Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst blir man sur (de få gånger) det händer men rent objektivt blir ju merarbetet marginellt de gångerna jämfört med om du direkt gått till en vanlig traditionell kassa. Går du till en normal kassa måste du ju ändå "lägga upp varorna från en överfull jättevagn på bandet", fast varenda gång.

Sen tycker jag att "avstämningsfrekvensen" är ganska låg och ofta bara "delavstämning". Vet inte om jag haft tur men de senaste avstämningarna har skett när jag haft typ två varor totalt och då skrattar man mest. :D

Sen är väl ett allmänt tips från coachen att gör man rätt minskar avstämningsrisken. ;):p
Merarbetet och den psykiska påfrestningen för nämnda avstämningar i kombination med att jag i vissa fall är mycket principfast kommer antagligen leda till att jag är den siste att självscanna (igen). Jag har till och med kommit på mig själv att titta föraktfullt på stället med handscanners vid ingången :crysmile:.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Då kan vi kanske tävla om vem som blir sist?:cool:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Självscanning är såååå 2000-tal...
 
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Då kan vi kanske tävla om vem som blir sist?:cool:
Absolut! :D
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tror inte det ena utesluter det andra...
Bonus för handlaren att närheten till lager är längst in i butiken..
 
richardtenggren
Självscannar de gånger vi handlar i butik, vi veckohandlar online, så skönt att slippa köa och få färdigpackade kassar.

Synd att butikslayouterna är förlegade som någon nämnde, men det är ju enkelt löst genom att ”gå baklänges” genom butiken. Vem vill packa brödet först?

Jag betalar med ApplePay, så knappar personnummer manuellt på ICA. Det går lägga till ICA-kortet i Wallet, men tyvärr går det bara använda för att hämta ut scannern, ej vid utcheckningen ännu.

Gillar att Axfood kör med medlemskort på kortnummer, men handlar inte där. Hoppas att ICA tar efter.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Går ni inte till kötthandlaren, mjölkhandlaren, osthandlaren, bageriet och handlar direkt från dem?
Men det finns visst allvar i den, kött köps från en gårdsbutik och brödpåse med tre limpor handlas på bageri.
Och trots att jag är "teknikpositiv" har det bara inte blivit av på ICA, vet inte varför.
Kanske skönt att bara behöva ställa sig och vänta på sin tur i kassan, varva ned lite och inte försöka optimera all tid :D
Men vi har ju olika förutsättningar privat.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Tycker vi ska öppna för en diskussion om hur vi kan förbättra självscanning! Har redan identifierat "mejeri i början av butiken" och "självscanningsparkering" i butiken där man kan stanna och blippa :D
Jag undrar om inte mejerivarorna är längst in i butikerna för att det är närmast lagret/varuintaget/kylrummet, och därför bäst att ha de tyngsta grejorna där.

Hoppsan, tvåa på den...
tveksamt tveksamt skrev:
Tror inte det ena utesluter det andra...
Bonus för handlaren att närheten till lager är längst in i butiken..
 
Jag brukar oftast självscanna, men brukar varje gång fundera över om det verkligen är så snabbt. Ska man väga och scanna ett tiotal påsar med frukt och grönt, leta efter scanningkoden för styckavocado som hamnat snett och för varje vara fippla efter scannern och sätta den i hållaren igen så tar det tid totalt sett.
Scannar man inte är det ju bara att ösa ner saker i vagnen och kassörskornas vågar och scanners är mycket snabbare.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Självscanning är inget för mig. Tidsmässigt tror jag det blir ungefär samma sak. Visst, man kanske tjänar tre-fyra minuter vid kassan men istället tar varje vara lite extra tid. (Om koden är lättilgänglig så tar det väl inte mer än någon sekund, men ska man väga och hitta rätt äppelsort etc. så drar det fort iväg.) Sedan får man förstås en avstämning när man storhandlat och har bråttom hem. Upp med de omsorgsfullt packade varorna på bandet så att dom hamnar i omvänd ordning och sedan snabbt ner i påsarna igen varpå det plötsligt går åt två påsar till...

Men vi ska väl ha med alternativen handla online + hämta själv och handla online + hemkörning också.
Själv har jag sedan ett par månader gått över till att hämta färdigpackat. Fördelar:
- Tid. i stället för att springa runt i affären (som jag hatar) i en timme så tar det fem minuter. Att göra beställningen tar ju inte längre tid än att göra en vanlig inköpslista.
- Miljövinst. Förut blev det en separat biltur till affären varje vecka. Nu gör jag en storhandling varannan vecka och eftersom det går så fort så passar jag på när jag hämtat ungarna hos exfrun och har en obetydlig omväg förbi affären. (Det blir inga glada miner om man säger "nu ska vi gå in och handla", men att åka förbi drive-in-utämningen går snabbare än att dom hinner lyfta blicken från telefonerna.) Kombineras med någon cykeltur till Ica Nära för att fylla på någon mjölkliter då och då.
-Bättre koll. Jag hatar som sagt att handla. I affären så tar jag det som går fortast utan att jämföra priser. På nätet får man bättre överblick på priser etc.
- Kylvaruhantering. Kylvarorna behöver inte ligga i vagnen och bli uppvärmda medan jag springer runt och letar efter något annat. Jag skulle tro att den som plockar varorna gör det snabbt och effektivt och sedan ligger dom i rätt temperatur och väntar på mig.
Nackdelar:
- Ingen möjlighet att ta beslut i stil med "om julskinkan är slut så vill jag inte ha senapen heller"
- Ingen koll på datum etc. (Men har aldrig fått halvgamla varor eller risig frukt.)
- Man samlar på sig mycket pappkassar efter ett tag. (Apropå tråden på ämnet kassar.) Plastkassarna som dom lägger det djupfrysta i har dom en dålig vana att knyta ihop och klista etiketten runt så att man måste slita sönder påsen. Självklart åker jag och slänger påsen i Gula Floden sedan så att den spolas ut i havet.

Hemkörning tänker jag inte prova p.g.a:
- Den extra kostnaden
- Onödig miljöpåverkan
- Man måste vara hemma hela intervallet.
Men det måste ju vara kanon för den som inte har bil men ändå vill kunna storhandla ibland.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Hemkörning tänker jag inte prova p.g.a:
- Onödig miljöpåverkan
Maten skall väl köras hem oavsett? Det är väl ännu bättre om den kan åka med alla andras mat?:thinking:
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Maten skall väl köras hem oavsett? Det är väl ännu bättre om den kan åka med alla andras mat?:thinking:
Ja visst är det så. Jag menade utifrån min situation, alltså kombinera avhämtning när jag ändå har bilen och är i närheten vs att någon kör ut den till mig som bor en bit "ut på landet". Tack för påpekandet, jag ser att jag var otydlig med det.
 
Intressant ämne.... vi handlar mest online, både med hämtning och med hemkörning, det beror lite på.
Fördelarna är ju att det går att kolla exakt vad som behövs hemma, och att man slipper irra runt leta och dessutom provoceras av andra handlande:poop:.... Och parkera.... :poop:

En vettig sak är ju Ekoringarna via nätet, som kommer stort vad jag fattar... Dyrare, men vilken skillnad på kvalitet!(y)Hittade småländsk "stekost", den får inte heta Hallåmi, men görs av en syrian, bättre än orginalet!
 
mexitegel mexitegel skrev:
avstämningar
Med avstämning menas egentligen stöldkontroll. Varför inte säga som det är?
 
MultiMan
T Thomas_Blekinge skrev:
Med avstämning menas egentligen stöldkontroll. Varför inte säga som det är?
Alla tror inte ont om människor utan kan tänka sig att när man handlar en större mängd varor så förekommer det ibland att man av olika anledningar glömt att skanna någon enstaka vara. Frun ringde kanske precis när man skulle lägga till varan, eller någon annan störning. Då kan det vara bra att man påminns om det och kan göra rätt för sig.

Stöld är en medveten handling.
 
  • Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.