Hela föräldrarnas bostadsområde (drygt 80 hus, byggda 1980) fick sina badrum rivna och byggda _med_ fuktspärr sedan det uppdagats att byggfirman hade fuskat. Vissa av husen hade fått problem, kaklet trillade ned och väggen var som blött papper under, och resten av fastighetsägarna insåg att samma problem väntade dem också.

/ama
 
Ja men båda dom fuktproblemen som ni refererar till beror ju på extrema förhållanden. Ett badrum med dusch och badkar med kakel på väggarna ska ju alltid ha EN fuktspärr som dessutom ska va toktät med klämringar och förstärkningar i hörnen osv.
Om vi bortser från bad/våtrum där det blir lite speciellt så är frågan mer relevant.
 
nja.. riktigt så enkelt är det ju inte att bortse badrum.. efter som du inte har någon spärr i taket (på badrummet).. bara i golv o väggar.. ;)

Det beror på att man inte måste ha det enligt reglerna.. ::)

Dock så kommer jag köra med fuktspärr även i taken när jag renoverar mit badrum.. OCH det beror på att jag inte har något plast i mina väggar & tak.
 
Ok, men att bad/våtrum är speciellt med egna normer, det kommer vi inte ifrån. Är det viktigt med väl fungerande ventilation någonstans, så är det ju just i badrummet.
Det som jag fortfarande är lite förundrad över är att med tanke på alla diskussioner om nödvändigheten med plast i väggar och tak i kombination med ex. gullfiber så är det ingen som kan peka på en faktisk skada pga otät/obefintlig fuktspärr.
Jag själv plastar för glada livet under min pågående renovering, skiträdd för att få fuktskador i framtiden men med tanke på den här trådens utveckling så kanske jag skulle lagt allt arbete med tillhörande svordommar på något annat.........
 
Min farbror (som är gammal i gemet när det gäller att bygga hus och arkitekta) berättade om något slags försök i norrland i början på 60 talet när mineralullens funktion med eller utan diffspärr skulle testas.
Om jag förstod det rätt så byggdes ett villaområde, och två likadana villor valdes ut. I den ena villan användes diffspärr och den andra blev utan. Efter en tid i smällkalla vintern öppnades väggarna utifrån i de båda villorna så att en jämförelse kunde ske. Isoleringen i huset utan diffspärr var isfrusen och i huset med diffspärr var isoleringen torr. Min farbror berättade att dom fick åka dit från skolan och se/känna på resultatet som testet förmedlade.

Jag har lärt mig, bla av min farbror, att om man använder isolering som inte kan uppta och avge (hantera) fukt på ett bra sätt så är diffspärren nödvändig.
 
Jag vill som sagt var inte ge mig in i en djupare diskussion ang tekniska frågor om plast eller inte. Jag kan för lite.

Men isolering som inte kan hantera fukt behöver ju fuktspärr. så mycket har jag förstått.
Sen finns det tydligen isolering som kan hantera fukt och därmed inte skulle behöva fuktspärr av den anledningen. (jag har gått på detta och har ingen fuktspärr i mitt hus).
visst måste vissa kriterier uppfyllas om man inte har spärr, bla bra ventilation med undertryck i huset, ej överdrivet hög fuktighet inne, mm.
sen har jag förstått att det är viktigt med en lufttät/vinddtät konstruktion, samt att det är viktigt att det inre skiktet är tätare än det yttre.
det brukar det automatiskt bli för att tapeter och målarfärg hjälper till att göra det inre skiktet tätare än det yttre.

Att inte jag har plast beror på principiella skäl som jag ej har vetenskapliga belägg för. (jag gillade helt enkelt inte känslan av att behöva bo i en plastpåse, precis som ett reklamblad för ekofiber visade)
jag är inte plasthatare och jag förstår att den är fullständigt nödvändig om man väljer isolering som måste ha plast.

En tänkvärd tanke som man kan fundera på är vad som händer i väggar med diffspärr när fuktvandringen går åt "fel håll".
detta är inte omöjligt varma sommardagar när luften förmår bära rikligt med fukt och du har kallare inne än ute.

Det finns en hel del forskningsrapporter att ta del av nedan.

http://www.ekofiber.se/rapporter.html
 
MathiasS skrev:
Varför? ???
Därför att där det saknas diffspärr kommer fuktpåverkan att bli mer koncentrerad än om fukten tillåts passera genom samtliga väggar och tak (& golv).

Som vanligt är det inte alls säkert att det blir några problem men risken är klart större.


/Mattias


 
denna sträng har anknytning till Minska på takisolertjockleken!?

bra länk RK
men oj vad mycket att läsa, orkar inte nu
 
He he, nu är den här diskussionen läst 732 ggr. och fortfarande har vi inget svar "ja, jag har haft en fuktskada för att jag inte använde plast". Badrumsfallen och norrlands-farbrorn undantagna......

Snälla ge mig en bekräftelse på att allt tejpande och plastande med djävulsk noggrandhet inte är förgäves!!! ;D
 
Tjaa.. vet inte riktigt varför du räknar bort mitt inlägg i tråden om det bortagna plastaket. Skadan skedde visserligen inte på vårt hus utan svågerns men i all fall....
 
http://www.sp.se/energy/files/Uteluftsvent vindar.pdf

Framgår ganska bra vad man kan göra o inte göra tycker jag..

Utgår i från att SP vet vad dom håller på med.. Borde dom göra iallfall med tanke på hur mycket skatt vi alla här betalar.. ;)

Sponken om jag skulle vara som du skulle jag iallfall sova gott... Till skillnad från andra.. :)
 
Per-Erik skrev:
http://www.sp.se/energy/files/Uteluftsvent%20vindar.pdf

Framgår ganska bra vad man kan göra o inte göra tycker jag..

Utgår i från att SP vet vad dom håller på med.. Borde dom göra iallfall med tanke på hur mycket skatt vi alla här betalar..  ;)

Sponken om jag skulle vara som du skulle jag iallfall sova gott... Till skillnad från andra.. :)

Tack tack, jag sover alltid gott. Mår som man förtjänar, som en prins ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.