Hej!

Nu är det dags att planera fasadbyte på vår villa. Fasaden är i dåligt skick på två sidor så den behöver bytas ändå och vi är inte särskilt förtjusta i det röda med svarta detaljer.

Vi är inne på Tjärvitriol antingen stående eller liggande. Tankar om stående vs liggande på just vårt hus? Huset förefaller ganska avlångt, kommer det se mer avlångt ut om vi lägger den nya panelen ner?

Är det värt att välja tjärvitriol framför järnvitriol?

På gavel vore det ev snyggt att inte bryta av fasaden som det är gjort idag utan låta fasaden gå jämnt från toppen till botten. Eller?

vi har blivit tipsade om att låta plåten som normalt bara täcker toppen på vindskivan på simsen istället gå ner och täcka hela skivan för ett mordernare intryck och även sätta matchande hängrännor och stuprör i zink. Tankar om det?

Balkongräcket tänker vi oss smalare ribbor. Balkongen kommer ev förlängas ut något.

OBS! Vi har bytt fönster och altandörrar till vita. Elitfönsters aluminiumfönster utan spröjs. Entrédörren på nedre plan är inte bytt än utan det görs i samband med ny fasad. Bilderna är från när vi köpte huset för två år sedan.

Taket är i bra skick och kommer inte renoveras på många år.

tack!
 
  • Villa med röd fasad och svarta detaljer, två våningar med balkong, i grönskande omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd trävilla med svarta detaljer, tegeltak och entré med balkong i behov av fasadbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Järnvitriol är bättre , vi målade vår nya sommarstuga med stående panel. Det kommer passa bra på ert hus också. Gillar idéerna om balkong och plåtdetaljerna också. Om ni ska sätta helt ny panel rek jag att måla dom på marken, mycket smidigare och går snabbare.
 
Tack för input. varför är Järnvitriol bättre?
Vi har läst att Tjärvitriol ger bättre skydd.

ska tilläggas att huset ligger på västkusten, och att vi vill ha en jämn färg över hela fasaden. Ogillar när det blir brunare under taköverhäng. Så jämnt som det går alltså :)
 
Sorry, menade tjärvitriol.
 
:D då är jag med! målade ni en, två eller tre ggr? Alla gånger före ni satte upp det eller?
har du några bilder?
 
Målade en gång innan vi spikade upp det, det var ca 1 1/2 år sedan. Kommer kanske målas om inom 5 år, vi får se hur det ser ut framöver, men max en gång till.
 
  • Vägg på hus med målad träpanel och ett fönster, med en stege lutad mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LhIr och 1 till
  • Laddar…
Tjusigt! Upplever ni att det ljusnat något? vi är eg ute efter en ganska ljus grå färg men det är klart att tjärans skydd vinner över järnvitriolens estetik
 
Jadå, det ljusnar lite med tiden. Vår andra byggnad är järnvitriol sedan 2012 och den är fint silvergrå på alla fasader utom norrsidan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jadå, det ljusnar lite med tiden. Vår andra byggnad är järnvitriol sedan 2012 och den är fint silvergrå på alla fasader utom norrsidan.
jag oroar mig lite för att Tjärvitriol inte ska få samma silvergrå färg som järnvitriol.
 
De kommer bli likvärdiga färger har jag läst mig till och sett andra som byggt.
 
  • Gilla
Juliabrink
  • Laddar…
BirgitS
Juliabrink Juliabrink skrev:
Huset förefaller ganska avlångt, kommer det se mer avlångt ut om vi lägger den nya panelen ner?
Troligen

Har du kollat upp om det behövs bygglov för att ändra fasaden?
En förstoring av balkongen behöver nog det också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Troligen

Har du kollat upp om det behövs bygglov för att ändra fasaden?
En förstoring av balkongen behöver nog det också.
Jajjemen!
Vi har blivit ombedda att skicka in bilder på nuvarande och tilltänkt fasad för ett beslut om det behövs.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.