P
Tänk på att det finns skjutdörrar. Jag tänker främst på den mot hallen. Nackdel är på väggen där dörren går in går det inte sätta något direkt på.
Annars gör det väl inget att en hall, som ofta är död yta, minskar för vem vill sitta och jobba i en hall där alla springer
 
Ja, det var verkligen ett skräprum. Ni skulle kunna göra om det till separat WC med tvättställ (och lite förvaring av tex toapapper och handdukar under snedtaket), då blir det gott om utrymme i badrummet för duschbadkar.
 
Fulkemisten
Alternativt badrum och klädkammare i fil. Jag har aldrig förstått varför man ska ha garderoben i sovrummet. Själv har jag badrum och tvättstuga i fil med en dörröppning utan blad emellan. Sjukt praktiskt (nej, jag tar sällan upp underkläder och strumpor ur tvättstugan till sovrummet). Det kan ju också vara ett alternativ att göra om skräprummet till tvättstuga, då kan ni ha skräprum i tvättstugan istället.
 
BirgitS
A arasmus skrev:
Ett annat alternativ, som också är rätt konstigt, vore att flytta in dörren till förvaringsrummet in i badrummet.
Jag tycker det är olämpligt att ha badrumsdörren precis där trappan börjar, det är så lätt hänt att man kliver ut ur badrummet och råkar gå lite snett för att sen falla ner i trappan. Särskilt nattetid när man är halvsovande.

Ett förråd och/eller klädkammare i närheten av sovrummen tycker jag däremot är bra, men det behöver ju inredas med hyllor mm under snedtaket. Kan ju även vara ett litet arbetsrum som man kan låsa så att barnen inte kommer åt viktiga papper etc.

Dagens badrum är välplanerat och välutnyttjat så att ersätta badkaret med som är bekvämare att duscha i tycker jag låter som ett bra förslag. Man sätta upp stänger för handdukar under fönstret.
 
Tack för bra input! Jag tycker egentligen också att tvättstuga ihop med badrum är väldigt praktiskt, men vi tvättar och torkar typ konstant så det blir inte bra att ha så nära sovrummen.

Jag håller med om att det känns farligt med trappan om man flyttar ut väggen. Vad tror ni om detta? Blir det konstigt att badkaret är bredast närmast dörren och sedan smalare? Vi fick ta ut hörnskåpet, men får istället in en handdukstork närmast fönstret. Det gör inget för oss, men kanske för en eventuell framtida köpare? Behöver man mer förvaring i ett badrum än ett rätt stort handfat? Detta innebär att vi behöver flytta dörren 10 cm från mitten.

Planritning av ett badrum med badkar, handfat, och handdukstork nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förresten, nån som vet ett bra gratis program för sånt här? Ska helst kinna visa mått automatiskt och man ska kunna se i 3d. Jag använde RoomSketcher nu och där får man inte rendera i 3d i gratisversionen.
 
Det som inte syns så tydligt på bilden ur det här perspektivet är att vi isf ska ha en glasvägg som är fäst vid dörrkarmen ungefär och som man fäller upp när man duschar.
 
Fulkemisten
Angående badkar. Vi tänkte utanför boxen när vi gjorde om och kastade ut badkaret. Bästa vi gjort. Drog ned vattenförbrukningen ordentligt och 9 gånger av tio så är det 9 gånger lättare att kliva i och ur duschen. Fundera på det...
 
Det är till 95% där för ungarna. Jag brukar duscha i källaren istället, men det vore smidigare om man kunde duscha på övervåningen också.
 
Fulkemisten
Ungar blir stora. Fort. Jag bor litet precis som du och prioriterar kompakta lösningar. Är ungarna små så kan du köra balja i duschen ett bra tag, så gjorde vi.
 
BirgitS
A arasmus skrev:
Blir det konstigt att badkaret är bredast närmast dörren och sedan smalare?
Det tycker jag inte.

A arasmus skrev:
Behöver man mer förvaring i ett badrum än ett rätt stort handfat?
Man kan ha ett väggskåp ovanför toalettstolen.

A arasmus skrev:
Förresten, nån som vet ett bra gratis program för sånt här?
Prova Ikeas ritprogram för badrum.

Den dagen barnen inte badar längre är det lätt att ta bort badkaret och sätta upp duschdörrar i stället så det kan vara bra att planera höjden på duschblandaren så att den fungerar även när man står på golvet.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker jag inte.


Man kan ha ett väggskåp ovanför toalettstolen.


Prova Ikeas ritprogram för badrum.

Den dagen barnen inte badar längre är det lätt att ta bort badkaret och sätta upp duschdörrar i stället så det kan vara bra att planera höjden på duschblandaren så att den fungerar även när man står på golvet.
Bra poänger, tack!
 
Åsa Lund
Allmännyttan där jag jobbade innan satte alltid blandaren på 1100 (tror jag) över golv oavsett badkar. Precis som Birgit påtalar för att kunna sätta dusch istället. Aldrig nån hyresgäst som klagade över det.
 
Att ha badkaret så tycker jag inte är konstigt. Däremot hade jag bytt plats på kommod och wc då kommoden bygger mindre på djupet än wc stolen gör. Känns kort och gott mer logiskt att den djupare wcn är vid badkarets smalare del.

Angående ritprogram så kan jag varmt rekommendera dig att gå in på konradssons och använda deras ritprogram. Det slår alla andra på fingrarna med råge!
 
Trevligt med Gåsmossen, själv uppvuxen i Knapehall.

Har du använt ett sådant duschbadkar?
Vi är också i startgroparna med att göra om badrum och var först inne på ett duschbadkar med dörrar. Men efter att ha testat i butik så ändrade vi oss. Dels för att det kändes lurigt att gå i och ur, men även för att det knakade och hade sig - dom dära akryl badkaret är inte alltid så vridstyva. Med det sagt har jag också läst att många är jättenöjda med sina.
 
N nameloser skrev:
Trevligt med Gåsmossen, själv uppvuxen i Knapehall.

Har du använt ett sådant duschbadkar?
Vi är också i startgroparna med att göra om badrum och var först inne på ett duschbadkar med dörrar. Men efter att ha testat i butik så ändrade vi oss. Dels för att det kändes lurigt att gå i och ur, men även för att det knakade och hade sig - dom dära akryl badkaret är inte alltid så vridstyva. Med det sagt har jag också läst att många är jättenöjda med sina.
Bra input! Vi har inte provat än så det får vi se till att få gjort. Jag har ingen erfarenhet av akrylbadkar alls. Har man helt slutat med emalj?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.