Läst en del trådar på forumet om att gräva ur och gjuta igen gammal torpargrund.
Vi är i full gång med detta nu och har en fundering.

Huset är från slutet av 1800talet och väggarna är av blandat sten, tegel och lersten, de är 500mm tjocka.
Vi har nu grävt ur 450mm i hela huset och således blottat hela grunden som är av gråstenstypen.

Till frågan:
Kan vi lägga dränering i botten, 300mm cellplast och sen 100mm betong som hamnat i sluthöjden - skarv mellan vägg och grund. UTAN att gjuta in en kant sockel mot gråstens socken. Jhar ju svårt att se att den skulle sätta sig/rasa, men visst nu har vi grävit ur jorden som var stöd på insidan och ersatt med cellplast och toppen av betong. Men frågan kvarstår: Docka cellplatsen direkt mot gråsten, och docka betongen mot toppen av gråstenen.

Eller gjuta en "stödkant" runt hela varvet på insidan?

Tips och råd mottages!
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hur gjorde ni? Har själv just rivit upp golvet i badrummet där undergolvet murknat pga nära till marken. Funderar på att fimpa invändiga golvåsar av timmer och gjuta en platta. Mitt hus står dock på lutande mark med berghälla. Så jag får kanske mura en mur som håller emot betongen mitt den öppna undersidan av huset.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.