Hej! Någon som vet ifall man behöver bygglov för att byta ut garagedörrar i sitt hus (garaget är inbyggt i huset)? Vi har köpt hus där garagedörrarna är mörkbruna (trä) men vi skulle vilja byta ut dem mot vita glasdörrar.

Vi vill använda garaget som boyta men vill skippa bygglov, då vi har bråttom med att renovera.
 
Tja, det kan behövas i det fall du beskriver, beroende på om det bedöms som en betydande förändring eller inte. Eller om det står ngt om porten i detaljplanen.
Men det kan mkt väl vara så att just din kommun inte tycker att det är en förändring som är betydande.

Ring eller mejla kommunen och fråga. Jag antar att ditt hus ligger inom detaljplanerat område?
 
  • Gilla
Demo81
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tja, det kan behövas i det fall du beskriver, beroende på om det bedöms som en betydande förändring eller inte. Eller om det står ngt om porten i detaljplanen.
Men det kan mkt väl vara så att just din kommun inte tycker att det är en förändring som är betydande.

Ring eller mejla kommunen och fråga. Jag antar att ditt hus ligger inom detaljplanerat område?

Detaljplanen säger inget om det. Jag har ringt dem om en annan fråga och 2 olika handläggare sa 2 olika saker
 
Som någon ovan säger, det kan behövas bygglov för fasadändring, kolla med byggkontoret. I min kommun skulle det däremot krävas bygglov för ”Ändrad användning från garage till bostad”. Det är andra tekniska krav som gäller om du ska använda en byggnad som bostad. Vad säger detaljplanen om storleken på huvudbyggnaden? Lägger du till ett rum till kanske den överstigs.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Som någon ovan säger, det kan behövas bygglov för fasadändring, kolla med byggkontoret. I min kommun skulle det däremot krävas bygglov för ”Ändrad användning från garage till bostad”. Det är andra tekniska krav som gäller om du ska använda en byggnad som bostad. Vad säger detaljplanen om storleken på huvudbyggnaden? Lägger du till ett rum till kanske den överstigs.
Enligt detaljplanen är det ok. Och när jag tidigare frågat handläggare om det (men då tänkte vi sätta in fönster istället) så sa hon att ifall fönster ska sättas in istället för dörrar, så måste man ha bygglov pga fasadändring. Annars skulle det inte behövas bygglov. Så då tänkte jag att vi fortfarande kan ha dörrar men i glas istället.
 
Ursäkta men glasdörrar in till platsen där man förvarar bråte och kanske värdefulla saker??

In till ett garage vill man väl ha så lite insyn som möjligt!
 
Demo81 Demo81 skrev:
Enligt detaljplanen är det ok. Och när jag tidigare frågat handläggare om det (men då tänkte vi sätta in fönster istället) så sa hon att ifall fönster ska sättas in istället för dörrar, så måste man ha bygglov pga fasadändring. Annars skulle det inte behövas bygglov. Så då tänkte jag att vi fortfarande kan ha dörrar men i glas istället.
Det låter bra, men jag skulle kolla upp det där med ändrad användning. Hittade lite info kring detta. Visserligen Kumla kommun men jag tyckte infon var översiktlig och bra.

https://www.kumla.se/bygga-bo-och-miljo/bygglov/bygglov-eller-inte/andrad-anvandning.html
 
  • Gilla
Demo81
  • Laddar…
Robert, läs inlägg #1
Vi vill använda garaget som boyta men vill skippa bygglov,

Protte
 
  • Gilla
Demo81
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Robert, läs inlägg #1
Vi vill använda garaget som boyta men vill skippa bygglov,

Protte
Ok!

Sista raden missade jag.

Då är det definitivt bygglov som gäller då det är andra krav på boyta mot garage och det kan finnas begränsningar i BOA i detaljplanen. Även dagsljus, ventilation och utrymmning kan finnas krav på.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ok!

Sista raden missade jag.

Då är det definitivt bygglov som gäller då det är andra krav på boyta mot garage och det kan finnas begränsningar i BOA i detaljplanen. Även dagsljus, ventilation och utrymmning kan finnas krav på.
Som Robert-san01 säger, bygglov krävs för ändrad användning. Kolla infon jag bifogade i tidigare inlägg.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det låter bra, men jag skulle kolla upp det där med ändrad användning. Hittade lite info kring detta. Visserligen Kumla kommun men jag tyckte infon var översiktlig och bra.

[länk]
Tack!
 
Även jag missade det där med ändrad användning. Det krävs bygglov för det även i min kommun. Det är nog bygglovspliktigt i de flesta kommuner.
 
  • Gilla
DLo och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ok!

Sista raden missade jag.

Då är det definitivt bygglov som gäller då det är andra krav på boyta mot garage och det kan finnas begränsningar i BOA i detaljplanen. Även dagsljus, ventilation och utrymmning kan finnas krav på.
Handläggaren frågade bara om takhöjden och eftersom den är samma som i resterande rummen så sa hon att det inte behövs bygglov, eftersom garaget är inne i huset. Men om vi ska sätta in fönster istället för garagedörrar så behövs det. Vi kommer söka senare bygglov för att måla om huset och fönstrena, då vissa fönsterramar är mörkbruna och vi vill ha dem vita, så det här är bara tillfällig lösning med glasdörrar tänkte jag.
 
Jiji Jiji skrev:
Även jag missade det där med ändrad användning. Det krävs bygglov för det även i min kommun. Det är nog bygglovspliktigt i de flesta kommuner.
Ringde och handläggaren sa att bygglov för ändrad användning inte behövs då garaget är inne i huset och har normalhöjd. Om vi ska sätta in fönster istället för dörrar så behövs bygglov.

Vi kommer söka bygglov för fasadförändring, då huset måste målas om och vi vill även ändra färg, men vi har bråttom med att flytta in, så jag tänkte att tillfällig lösning kan vara glasdörrar istället.
 
Demo81 Demo81 skrev:
Ringde och handläggaren sa att bygglov för ändrad användning inte behövs då garaget är inne i huset och har normalhöjd. Om vi ska sätta in fönster istället för dörrar så behövs bygglov.

Vi kommer söka bygglov för fasadförändring, då huset måste målas om och vi vill även ändra färg, men vi har bråttom med att flytta in, så jag tänkte att tillfällig lösning kan vara glasdörrar istället.
Det låter ju smidigt.

Är alltså garaget byggt som en del av huset, inte bara ihopbyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.