Hej!

Är det någon som vet om den här termostaten går att byta ut och i så fall till vad.
Öppen gammal termostat med justeringshjul, kretskort och vita kablar som beskrivs i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är kopplad via de vita kablarna (1) och är inte spänningsmatade utan de sluter väl bara kretsen så cirkulationspumpen startar (2) vad jag kan förstå.
En gammal termostat kopplad via vita kablar (1) och en kopplingsskiss för ITT Standard mellanrelä 901B (2).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen att jag vill byta den är att den "vrider tillbaks" sig själv, ställer jag tex 22º så vrider den sakta tillbaks till 15-16º.
 
Den typen av värmereglering fanns för 50 års och borta nu, du har då ingen annan reglering ( shunt ) Det är teromostaten som är nere i högra hörnet 9 och 10 och kan ersättas med vilken väggtermostat som helst. Har du shuntreglering så bygla 9 och 10 pumpen ska alltid gå när sådan finns. Finns inte shunt så tänk till och skaffa det, innebär mycket för konforten och ekonomin.
 
Det går utmärkt med en sådan, men som sagt, startar den pumpen så det blir varmt i huset ?
 
  • Gilla
Stürmerfoul
  • Laddar…
Jodå, det blir varm och skönt i huset!
Tackar för hjälpen och inhandlar en ny termostat.
 
Vad värmer du med . en gammal ved/olja/el , grova rör som byggts för självcirk en gång i tiden, ekonomi blir det med shunt, nu kanske 80 C på elementen stundtals , mer info vad du har är inte fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.