Hej!
Jag ska snart börja bygga en platsbyggd garderob med innanförliggande luckor, även dem gjorda i furu tänker jag. Nu till min fundering, Då den vänstra väggen är ca 2cm skev behövs någon form av passbit, är det lättast att först göra stommarna och montera på plats för att sedan klä dessa med lister i framkant? Hur hade ni gjort för att tillverka denna? Någon som har en bra idé om detta?

Tack på förhand! 3D-skiss av en platsbyggd garderob med innanförliggande luckor i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Fredrik
 
Såg nu att halva texten bara kom med. Stommarna skall tillverkas i stavlimmad furu. Garderoben ska vara målad på utsidan men insidan tänkte jag köra med osmo hårdvaxolja. Det skall också vara en utanpåliggande sockel och i överkant ska taklisten fortsätta runt garderoben.
 
Snyggt! När jag gjorde liknande övning byggde jag färdigt allt på plats först. Det var sedan ganska enkelt att anpassa en passbit som passade som en pusselbit mellan skåpsida och vägg och sedan skjuta fast den med lim och några dycker inifrån skåpet.
 
Ok, det verkar ju klok, blir ju lite mindre jobb också att slippa sätta lister runt om. vet inte heller hur jag ska gör under, är det bäst att ställa på ben som man kan justera eller är det bättre att bygga en ram som man ställer allt på?

//Fredrik
 
Jag har satt ett par senaste tiden. Den jag gjorde själv hade en fyrkantig ram med tvärslår under alla sidostycken. En hel del jobb och kanske inte så mycket extra styrka.

Sedan köpte jag en begagnad bokhyllan som gjorts av ett proffs. En regel fram som sågats/pallrats i våg. Sedan den bakre skruvad i väggen. Förmodligen enklaste lösningen.

//Ulf
 
O Ola-Fredrik skrev:
Ok, det verkar ju klok, blir ju lite mindre jobb också att slippa sätta lister runt om. vet inte heller hur jag ska gör under, är det bäst att ställa på ben som man kan justera eller är det bättre att bygga en ram som man ställer allt på?

//Fredrik
Jag föreslår en förankrad ram, lite jobb att få allt i våg men så skönt att bygga vidare på.
 
Kör på en ram att bygga på, lätta att spika sockeln i den senare också.
Jag funderar på hur jag ska sätta ihop skivorna. Är det bäst att låda de som är på sidorna gå ner som på bilden och de som är mellan gå ner mot botten? Eller är något av de andra alternativen bättre? 3D-modell av en träkonstruktion med vertikala skivor som står på en horisontell ram. CAD-rendering av träram för byggprojekt med sidopaneler som sträcker sig nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en sockel och skåpfront med skivorna monterade vertikalt och horisontella linjer där skivorna möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett eller två har väl ingen större betydelse.
Absolut inte alternativ tre, blir ful synlig skarv på sidan
 
Hur gick det med bygget? Är nyfiken för jag planerar att bygga något liknande själv. Har du någon bild på slutresultatet?
 
Hej, det gick väldigt bra, själva bygget, dock ett par missöden för att jag inte hade gångjärnen i åtanke när jag satte in lådorna som är innanför dörrarna. Detta gjorde att jag fick flytta om lådorna och det inte blev helt symetriskt.
Jag köpte helstavslimmad furu till stommar, till dörrar använde jag kvistren furu och fyllningen i dörrarna blev furuplywood. Även baksidan i garderoben blev furuplywood.
Utdragsbeslag och gångjärn köpte jag blum, från tyskland, kostade ca 2500kr istället för 7-8000kr på theofils, helt galet.
Hoppas det hjälper dig lite!

Två outbyggda garderobsstommar av furu i ett rum under renovering, verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda furugarderober med plywoodfyllning placerade mellan fönster i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdiga inbyggda garderober av furu runt ett fönster med verktyg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av trädetalj med oavslutad snickerikonstruktion och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Furu med urfrästa spår för montering, synlig ådring och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad trägarderob med öppna lådor och en dörr bredvid, verktyg och byggmaterial synliga, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord garderob med helstavslimmad furu, kvistfri furudörrar och en synlig öppen sektion med lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av rum med pågående bygge av garderob i furu, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterade grå garderober av helstavslimmad och kvistren furu med furuplywooddetaljer i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Andrea Håkansson och 26 till
  • Laddar…
Mycket snyggt!
 
Snyggt! Vilken sida köpte du beslagen på?
 
Väldigt tjusigt, tack för uppdateringen!
 
Fint! Vad använde du för tjocklek på ramen och plywooden på dörrarna? Gjorde liknande bygge nyligen men tyvärr slog sig ena dörren något...
 
  • Gilla
elis hollman
  • Laddar…
Byggde du en ram som du sedan ställde skåpet på? Hur monterades skåpet? Både i ramen på golvet och i väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.