Gilla
Bockan
  • Laddar…
listen är tät men det är 6 personer i hushållet och många barn som håller dörren öppen onödigt länge ibland. Har dock inte varit problem första 5 åren med skåpet..
 
MultiMan
Mängden kondens som kan bildas beror också på luftfuktigheten inomhus. Har ni ändrat något? Hur ser ventilationen ut?
 
inget har ändrats, allt har sett likadant ut senaste 12 åren, kyl och frys har stått i ca 7? år, senaste halvåret har något hänt som gör att det som samlas i behållaren inte längre avdunstar. Har tömt ungefär var tredje vecka nu. Får ut någon dryg liter vätska. Allt annat är dock som det ska. Är det något som borde gå att laga om man tar ut en reparatör för ett par tusen eller är det bättre att köpa nytt, dock blir det då ny frys också för att det ska se lika ut. Någon som haft liknande problem och fått ordning på det eller är det bara lägga ner och köpa nytt?
 
Har haft reparatör på besök nu.Innan besöket hade jag upptäckt att både kyl och frys lutade ganska mycket bakåt och därför justerat lod så det stämde med vattenpasset. Just då gjorde jag inget med frysen. Detta resulterade i att suget för att stänga igen dörren minskade. När jag pratade med reparatören efter besöket över telefon sa han att suget var dåligt och att han justerat det samt ställt tillbaka höjden så det linjerade med frysen, han hade dock inte använt vattenpass. Nu hävdar tredjepart att jag hade gjort fel som ställde höjden fram så passet visade rakt, att detta var det som påverkat dörrsuget. Visst kan det ha viss påverkan av tyngd och så vidare, men kan det verkligen stämma att skåpet inte ska stå rakt?
 
Som jag skrev tidigare 90% säker på att det är dålig tätning på dörr.
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Klart skåpet ska kunna stå rakt, om inte så måste det framgå av manualen men det verkar i min värld helt otroligt om det skulle vara så.
 
Naturligtvis ska skåpet kunna stå rakt och jag har mycket svårt att tro att en liten lutning på skåpet skulle leda till att det sugs in luft. Då skulle ju hela skåpet vara skevt.
 
Montören var säker på att det var tätningslisten innan han kom, sen ändrade han sig och sa det var dåligt sug vilket gjorde att dörren ibland inte stängdes ordentligt. Det bildades med andra ord för mycket kondens så den inte hann avdunsta. Det som är oklart för mig är hur han justerade suget så dörren lättare gick igen. Att styra detta med lutningen lät konstigt.
 
C
T tombe691 skrev:
Att styra detta med lutningen lät konstigt.
Om skåpet lutar framåt eller åt det hållet dörren är hängd blir dörren genom tyngdlagens försorg så klart lite tyngre att stänga.
Om skåpet lutar i sidled kan det även hända att dörren tar i lite grand i skåpluckor o dyl., det är kanske mer sannolikt.
 
Jo precis, lutar det är det ju till viss del naturlagarna som styr men för att få ett kraftigare "sug" när dörren stängs känns det ju mer som det handlar o matt skapa ett undertryck, hur gör man detta.. för när skåpet stod i lod krävdes i princip att man puttade till dörren med en liten extraknuff för den skulle förbli stängd och sugas fast. Om detta är problemet är det säkert fler som är intresserade av lösningen och frågan är vad som händer om jag justerar ner till "rätt" lutning igen... eftersom problemet uppstod innan detta så kan ju detta gjort att dörren stått lite öppen ofta, på så sätt skapat så mycket kondens att den inte hann att avdunsta. Jag trodde nog felaktigt att det var värmen från kompressorn som fick kondensen att försvinna men vätska försvinner ju av sig självt om man väntar tillräckligt länge och det inte är för stora mängder?
 
Det är inget sug som håller dörren stängd utan dörrlisten som är magnetisk, sug blir det en kort stund då man stänger dörren och den varma luften som kommit in i skåpet kls ner.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
så då finns det heller inget sätt att justera "suget" annat än att luta skåpet bakåt?
 
Byta tätningslist till en som har fungerande magnet.
Ps
Kolla så att dörren inte har blivit skev och kolla att gångjärnen är ok.
 
  • Gilla
tombe691
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.