Hemmakatten
Inte för att jag riktigt tror att någon vet. Men ändå, orkar inte googla. Här på Algarve-kusten flög två jaktplan extremt lågt, kunde se hela planet i detalj, över oss i eftermiddags. Enormt ljud och kan bara varit på några hundra meters höjd.

Någon som vet något, läst? Vet faktiskt inte om Portugal är med i Nato, kan jag iofs googla på. Men det hela var ganska obehagligt.
 
C
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vet faktiskt inte om Portugal är med i Nato
Portugal var faktiskt med och grundade NATO, så om det var NATO-plan så är det nog lungt :rofl:
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
sunnis
Att ett land flyger med sitt flygvapen är väldigt normalt och en förutsättning för ett lands försvar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Varit en hel del i andalusien och det är "ofta" övningar med lågflyg. Rätt häftigt.

Eller som när hela spanska flottan var på väg för att de bråkade om nån ö på 300 kvm med nått afrikanskt land...
Men det är väl bra de får användning för alla grejjer de köpt ;)

Om det är akut brukar de blåsa högre upp. Väldigt sällan terror eller dylikt kräver löghöjdssniffningar
.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
K
Är det bara jag som blir som ungen när det passerar jaktplan? :)
(I Sverige iaf.. I mellanöstern hade jag nog inte varit lika exhalterad tror jag....)

 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Är det bara jag som blir som ungen när det passerar jaktplan? :)
(I Sverige iaf.. I mellanöstern hade jag nog inte varit lika exhalterad tror jag....)

[media]
Älskar jaktplan och det är riktigt maffigt när dom flyger förbi :D har turen som bor vid norra Vättern så det händer att dom flyger förbi här rätt ofta :cool:
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack för alla svar! Och tack till cpalm som informerade att Portugal är med i Nato. Och tack till KjellTimell för videon, det var faktiskt precis så det lät här!

Bott här i 15 månader, varit här i flera perioder tidigare år, men har aldrig sett och hört sådana jaktplan flyga så lågt över oss. Riktigt obehagligt faktiskt, aldrig ens sett jaktplan flyga så lågt i Sverige.

Får kolla på nyheterna, studerar portugisiska men det är ett svårt språk med hemsk grammatik.
 
Idag ser man knappt ett militärflyg i Sverige. Annat var det på 60, 70- och 80- talen då Sverige hade typ världens 3:e eller 4:e största flygvapen. Då flögs det både mycket och på låg höjd. :D:love:
 
  • Gilla
Josefinb
  • Laddar…
Här i Sydost händer rätt ofta att Jasarna flyger över på väg till öster. Ganska lågt ibland med. Jag tycker dom är rätt obehagliga, och många människor får traumatiska vibbar.
 
Som flygintresserad var det väldigt roligt att växa upp på 60-talet, man såg jaktplan mer eller mindre dagligdags och jag har vid flera tillfällen sett simulerade jaktstrider med både J29 Lansen och J35 Draken. Detta skedde på just 60-talet och ägde rum över landsbygden. Mycket spännande för en 10-åring!
Rekordet var en gång vid besök hos släktingar i Borås då en överflygning av 9 st rotar med 4 i varje rote av Drakenplan, alltså 36 st samtidigt på ca 7-800 meters höjd, milt sagt mäktigt!
Idag blir jag närmast överraskad om jag hör jakt i luften, men skedde faktiskt vid ett par tillfällen i förrgår.

Mike
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tack för alla svar! Och tack till cpalm som informerade att Portugal är med i Nato. Och tack till KjellTimell för videon, det var faktiskt precis så det lät här!

Bott här i 15 månader, varit här i flera perioder tidigare år, men har aldrig sett och hört sådana jaktplan flyga så lågt över oss. Riktigt obehagligt faktiskt, aldrig ens sett jaktplan flyga så lågt i Sverige.

Får kolla på nyheterna, studerar portugisiska men det är ett svårt språk med hemsk grammatik.
Bosätt dig i närheten av Linköping så får du se....
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Man kan stilla undra vad det är som gör att människor upplever obehag av ett av instrumenten för vår frihet?
Är det ett så högt ljud att ljudet i sig själv leder till direkt obehag är det så klart förstålig.
Om det istället är synen av och ljudet från övningsverksamhet från den egna Försvarsmaktens flygplan som leder till obehag är det lite svårare att förstå.
Har själv många gånger upplevt glädjen och tacksamheten hos nyanlända vuxna och barn när de sett Försvarsmakten öva. Reaktioner där obehag uppstår hos de som är uppväxta här i Sverige kan kanske relatera till att vi är ett av de länder som haft fred under längst tid och att de instrument som krävs för att upprätthålla frihet därför känns främmande?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
När flygvapnet flög julgran över stockholm senast gick de ganska lågt pga molnhöjden. Lät ganska mycket trots låg fart. Håller med om att det känns obehagligt när ljudet sveper över landskapet.
På 80 talet flögs det fortfarande både lägre och snabbare över stockholm. Personligen tycker jag att det är bra att det inte flygs lika aggressivt längre. Vi har tillräckligt mycket oljud kring oss.
Förstår dock att de som flyger har världens roligaste jobb.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Alla är vi olika.
För egen del är det mäktigt när ett plan glider över på låg höjd, och ljudet kommer med fördröjning. Det är först då man fattar det här med ljudets hastighet.
Vardag på 70/80 talet även över Stockholm/Mälarörana där jag bodde, de följde Mälarens vatten (Långtarmen). Gissar att de åkte till/från Tullinge flygfält.
Vill man se ett idag är Linköping som tidigare sagt ett säkert kort.
 
L lagre skrev:
Man kan stilla undra vad det är som gör att människor upplever obehag av ett av instrumenten för vår frihet?
Morsan min som blev begravd under ett flervåningshus som bombades blev inte så glad av att höra stridsflyg i de årtionden hon fick leva efter det.
 
  • Älska
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.