Hej,

Vi gjorde som  Robert_Maria - en enegikalkyl via en konsultfirma som beräknade energibehovet med våra förutsättningar (2,6m takhöjd mm). Vårt hus har en boa på 238 kvm och vi valde att ta lite höjd på beräkningarna från konsulten och bestämde oss för att borra 180 m (176 i berg) samt en Thermia Optimum 10 utan inbyggd varmvattenberedare. Vi har en 300 l separat tank istället. Våra beräkningar bygger på en inomhustemp på 21 grader samt att vi skall klara 93-94% av årsbehovet utan tillsatsvärme.

Vi får se om ett år om kalkylen fungerar i verkligheten ::)!
 
Hej allihopa!
Det är just precis den här sortens information som jag är ute efter! Vi funderar på att sätta in värmepump, coh det jag är livrädd för är att i efterhand upptäcka att den inte räcker till!
Vårt hus är dåligt isolerat, byggt vid sekelskiftet och i timmer. Många ganska stora gamla fönster. 1 1/2 plan med källare, ca 250 kvm + källare. Familj på fem. Jag vill vara säker på att ha tillräckligt med värme& varmvatten, mer än tillräckligt faktiskt. Nu inser jag ju att det inte bara finns många leverantörer utan också olika storlekar. utan tvekan..desto större desto dyrare :-/
 
Ju större desto mer tillräcklig verkar det som på din beskrivning. Med en familj på fem verkar det vettigt att ha en separat VVB. 250 kvm, källare, stora gamla fönster, ja jag är ingen expert men nog skulle jag tro att du kommer behöva en pump på 10 kW eller mer.
 
Vi valde bort IVT490 från husleverantören. Då togs givetvis hela vent.systemet bort samt även injusteringen eftersom det inte bara gick att plocka bort pumpen. Huslevernatören tillhandahöll dock vent.ritningar och vent.specar för inköp av eget ventilationspaket. Gick till en konsult som jobbar med vent. på jobbet och han köpte in hela systemet rakt av. Han tog även bort "skitdetaljer" och uppgraderade till samma pris som avdragspriset för vent. paket från husleverantören. Vi beställde därefter en CE50 från Comfortzone. Vår röris hade inga problem med att installera FLVP och snickarna hade ju ändå betalt för att hänga upp vent.systemet från husleverantören. Injusteringen av ventilationen skötte konsulten och finjusteringen av golvvärmen sköter vi själva (ganska lätt att lära sig)!

 
Borde det inte vara rätt smidigt att sätta in en kamin eller luft/luft för en hyffsad kostnad mot att sätta in en ny luft-vatten för nämnda kostnade 60tusen samt instalation?

kanske lite trist att ha ett underdimensionerat system men inte heller roligt med en kostnad på 60+

Vi ska köpa en kamin nu till sommaren för ca 1000kr den är på 9-12kw fullt tillräckligt men då har vi murstock så slipper skortsen kostnad.
största annledning vi sätter in är mysfaktor, bra vid strömavbrott samt gammalt panna men fungerar bra tråkigt om den pajar mitt i vintern bara =)


Bara en liten tanke kanske ingen bra en men men jäkla otrevligt läge med eran husleverantör.. inget som man kan klaga på han för?
 
jag känner många som eldar för enbart mys.

dom har skitkallt inte & svär över att kugga ved.

det där med mysfaktor är nått många intalar sig själva om att det är erför dom har kaminen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.