F fv18 skrev:
Hej,

Undrar hur man bäst sanerar en betongplatta/platta på mark?
Från olja? Mögel? Bensin?
 
Har vilat ut ett golv, betong och tagit bort cellplast. Grundplattan ser torr ut. Syllar bytta, men något har luktat även efter det. Så undrar om det räcker att städa den noga (grovdammsuga) eller om man tvättar den med något medel innan det första lagret ska flytas för att få plattan jämn...
 
Vad är det för lukt? Hade du plast mellan gjord/makadam och isolering?
 
Själva betongplattan luktar inget. Det som luktade pecka var luktsmittat material (gips) som låg mellan betongen och syllen (syllen bytt utifrån här). Men rädd att nåt ska vara luktsmittat och att det ska vara problem med lukt kvar efter vi har flytspacklat...

Men ska lägga upp bilder.
 
Redigerat:
Renoveringsarbete med oskyddade elkablar och delvis avlägsnavägg samt omålat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvunderarbete med oskyddade kablar och rör längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där man ser svart och plast satt den gipsskivan som luktade äckligt, som syll, luktsmittat material. Plasten har nog också tagit lukt av syllen. Det som är ovanför som bara är spacklat på gipsen är nytt, det byttes när golvet låg här. Så gips och isolering är ny, asfaboarden borttagen.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Från olja? Mögel? Bensin?
Från eventuell lukt av tidigare syll som nu är bytt i juni. Man bytte då både innervägg och ytterväggsyll som var av tryckt virke (70-tals hus). Det är en säkerhetsåtgärd för vår del (jag är andra halvan i hushållet ) eftersom vi är praktiskt taget livrädda för att vi ska missa en detalj. Vi inväntar en snickare som förhoppningsvis kommer nästa vecka och ger sitt utlåtande hur vi ska gå till väga innan vi flyter. Antar att det bara räknas som positivt om plattan står och luftar över helgen. Som sagt så är vi livrädda för att det inte ska bli bra. Är så fruktansvärt trötta på den här förbannade helveteslukten. Senaste tiden har lukten kommit och gått, men mest kommit under vintern. Så som sagt - inget dåligt material kvar som vi vet och troligtvis finns där heller ingenting kvar om man ska tro de kunniga som varit och tittat.

Vi är tacksamma för alla synpunkter och tips och trix för att vara safe innan man flyter.

Något rörigt inlägg det här känner jag men jag kan inte bättre i nuläget. Tack för din kommentar.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Hej fick du svar på något sätt? Jag är också intresserad.
 
Funkar det med sanering med ozon i sådana här fall?

/A
 
Ozon kan funka temporärt men det tar inte bort orsaken, så om någonting avger lukt kommer det att fortsätta lukta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.