Gammelnörden
Jag tror att man skulle kunna "komma undan med" 45-46 kvm i enlighet med länk i tidigare inlägg. Det är mindre än de minsta egnahem-bostäderna som är dryga 63 kvm. Rullstolsförråd är inget man måste bygga omgående, men kunna visa att det går att bygga. Åtminstone var det så när vi sökte bygglov...
Ritning av en liten bostad på 45,3 kvm med markerat område för framtida rullstolsförråd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
Så om du krockar med bilen och bryter båda benen ska du sälja huset, köpa ett nytt och flytta med några dagars varsel under tiden du ligger på sjukhus? Allt för att du behöver sitta i rullstol två månader.
Hm, detta problem finns väl med många befintliga äldre hus också? Jag har varken dusch eller tvättmaskin på boendeplanet, och även en fem stegs trappa upp till entrédörren så rätt svårt att ens komma in med rullstol. Inte funderat över vad jag skulle göra i det scenariot (flytta in tillfälligt hos släktingar antagligen, men den möjligheten kanske inte alltid kommer finnas).
 
M MetteKson skrev:
Vad säger du den dag du själv bryter benet? Någon av dina vänner kanske behöver rullstol, är inte denne välkommen i ditt hem längre?
Jag bodde i en lägenhet innan jag köpte hus, 4e våningen utan trappor. Det lär nog vara många i sverige som är i samma sits så jag förstår inte varför man med ett hus helt plötsligt måste kunna ha alla faciliteter. Som jag bor nu, villa med trappor runt huset, lär jag inte få någon rullstolsbunden vän på besök i första taget än mindre när ja bodde i lägenheten.

Skulle jag själv behöva sitta i rullstol i några månader så förstår jag heller inte varför huset ska vara anpassat för det. Jag klarar väll några månader utan att vara hemma. Jag har en sommarstuga, vänner och familj etc etc.

Och återigen.....frågan är inte varför dessa regler finns utan om det fanns någon väg runt. I slutändan låter det lite på alla inlägg som det inte spelar någon roll eftersom kraven inte är så stora trots allt. Det jag inte gillar är bara allt krångel med regler hit och dit....

Får man (inte för att jag ska göra det) bygga ett nytt hus utan rinnande vatten och elanslutning ? Eller kommer kommunen och säger att "så får du inte bo"?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ja du Arne999, i Sverige kryllar det av människor som tycks ha som sin livsuppgift att tala om för sina medmänniskor hur de skall tycka, tänka, semestra, vilken bil de ska köra, om de ska få elda i sin spis, intervall att klippa gräset osv osv. Och naturligtvis måste man även bestämma hur stort hus du ska ha...
Om du inte är beroende av lån är det väl bara att bygga nåt som passar för dina behov, Sverige behöver fler rebeller innan vi dränks av alla myndigheter och bestämmelser.

Mike
 
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
Jomen, bara att skriva på ett avtal med "staten" (kommun och andra myndigheter) om att om du inte kan bo i ditt hus så löser du det utan kostnad för någon annan. Såatteh...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är väl bara att skriftligen begära att Skatteverket stryker dig ur alla sina register? Dom följer väl GDPR? ;)
 
  • Haha
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Det finns såklart olika skäl och motiv till varför man vill bygga på ett visst sätt.

Frågan gäller regler och för min del lockar det att

1. Använda minimalt med resurser
2. minimala driftskostnader
3. inte tumma på MIN komfort vilken i högsta grad är individuell
4.Göra en sport av 1- 3 :)

För min del är lån inget jag funderar över, ej heller värdering för framtida försäljning.
Är det inte slöseri med resurser att bygga ett hus, om än litet, som bara är anpassat till en person i ett helt land?

En av anledningarna till att det finns regler är att när du tar mark i anspråk för att bygga på samt använder resurser för att uppföra och drifta en byggnad så ska den fungera över längre tid än en person troligen kan bo där, och att då individuellt anpassa allt som byggs så det i värsta fall måste förändras var gång det byter ägare är inte vidare hållbart över tid.

En liten parentes som många missar är att många krav om ytor osv är funktionskrav inte enbart kopplat till funktionsnedsättning utan handlar om att funktionellt kunna använda ex badrum och kök och ha plats för utrustning som i standarder bedömts som "normalt". Detta passar såklart inte alla, precis som du anger, men det är anpassat till fler än "bara" personer med funktionsnedsättning.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
StenQL och 6 till
  • Laddar…
Jag såg Fucking Åmål för något år sedan och då slog det mig att jag vill att bostäder ska vara anpassade för barnens skull. Tänker om mitt barn hade en kompis som var rörelsehindrat. Jag hade tyckt det va pinsamt om de skulle komma över och leka och så kan de inte gå på toa själv. Eller man bjuder över kollegor på AW och så är en rörelsehindrad. Nä, bättre att det är anpassat från början.
 
  • Gilla
StenQL och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ja du Arne999, i Sverige kryllar det av människor som tycks ha som sin livsuppgift att tala om för sina medmänniskor hur de skall tycka, tänka, semestra, vilken bil de ska köra, om de ska få elda i sin spis, intervall att klippa gräset osv osv. Och naturligtvis måste man även bestämma hur stort hus du ska ha...
Om du inte är beroende av lån är det väl bara att bygga nåt som passar för dina behov, Sverige behöver fler rebeller innan vi dränks av alla myndigheter och bestämmelser.

Mike
Nymoralismen är tyvärr på uppgång idag. Nu ska varenda en förklara varför deras moral är överlägsen och alla måste följa den. Det är rent ut sagt skrämmande att läsa media idag, varannan "nyhet" är ingen nyhet i ordets sanna mening utan en lång moralpredikan om hur man borde leva sitt liv. Nutidens så kallade liberaler är inte liberala alls utan dom värsta moralnissarna som in i minsta detalj ska predika hur man ska bo, vad man ska göra, vad man ska äta, om man får flyga, om man får köra bil etc.

Jag saknar 90-talet när människor var mera lev och låt leva.
 
  • Gilla
guiness och 4 till
  • Laddar…
Genom att kombinera funktionerna kommer man ju ner i utrymme rätt effektivt. Tex kombinera badrum, tvättstuga och pannrum, som det är i vårt hus så gör du ett utrymme av tre. Vardagsrum/allrum bygger man så att det är möjligt att dela av ett sovrum om det behövs (det måste inte finnas, bara vara möjligt att ordna). Garderober finns det inget krav på, däremot förvaring, men det går att ha ett separat förråd utanför själva bostaden, en friggebod med flexibelt användningsområde.
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Fadai
ginnfilt ginnfilt skrev:
Någon nämnde Attefallshus. Dessa kan byggas som "fullvärdiga" bostäder, tillgänglighetsanpassade. Det är då 25 kvm byggyta. Är inte det tillräckligt litet?

De minsta mått som ställs på badrum är verkligen små och inte alls något som är i överkant: 235x170 cm för wc, dusch, handfat och tvättställ. Det är inte mycket!
Nu är det klubbat att Attefallshus får byggas 30m2 f o m mars.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
F Finndjävel skrev:
Nymoralismen är tyvärr på uppgång idag. Nu ska varenda en förklara varför deras moral är överlägsen och alla måste följa den. Det är rent ut sagt skrämmande att läsa media idag, varannan "nyhet" är ingen nyhet i ordets sanna mening utan en lång moralpredikan om hur man borde leva sitt liv. Nutidens så kallade liberaler är inte liberala alls utan dom värsta moralnissarna som in i minsta detalj ska predika hur man ska bo, vad man ska göra, vad man ska äta, om man får flyga, om man får köra bil etc.

Jag saknar 90-talet när människor var mera lev och låt leva.
För känsliga läsare vill jag varna för att mitt inlägg är en OT moralpredikan...

Nymoralism? Sedan människan först satte sina två fötter och händer mot marken har denne styrts av gruppens normer och därmed moral. För vi är flockdjur och gruppen bästa har alltid varit prioriterat för artens överlevnad och fortlevnad. Sedan när vi väl började traska runt på bara fötterna och i synnerhet när människor blev bofasta har denna instinkt effektivt utnyttjats i form av
t ex religion av somliga få för att förskansa sig mark, makt, rikedom och privilegier. Idag är religionen konsumism och predikningarna är i form av reklam som ska "inspirera" oss att köpa och konsumera mera. Allt handlar till syvende och sist om vem som tjänar pengar på vad och hur. Det är då jag säger hurra för regler som ska gälla för alla oavsett klass, inflytande eller plånbok för att inkludera och säkerställa ett värdigt boende oavsett klass, inflytande eller plånbok.

Den normerande standard-ivern har sina rötter i att Sverige hade sämst boendeförhållanden i Europa långt in på mitten av 1900-talet. Svensk standard blev ett politiskt styrmedel som skulle lyfta människor från att leva i trångbodd misär och gjorde också det. Många som flyttade in i miljonprogrammen hade rinnande varm- och kallvatten samt för familjen eget badrum för första gången i sitt vuxna liv. När vi börjar tulla på det vi tog för givet för 10-20 år sedan är det bara en tidsfråga innan vi är helt tillbaka till ett samhälle där storleken på plånboken styr ifall du har tillgång till ett värdigt boende som inte inverkar menligt fysiskt eller psykiskt och några valmöjligheter i livet alls. Invandrare i förorterna lever redan i den världen och unga vuxna, studenter och fattigpensionärer står med ena foten över gränsen och jag tror inte för ett ögonblick att vi hjälper varken dom eller oss själva genom att avreglera och avsäga oss rättigheter i valfrihetens namn.
För det "fria valet" är inte så fritt om du inte har plånboken att matcha det med eller har "lyxen" att kunna välja bort att leva enligt standardnivå samt ingen är fri som står i skuld och ingen väljer att leva i misär...
 
  • Gilla
  • Älska
VidarH och 20 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bygg ett fritidshus. Det är inte förbjudet att bo permanent i ett sånt (inte än iallafall...).
Hur definerar man "permanentboende"?
 
A Arne999 skrev:
Tackar för en bra sammanfattning! Tycker dock att detta är väldigt störande... Om man skulle vilja bygga ett minimalistiskt boende, skräddarsydd för de behoven man själv vill ha för att minimera resursåtgången, uppvärmning etc så får man inte det utan man måste bo i en av samhället satt standard....

Samtidigt förstår jag argumenten för handikappsanpassning men att allt ska vara anpassat efter värsta tänkbara scenario (att man skulle hamna i rullstol) känns ju som ett resursslöseri
Det är detta som är så trist. Å ena sidan skall allt tänkas på och när du gör det, så blir det avslag. Det är inte du som bestämmer Hur du vill bo, det gör andra åt dig. Mao friheten är högst begränsad på de flesta plan. Värst är väl, att många av alla dessa regler saknar oftast någon grund. Om du vill bo på minimal yta är väl fin sak. Om nu permobilerna inte kommer in, då lär de inte flytta till just det lilla huset. Det är kanske styrningen som är fel. I samma ögonblick överger dom alla regler och hus som inte borde byggas, får byggas och stör allt din omgivning. Så bild är egentligen reglerna. Vara undrar.
 
Jag skall bygga 43 m2, men då i Provence.
Dock har extra toa och ett gästrum på 2 x 3 m ute på tomten
Pris tomt med vatten, el mm. Tomt 170 m2
det blir alltså ca 100 m2 över till en terrass/ trädgård
sek 600.000
grundläggning
120.000
stomme i stålprofil
130.000
Det hela färdigt bör kosta
1.400.000 totalt
Bra isolerat 30 cm i väggar, 40 på tak = 3 gånger mot minimikrav här-
Köpt dörrar och fönster begagnat.
Tänker göra en del jobb själv, kanske motsvarande 100.000
husbygge på 50 m2 är inte ovanligt här, även om 80 m2 är vanligast.
vardagsrum, sovskrubb till min fru,
något större till mig eftersom det också används till TV-rum oh kontor,
dusch o toa.
Uppvärmning värmepump/AC
Tänkte bygga litet glasat utrymme utanför hela huset = mycket litet värmebehov.
Sommartid: Vi har en liten kanal med vatten som rinner ständigt.
Jag tänkte ha tak av växthusglas som sommartid täcks av markis,
Mellan markis och glastak så tänker jag mig leda vatten som strömmar över taket.
så kallad evaporativ kyla
Gratis värme på vintern = solen
Gratis kyleffekt på sommaren =vattnet
rooms.jpg
 
  • Gilla
DandrO och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.