Alfredo Alfredo skrev:
Många håller dock tydligen inte med då (långa) köer fortfarande finns till manuella kassor. Så, ni som inte använder självscanning, varför gör ni inte det?
För det kan vara trevligt att ha mänsklig kontakt, byta några skämtar med kassörskan, kunna betala kontant och inte lämna digitala spår.
 
  • Gilla
Fakathong och 6 till
  • Laddar…
Apropå "teknikval" så är nog Citygross och möjligen Willys mest flexibel då man valfritt kan använda "kundkort", körkort eller app.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Nej!
Jag ser ingen fördel eftersom ingen betalar mig för att göra den numera arbetslöse kassörskans jobb. Dessutom gör de borttagna kassorna att köerna blir ännu längre. Alla missnöjda. Lose-lose som det skulle heta på engelska.
Butiksföreståndaren må skratta på väg till banken.
Kan hålla lite i det tänket, men man kan se det som att man får betalt i kortare kassatid. Fördel med självscanning är även att om man skulle få en helavstämning så är man ändå, i regel, först i kön.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
För det kan vara trevligt att ha mänsklig kontakt, byta några skämtar med kassörskan, kunna betala kontant och inte lämna digitala spår.
Fast det brukar finnas möjlighet att betala kontant i bemannad kassa (typ "avstämningskassan") även om man skannat själv så kontantbetalning, mänsklig kontakt och några skämt går att få även vid självskanning.

Jag går nästan alltid till den bemannade kassan om jag har kuponger eller något annat som brukar kunna strula, om de nu inte (ovanligt) är kö där.

De digitala spåren är nog svårare att komma undan men jag struntar nog i om någon vet vilken sorts ketchup jag föredrar eller hur jag diskar. :p Kanske aningen naivt men jag har svårt att se hur jag kan komma att skadas av att ge bort den informationen.
 
Självskannar, när jag besöker affärer. Så skönt att vara klar när man tagit sista saken.
På min maxi tycker jag det blivit fler i butiken sen kassorna försvann. Det är en klar förbättring. Dessutom har jag en kompis vars mamma har förslitningsskador efter kassajobb så jag tror det blir bättre att vara i butiken.
Dessutom har butiken hemkörning. Där har ju än fler fått anställning. Handlar nästan uteslutande online i min butik. Synd bara att de inte kan använda nåt flergångssystem för påsar med pant till nästa gång. Men jag tror det kommer komma!
 
  • Gilla
Tornugglan och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Fördel med självscanning är även att om man skulle få en helavstämning så är man ändå, i regel, först i kön.
och även om man muttrar de få gånger det händer, är ändå totaljobbet med att handla just den gången enbart marginellt större än om man struntat i självskanning och gjort på traditionellt sätt.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Självskannar i Ica, City-gross och Willys.

Jag tycker det bara är fördelar, förutom de få fånger det krånglat. Som när mitt köp från förra gången inte var avslutat (trots att jag betalt och fått kvitto) och det blev ett djäkla bekymmer för pesonalen när jag skulle avsluta mitt köp när jag handlade igen en vecka senare.

Fördelar är:
Det går snabbare
Jag kan packa medan jag handlar och slipper stå vid kassan och packa
Jag har hela tiden koll på kostnader. För de som kanske har en femhundring kvar på kontot måste det kännas tryggare att direkt se om man kan betala för hela matkassen.
Mindre slit för personalen (tror jag). Men nu står de istället och packar kassar åt de som beställt varor...

Att många inte självskannar beror nog på vana och kanke anmärkningar som gör att man inte får betalkort eller kan få självskanna?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
För det kan vara trevligt att ha mänsklig kontakt, byta några skämtar med kassörskan, kunna betala kontant och inte lämna digitala spår.
Du får byta några skämt med personalen som har tid att vara på golvet istället.
 
En nackdel med självscanning tycker jag är att butikerna sällan är utformade för att det ska göras på bästa sätt.
Exempelvis vill jag ju inte ha frukt och grönt under mejeri och konserver, krossade tomater köper jag separat..
Inte för att jag lagerblad att självscanna för det, men det är synd.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag är på tok för disträ för att kunna självscanna.
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
En nackdel med självscanning tycker jag är att butikerna sällan är utformade för att det ska göras på bästa sätt.
Exempelvis vill jag ju inte ha frukt och grönt under mejeri och konserver, krossade tomater köper jag separat..
Inte för att jag lagerblad att självscanna för det, men det är synd.
Man måste ju inte lägga allt i en och samma påse.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag självscannar också. Jag ser enbart fördelar. Alla varor som skall till samma ställe läggs i samma påsar. Dvs, torrvaror som skall till skafferiet i en påse. Kylvaror ihop. Det som skall till matkällaren i en påse. Frukt och grönt tillsammans.
Det är ingen kö. Om man vill skämta med någon kan man göra det med den som sköter ålderskontrollen när man handlat alkoholfri öl. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Kickan42 och 5 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Man måste ju inte lägga allt i en och samma påse.
Nej, handlar man mycket så har man förstås flera kassar. För närvarande handlar vi ca 1-2 kassar åt gången, och de ska dessutom få plats under barnvagnen. Det blir bara opraktiskt med flera kassar påbörjade på samma gång.
Har man 7 kassar i en kundvagn stor som ett hangarfartyg är det förstås skillnad.
 
Självscannar aldrig eftersom jag aldrig besöker livsmedelsaffärer som är så pass stora att de har självscanning på plats.

Däremot använder jag alltid självbetjäningskassor om de finns. De har samma nackdel som vanliga människokassor, att man måste packa upp och ner varorna en gång till. Men fördelen är att i stort sett alla långsamma kunder ( = pensionärer som ska plocka med öresmynt) aldrig väljer självbetjäningskassor så det går alltid mycket fortare i dessa.

Att de som betjänar människokassorna blir utan detta repetativa och för kroppen slitiga arbetsmoment bryr jag mig inte ett strunt om.
 
  • Gilla
StaBen
  • Laddar…
engs
T tompaah7503 skrev:
Att de som betjänar människokassorna blir utan detta repetativa och för kroppen slitiga arbetsmoment bryr jag mig inte ett strunt om.
Tror de istället i stor utsträckning hamnar på att plocka varor åt de som beställer online. Var föräldraledig i somras och passade på att handla tidigt, då det brukade vara lugnt då. Nu var det istället en mindre armé av anställda som förberedde / packade onlinebeställningar vid den tiden, dvs morgon / tidig förmiddag.

Fördelen är att dessa jobb torde vara mindre repetitivt och slitsamt för kroppen, om än säkert stressigt beroende på chef.

Använder alltid självskanner, kunna se rätt pris osv är kanon. Mindre köer.

Även om jag tycker det blivit lite bättre kan jag dock tycka att det saknas ett visst mått av uppförandekod hos vissa som skannar själv.

Typ barnfamiljen som effektivt blockerar 2/3 av mejeridisken samtidigt som en person står och blippar 10 tetror mjölk och 5 yoghurt en och en. De står med vagnen på 2m och övriga familjen på rad precis framför mejerihyllan, de i familjen som inte blippar stirrande tomt framför sig som om de vore hypnotiserade av utbudet av smaksatt yoghurt och helt omedveten om omgivningen.

Istället för att plocka på sig vad man ska ha och blippa vid sidan så nästa kan komma åt (samt se till så barn och respektive inte står och tom-stirrar och är i vägen för övriga kunder).
 
  • Gilla
Bangan och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.