Staffans2000
J justusandersson skrev:
men man ska inte inbilla sig att det någonsin blir bättre än vad en profesionell person kan åstadkomma.
Att börja riva i murade hus hej vilt, utan kunskap kan vara lurigt.
Men att inbilla sig att en arkitekt, per automatik gör ett bättre planlösningsjobb, än en intresserad Kret eller Plet, är naivt. Framförallt när det handlar om personligt tycke och smak.
 
Hur står huset i förhållande till väderstrecken?

Vi anlitade en arkitekt för att få en second opinion på våran tänkta planlösning. Det var väl i princip två typer av synpunkter vi tog med oss:
- Utgå ifrån väderstreck/dagsljus/solinstrålning så att sovrum hamnar på skuggsidan och allmänutrymmen på solsidan.
- Se till helheten och fundera över hur man rör sig i huset så att 'transportsträckorna' inte blir för trånga, krokiga, störande, etc.

Vi betalade runt 2500:- för tre timmars fakturerad konsultation. Men då gjorde vi alla ritningar själva, så det var bara en dryg timmes gemensamt skissande, spånande och kladdande tillsammans med arkitekten plus hennes förberedande tankearbete utifrån inskickade ritningar och bilder. Inte heller ingick några beräkningar eller funderingar kring eventuella ingrepp i bärande delar.
Billigt, dyrt, prisvärt eller nödvändigt kan man diskutera, men för oss var det helt klart värt pengarna att få diskussionen och synpunkterna från en sakkunnig. Det är mycket man inte tänker på som lekman... Men i slutändan är det ändå den som ska bo i huset som bestämmer hur det ska se ut (inom rimliga gränser såklart).


Så en idé kan vara att kolla med en konstruktör eller liknande som på plats får bedöma vilka möjligheter som finns att ändra i den bärande konstruktionen på ett lite mer generellt plan och ta reda på exakt vad som är bärande eller inte. Sen kan man gå till en arkitekt med uppdaterade ritningar och spåna kring lämpliga lösningar utifrån de önskemål man har och de byggtekniska begränsningarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur står huset i förhållande till väderstrecken?

Vi anlitade en arkitekt för att få en second opinion på våran tänkta planlösning. Det var väl i princip två typer av synpunkter vi tog med oss:
- Utgå ifrån väderstreck/dagsljus/solinstrålning så att sovrum hamnar på skuggsidan och allmänutrymmen på solsidan.
- Se till helheten och fundera över hur man rör sig i huset så att 'transportsträckorna' inte blir för trånga, krokiga, störande, etc.

Vi betalade runt 2500:- för tre timmars fakturerad konsultation. Men då gjorde vi alla ritningar själva, så det var bara en dryg timmes gemensamt skissande, spånande och kladdande tillsammans med arkitekten plus hennes förberedande tankearbete utifrån inskickade ritningar och bilder. Inte heller ingick några beräkningar eller funderingar kring eventuella ingrepp i bärande delar.
Billigt, dyrt, prisvärt eller nödvändigt kan man diskutera, men för oss var det helt klart värt pengarna att få diskussionen och synpunkterna från en sakkunnig. Det är mycket man inte tänker på som lekman... Men i slutändan är det ändå den som ska bo i huset som bestämmer hur det ska se ut (inom rimliga gränser såklart).


Så en idé kan vara att kolla med en konstruktör eller liknande som på plats får bedöma vilka möjligheter som finns att ändra i den bärande konstruktionen på ett lite mer generellt plan och ta reda på exakt vad som är bärande eller inte. Sen kan man gå till en arkitekt med uppdaterade ritningar och spåna kring lämpliga lösningar utifrån de önskemål man har och de byggtekniska begränsningarna.
Tycker det är jättesvårt, för det är ju inga raka rum, utan mycket avskärningar och breda väggar, man vill att det ska kännas öppet och samtidigt att alla rum är lätttillgängliga. Det kommer bli ett tufft jobb att få till det men kommer bli värt i slutändan. Dilemmat är om köket ska flyttas eller ej, ska det ej flyttas är det den bärande väggen som kommer ryka. Vilket jag är rädd för kommer bli dyrt.

Sedan tillkommer tankar om vi ska flytta upp tvättstugan eller ej, inte smidigt och ha tvättstuga i källaren även om tvättstugan är fin helkaklad och stor, det är många korgar som ska upp och ner för trappor.
 
Staffans2000
Om du redan har en fullt fungerande tvättstuga i källaren, krävs det väldigt många tvättkorgskonkningar för att kompensera jobbet och kostnaden för en ny tvättstuga.

Har du inte jobb och kostnader så det räcker redan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Arkitekter klarar av att ha långt fler bollar i luften än intresserade amatörer. Det är inte bara fråga om att åstadkomma en bra planlösning. Den ska ha generalitet, uppfylla normer, vara tekniskt optimal samt hänsynsfull till den omgivande kulturmiljön. Att tro att fem års utbildning på teknisk högskola inte har betydelse, det är naivt. Sedan finns det duktigare och mindre duktiga arkitekter.

I Danins hus är antagligen alla väggar som är tjocka på ritningen murade och därmed olämpliga för större håltagningar. Jag kan heller inte se att det finns något större behov av detta. Ett huvudproblem är trapphusets placering. Det ligger idag som en propp. Utan att ha sett planlösningen för källare och övervåning tycker jag ändå att det kan vara intressant att fundera på om det kan flyttas. Badrummet i gamla entrén är en olycklig placering. I ett annat läge med större yta vore det annars enkelt att sätta in en extra tvättmaskin för snabbare behov. Det är möjligt att det går att lösa det i kapprummet i kökets förlängning. Väggen mellan kök och vardagsrum borde glasas upp för bättre ljusinfall.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om du redan har en fullt fungerande tvättstuga i källaren, krävs det väldigt många tvättkorgskonkningar för att kompensera jobbet och kostnaden för en ny tvättstuga.

Har du inte jobb och kostnader så det räcker redan?
Kostnad blir det ju, men det ska ju va smidigt också, man blir inte yngre och det blir jobbigt springa ner och lämna smutstvätt varje morgon tycker jag.

Då är det betydligt smidigare om man har tvättstugan i samma rum.
Förstår att dra nya rör och nytt avlopp från köket till hallen eller hur man brukar göra kommer kosta. Men är det inte orimliga kostnader så är det lätt värt det för bekvämligheten.
 
Om, man tänker ändra på allt i hela huset och man inte är så händig, är det nog Förmodligen billigare att köpa ett nytt hus.

Vet inte hur händiga ni är men från vad jag har läst känns det som att detta är ett jättedyrt och stor projekt. Men känner ni att ni har tid och pengar så go for it (y)
Vill inte avskräcka er. Får hoppas att ni får det somnni vill ha det
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Gammelnörden
Jag har försökt att göra förslag 1 i 3D utifrån bifogad ritning och det mått som stod utskrivet. Jag tog mig friheten att bredda dörröppningen in från ny hall till vardagsrum. Samt addera en vägg med stor öppning för att skapa 3 rum i fil. Tanken är att om man bjuder hem folk så kommer de från nya entrén/hallen in i ett "förmak/bibliotek" där man kan ställa upp drinkar och tilltugg på bordet till höger om dörren, sedan går man in och sätter sig till bords för middagen och sedan vidare till soffgruppen för kaffe. Dubbeldörrar ut till en större veranda i sydväst-läge med en tidstypisk, klassicistisk pergola i engelskt rött och stengolv.
Det är möblerat med den största soffgruppen jag kunde hitta för att verkligen pröva storleken på det rummet. TV:n står på ett stativ med hjul och flyttas fram till bästa stället vid behov. I köket är bänken med överskåp mot väggen till matsalen tänkt att se ut som ett serveringsskåp... Det är mer än 120 cm mellan spis och kylskåp även om det ser väldigt trångt ut på sista bilden med vyn från tvättstugan.
Jag bytte panoramafönstren till samma som stora fönstret på övervåningen och la brädgolv i furu överallt eftersom jag inte vet vilka golv som finns nu och tycker det ger mest rätt känsla för ett hus byggt 1920. Men en fiskbensparkett i hallen och de tre rummen i fil skulle vara fint men finns inte i programmet.
3D-modell av ett renoverat hus med bred dörröppning, vägg med öppning, vardagsrum, kök och veranda med pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning över hus med föreslagna ändringar inklusive breddad dörröppning och ny vägg, möblerat för sociala sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-plan av hus med breddad dörröppning, förslag på ny väggindelning och möblering från 1920-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en husinteriör med en korridorkänsla, trädörrar, trägolv och vita trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett vardagsrum med bokhylla, grön fåtölj, matta och fönster, samt insyn till ett angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av husinteriör med matsal, furugolv, dubbeldörrar till veranda och klassisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av renoverat vardagsrum med anslutande kök och stort matbord, i ljusa färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett vardagsrum med blå soffgrupp, orientalisk matta och furugolv, samt TV på hjulstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett kök med blå skåp, vit kakelvägg, och grått golv i ett renoveringsförslag från 1920-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av renoverat hus med furugolv, blåmålade väggar och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett hus från 1920 med furugolv, vit trappa och dörröppningar till rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-koncept av uppdaterat kök med mörkblå skåp, furugolv och vitt kakel, öppning mot hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Cruzze och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har försökt att göra förslag 1 i 3D utifrån bifogad ritning och det mått som stod utskrivet. Jag tog mig friheten att bredda dörröppningen in från ny hall till vardagsrum. Samt addera en vägg med stor öppning för att skapa 3 rum i fil. Tanken är att om man bjuder hem folk så kommer de från nya entrén/hallen in i ett "förmak/bibliotek" där man kan ställa upp drinkar och tilltugg på bordet till höger om dörren, sedan går man in och sätter sig till bords för middagen och sedan vidare till soffgruppen för kaffe. Dubbeldörrar ut till en större veranda i sydväst-läge med en tidstypisk, klassicistisk pergola i engelskt rött och stengolv.
Det är möblerat med den största soffgruppen jag kunde hitta för att verkligen pröva storleken på det rummet. TV:n står på ett stativ med hjul och flyttas fram till bästa stället vid behov. I köket är bänken med överskåp mot väggen till matsalen tänkt att se ut som ett serveringsskåp... Det är mer än 120 cm mellan spis och kylskåp även om det ser väldigt trångt ut på sista bilden med vyn från tvättstugan.
Jag bytte panoramafönstren till samma som stora fönstret på övervåningen och la brädgolv i furu överallt eftersom jag inte vet vilka golv som finns nu och tycker det ger mest rätt känsla för ett hus byggt 1920. Men en fiskbensparkett i hallen och de tre rummen i fil skulle vara fint men finns inte i programmet.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
God morgon, wow vilket forum. Du är helt otrolig gammelnörden :) Hade inte fixat det på veckor i mina program ja försökt med.
Satt senast igår med ikea homeplanner till misslyckat försök.

Du fick till alla konstiga hörn och indrag så bra också.

Hallen är riktigt bra, tyvärr önskar ja det var en normal öppning som du gjort, men tyvärr är trappan iväg så öppningen de gjort idag är sne där trappan går, så vi har tänkt att stänga för det ser inte naturligt ut.

Jag älskar idéen med dörrarna in till matsalen. Det ja undrar är vad tror du om större öppning och dra ut köket längs väggen till matsalen ? Just för att köket blir för litet ? Samt slippa den där hallkänslan köket har idag med instängda ytor.

Sen går de på något sätt få till att man har ett litet köksbord just för frukost och slippa använda vårt matsalsbord till sådant.

Matsalen blev fantastisk och så är precis tanken om vi har köket i mitten samt altandörr utåt, då trädgården är åt det hållet i söderläge där du ritade upp Pergolan. Vi hade tänkt altan/uterum precis där.

Trappan i sig ser fantastiskt ut och så är de vi vill ha det då den är ful stängt trappräcke idag.

Tom spisen är ju helt korrekt :) Det tråkiga är det utrymmet i början av vardagsrummet, det blev fint med fåtölj och kan bli ett trevligt utrymme, men planlösningen i huset är svår om man vill ha vanligt kök, vardagsrum med matplats.

Men tycker du fått till det helt fantastisk, skulle kunna gå med skjutdörrar också in till köket eller helt öppet.

Det stora rummet som är tomt är planerat till sovrum ut till en liten egen verandra.

Åter igen wow att du prickade så rätt.
 
BirgitS
Danin Danin skrev:
Kostnad blir det ju, men det ska ju va smidigt också, man blir inte yngre och det blir jobbigt springa ner och lämna smutstvätt varje morgon tycker jag.
När vi bodde med tvättstuga i källaren så hade vi tvättkorgar på övre plan, alltså vid sovrummen, så man behövde ju inte ner till tvättstugan annat än när det var dags att tvätta.

Danin Danin skrev:
Samt slippa den där hallkänslan köket har idag med instängda ytor.
Parallellkök är väldigt effektiva kök med korta avstånd mellan allt (med tanke på att du skriver om att bli äldre och kanske behöva rullator).

Danin Danin skrev:
Sen går de på något sätt få till att man har ett litet köksbord just för frukost och slippa använda vårt matsalsbord till sådant.
Kan gå att planera köket så att man har en bänkskiva utan underskåp vid fönstret så att det går att sitta två där, blir som att sitta vid en köksö.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När vi bodde med tvättstuga i källaren så hade vi tvättkorgar på övre plan, alltså vid sovrummen, så man behövde ju inte ner till tvättstugan annat än när det var dags att tvätta.


Parallellkök är väldigt effektiva kök med korta avstånd mellan allt (med tanke på att du skriver om att bli äldre och kanske behöva rullator).


Kan gå att planera köket så att man har en bänkskiva utan underskåp vid fönstret så att det går att sitta två där, blir som att sitta vid en köksö.
Tack för dina fina idéer, rullator kommer men inte än på många år, med äldre så menar jag medelålder 40+ :) Men visst den dagen kommer så därav vill man ha allt på en våning om det går.

Har funderat på vad du sa om underskåp och sett många fina bilder på hur det kan bli, det är fint, bara rädd man tappar för mycket köksutrymme och skåp för lådor m.m.

Jag gillar ideen med tvättkorgar, på något sätt kommer man nog inte undan att bära det i trappor ändå gissar jag.
 
BirgitS
40+ är väl inget :) nog orkar man gå och bära en tvättkorg i trappor då och då tills man är 70+ och innan du har kommit upp i det är det nog hög tid att att renovera en del i alla fall.

Danin Danin skrev:
Har funderat på vad du sa om underskåp och sett många fina bilder på hur det kan bli, det är fint, bara rädd man tappar för mycket köksutrymme och skåp för lådor m.m.
Fast göra en stor öppning i en långvägg (eller ta bort den helt) innebär också att man tappar utrymme. En del förvaring kan man ha i vitrinskåp och/eller sideboard i matsalen i stället. Sen är det ju bara en liten bit mellan köket och matsalsbordet så det ska ju inte hindra en från att sitta där jämnt.
 
Pappa är 78 och reumatiker, sover på övervåningen, tvättstuga i källaren, bott i huset sedan 1975. Han använder IKEA-kassar. Det är den enda motion han får numera sedan han slutat spela golf och simhallen stängde.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Pappa är 78 och reumatiker, sover på övervåningen, tvättstuga i källaren, bott i huset sedan 1975. Han använder IKEA-kassar. Det är den enda motion han får numera sedan han slutat spela golf och simhallen stängde.
Förstår det, och det är ju bra att han får röra sig lite. Men heltids jobb och mycket tvätt med tanke på barn så blir det många korgar upp och ner som man helst vill slippa.
 
Staffans2000
Danin Danin skrev:
Men heltids jobb och mycket tvätt med tanke på barn så blir det många korgar upp och ner som man helst vill slippa.
Du gör naturligtvis som du vil. Men faktumet att du jobbar heltid och har barn, och därför inte har tid att gå i en trappa, låter mer som ett argument riktat mot dig själv, än ett försök att övertyga oss om din unikt svåra situation:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.