H heddan skrev:
Jag har då räknat och tänkt på detta vis, rätt eller fel vet jag inte:
Jag har fått offert på en 17,6kW anläggning nyckelfärdig för 220.000:- med långa garantier. 25år effektgaranti på paneler och 12 år på inverter. Min motpart är ett företag som har funnits i över 100år och har väldigt god ekonomi så garantierna är det minsta jag oroar mig för.
Anläggningen beräknas ge 15.000kWh/år.
Om jag lånar hela beloppet idag och amorterar bort det på 12år så blir totalkostnaden 242.000:- med dagens ränteläge.
På 30 år bör anläggningen ha gett c:a 400.000kWh om jag tar i beaktning försämrad verkningsgrad när den blir äldre.
Så för 242.000:- har jag då fått 400.000kWh, Alltså jag garanterar att mitt elpris dom närmaste 30åren är 60öre/kWh.
Räknar jag in ett inverterbyte under dom 30 åren så blir kWh priset c:a 66öre.
Lyckas jag få bidraget på 20% så ramlar mitt kWh-pris ner till 54öre.
Så lågt kWh pris har jag då aldrig haft, så det räcker som argument för mig. Dessutom gör jag miljön en tjänst.
Låter som ett bra pris du fått om det är färdiginstallerat och driftat
 
Det pris jag har fått stämmer bra överens med dom prisexempel dom har på sin hemsida. Och där kostar ett system på 4.3kW c:a 95.000:-. Då ser man fort att det är klart mycket enklare att räkna hem lite större system.
 
heddan,
Du säger 12 års garanti på växelriktaren. Då ringer en klocka. Det är precis vad en SolarEdgeväxelriktare har vet jag.
Säljaren vill nog kränga på dig ett SolarEdgesystem. Betänkt att det ofta är mycket dyrare än ett vanligt system som bara behöver solcellspaneler och en växelriktare. SolarEdgesystem behöver utöver solcellspaneler och en växelriktare även effektoptimerare ofta 1 st per panel, vilket fördyrar ganska mycket. Det är inte alls säkert att det är ett SolarEdgesystem som är bäst för ditt fall och mest kostnadseffektivt för dig. Monterar du och sedan din elektriker själva kommer du ner väldigt mycket i totalkostnad.
 
A Arnodt skrev:
heddan,
Du säger 12 års garanti på växelriktaren. Då ringer en klocka. Det är precis vad en SolarEdgeväxelriktare har vet jag.
Säljaren vill nog kränga på dig ett SolarEdgesystem. Betänkt att det ofta är mycket dyrare än ett vanligt system som bara behöver solcellspaneler och en växelriktare. SolarEdgesystem behöver utöver solcellspaneler och en växelriktare även effektoptimerare ofta 1 st per panel, vilket fördyrar ganska mycket. Det är inte alls säkert att det är ett SolarEdgesystem som är bäst för ditt fall och mest kostnadseffektivt för dig. Monterar du och sedan din elektriker själva kommer du ner väldigt mycket i totalkostnad.
Ja offerten är på ett solaredge system med dubbeloptimering. Det är inget krav på optimering i deras system, det var ett tillval. Varför skulle det vara ett krav till just SolarEdge invertrar?
Jag vill ha hel entreprenad och inte göra något själv. Enklast så om något strular i framtiden...
 
Det låter som du missförstått en del i offerten du fått, som du tyvärr inte anger vad som erbjuds dig. Det säger jag inget om då det är helt nya okända saker för de allra flesta. Om du tänker bläddra upp 200000 kr och handla, då borde du sätta dig in i vad som de vill sälja på dig.
Vi kan låta de som sagt sig ha väldigt lång erfarenhet av solcellssystem förklara för dig klart och tydligt skillnad mellan ett solcellssystem av solarEdgeTyp och ett vanligt system. Så får vi se hur det går. Vi har ett SolarEdgesystem sedan snart 4 år och vi har planerat och byggt anläggningen själva för att komma ner i anständig kostnad. Att vi valde ett SolarEdgesystem var främst den orsaken att vi har väldigt många olika småtak och att vi ville endast ha en enda växelriktare, inte flera växelriktare.
 
Redigerat:
Z Zakalwe skrev:
Jag har också roat mig med att sätta upp räkneark för en typisk solanläggning och ärligt talat börjar jag bli lite skeptisk. Vi pratar om payback på mellan 12-17 år för en typisk anläggning på 10kW installerad effekt. Detta är då beräknat på dagens kWh-priser och utan att ta med kapitalkostnader.

Börjar vi ta in andra aspekter:
- omvandlare kostar 20-30’ och har livslängd på 15 år
- schablonränta på 1.5%
- eventuella osäkerheter (kWh-priset, politiska beslut om skatter osv)

...blir det en ganska usel affär.

Tänk att gå till banken med sparade 150000:- och de säger: vi tar alla pengar nu och du får 10000:- tillbaka varje år framöver (förutsett att inget går sönder och elen kostar lika mycket)

Jag kanske ska vänta några år, priserna på paneler och omvandlare lär inte gå upp.
Vad tänkte du blir bättre att vänta? Och man måste göra lite själv också, kan inte köpa hela tjänsten, dyrt! Vår anläggning är betalad för längesen! Ca 5-6år.
 
  • Gilla
pperssons
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det låter som du missförstått en del i offerten du fått, som du tyvärr inte anger vad som erbjuds dig. Det säger jag inget om då det är helt nya okända saker för de allra flesta. Om du tänker bläddra upp 200000 kr och handla, då borde du sätta dig in i vad som de vill sälja på dig.
Vi kan låta de som sagt sig ha väldigt lång erfarenhet av solcellssystem förklara för dig klart och tydligt skillnad mellan ett solcellssystem av solarEdgeTyp och ett vanligt system. Så får vi se hur det går. Vi har ett SolarEdgesystem sedan snart 4 år och vi har planerat och byggt anläggningen själva för att komma ner i anständig kostnad. Att vi valde ett SolarEdgesystem var främst den orsaken att vi har väldigt många olika småtak och att vi ville endast ha en enda växelriktare, inte flera växelriktare.
Jag har koll på vad ett system med optimerare har för fördelar och nackdelar, det jag kan ha missförstått är att detta skulle vara ett krav och inte en option till SolarEdges växelriktare.
Nu är SolarEdge-offert troligtvis inte den jag kommer att gå på utan jag väntar på att få en offert på ett FerroAmp system från samma företag. Dom priser jag har sett på FerroAmps och SolarEdges prylar så tror jag den inte kommer att skilja sig så många kronor från SolarEdge-offerten.
 
Helt ny på forumet men håller på att kolla på att installera solceller efter jag köpt elbil.

Argumenten ovan med för dyrt och för lång återbetalningstid samt att det inte är "snyggt som en bil", så tänker jag även på att en installation sänker ju driftskostnaderna och höjer värdet vid försäljning. Dessutom så låg ju elpriset runt 30 öre/kwh 2014/2015 och 2018/2019 ligger det på 50 öre/kwh (och vattenfall "varnar" för att priset i södra Sverige ska gå upp mer pga högre kostnader att transportera ner elen från Norrland där mest produceras).

Hur ser ni på det? Ökar elpriset med 50% på 5 år så blir det väldigt kort återbetalning, och all typ av utrustning som kan sänka förbrukningen från elnätet blir ju väldigt "billiga". Och värdeökningen på huset?
 
Just elpriset måste man nog räkna med att det kommer gå upp rätt kraftigt på ett par års sikt. reaktor 2 på Ringhals stängdes vid årsskiftet och reaktor ett stängs ett år senare. Kärnkraften står/stod för 40% av elen i sverige och Ringhals för 50% den totala kärnkraftselen. Reaktor 3 kommer drivas vidare ett tag till. Vind och vatten kommer inte kunna fylla den luckan så det blir import av el och ett högre elpris. Kort sagt, i kalkylerna bör man ta med att elpriset kommer att stiga och inte ligga kvar på dagen låga nivåer. Om man tittar på Tyskland så ligger priserna en liten bit över 3kr/kWh. Förhoppningsvis så kommer vi inte nå upp till dessa nivåer på ett bra tag.
 
B Boppster skrev:
Just elpriset måste man nog räkna med att det kommer gå upp rätt kraftigt på ett par års sikt. reaktor 2 på Ringhals stängdes vid årsskiftet och reaktor ett stängs ett år senare. Kärnkraften står/stod för 40% av elen i sverige och Ringhals för 50% den totala kärnkraftselen. Reaktor 3 kommer drivas vidare ett tag till. Vind och vatten kommer inte kunna fylla den luckan så det blir import av el och ett högre elpris. Kort sagt, i kalkylerna bör man ta med att elpriset kommer att stiga och inte ligga kvar på dagen låga nivåer. Om man tittar på Tyskland så ligger priserna en liten bit över 3kr/kWh. Förhoppningsvis så kommer vi inte nå upp till dessa nivåer på ett bra tag.
Det tog bara 2 år innan vi passerade 4kr :(

Jag tittar idag på möjliga lösningar för energilagring och undrar hur det gått för er som tittar på dessa lösningar för ett tag sedan? Köpte ni något?

Priserna är enligt mig fortfarande väldigt höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.