Hej!

För några månader sedan tog jag bort lite rörisolering då jag ville kapa några rör. Visste inte att det kunde finnas asbest i sånt förrän ett inlägg jag råkade hitta här förrgår. Fick lite dödsångest när jag började googla och åkte samma dag till ett lab med ett prov för analys. Det visade sig att provet innehöll asbest. Killen var jättetrevlig och lugnade mig lite.

Ringde Miramax idag för att fråga vad det skulle kosta att ta bort det lilla ni ser på bilden. Han svarade 9000 kr! Han sa att det krävdes specialutrustning och åka till någon specialåtervinning.

En snickare behöver också specialutrustning, det kallas såg, slip osv. Vår återvinning nära oss har ett asbestkärl. Verkar helt sjukt. Ska man köpa utrustning (mask och skyddskläder) och ta bort själv?
 
  • Rör med borttagen isolering som avslöjade asbest, med hyllor och hushållsprodukter nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du förstår väl att den specialutrustning du blev upplyst om inte kan jämföras med en snickare fogsvans eller såg.

Sen vill väl inte sanerare kontamineras av asbesten i ditt hus för din skull genom att slarva med sitt eget skydd.

Sen är de olagligt för honom att slarva gentemot dig då han är företagare.

Innan du tycker något är sjukt så läs på lite.

Tycker de är fantastiskt att de finns seriösa sanerare och det kostar!
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Spännande med eltrådar som går ner i ett Arla-paket.

När du sanerar det utrymmet kolla även så att det inte sitter sönderfrätt asbestpapp på insidan av den fyrkantiga ventilationsluckan som syns i bakgrunden! (Användes ibland som kondensskydd.)
 
Är det all isolering eller vara rörböjarna som innehåller asbest?

Tycker det låter dyrt, jag skulle betala 10000kr (före ROT) för sanering av 40kvm garagegolv med svartlim.
Då ingick hyra och sanering av slipmaskin.

Spontant så borde ditt jobb innebära lämplig skyddsutrustning och på sin höjd en luftrenare.

Jag hade gjort det själv.
 
Staffans2000
Du är ännu ett offer för "Internets förbannelse"! Hade du inte blivit överinformerad när du råkade läsa på internet, skulle du sluppit all rädsla och funderingar. Du skulle istället, glatt dig över ett gott verv, och så hade det varit bra med det.

Som jag kan se på bilden har du redan frilagt rören. Möjligen finns det lite till att ta bort, men det ser ut som vanlig sticksig isolering. Det är alltså ingen mening att ringa efter brandkåren när det bara är glöd kvar.

De som fick Asbestskador var till största delen asbestfabriksarbetare som dagarna i ända jobbade i en ständig Asbetsdimma. Men av de, var det mestadels rökare som drabbades.
Innan modeordet "sanering," började användas, gick jag i flera år och skar upp liknande isolering med Morakniv och rev ner alltihopa på golvet när vi bytte pannor. Men varken jag eller någon av mina gamla kollegor som fortfarande är rörläggare, har fått Asbetsskador.
Som du förstår ogillar jag Asbestsaneringshysterin som tack vare internet fått fäste och skapat ännu ett onödigt orosmoment i de trygghetstörstande svenskarna.
 
  • Gilla
pellegoria och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K
Hm, Staffan, verkar lite bakvänt att ha så lite respekt för asbest (även om det visst kan vara överdriven rädsla ibland) och samtidigt envisas med att skriva ordet med versal som om det vore ett egennamn.
 
Jag är nog som du säger ett offer för internets information men jag tycker det är obehagligt eftersom jag inte vet hur lungor fungerar och vilka skador som kan komma med tiden (cancer). Jag är väldigt okunnig på ämnet trots att jag läst en del. Vi går igenom denna passage flera gånger per dag och har ingen aning om hur partiklarna fortsätter att falla ner från isoleringen eller spridit sig runt i huset.

Jag tänker att jag ska köpa en bra helmask och plastoverall och ta bort skiten och sedan våtrengöra hela rummet. Det obehagliga är också att man inte vet vart mer det gömmer sig i huset. Läste exempelvis att det kan finnas i kakelfix. Vi ville ju renovera köket snart och om det visar sig att det finns i fixet så är det ett större projekt att ta bort.
 
D Danii KD skrev:
Jag är nog som du säger ett offer för internets information men jag tycker det är obehagligt eftersom jag inte vet hur lungor fungerar och vilka skador som kan komma med tiden (cancer). Jag är väldigt okunnig på ämnet trots att jag läst en del. Vi går igenom denna passage flera gånger per dag och har ingen aning om hur partiklarna fortsätter att falla ner från isoleringen eller spridit sig runt i huset.

Jag tänker att jag ska köpa en bra helmask och plastoverall och ta bort skiten och sedan våtrengöra hela rummet. Det obehagliga är också att man inte vet vart mer det gömmer sig i huset. Läste exempelvis att det kan finnas i kakelfix. Vi ville ju renovera köket snart och om det visar sig att det finns i fixet så är det ett större projekt att ta bort.
Köp en andningsmask och engångsklädsel. Fukta ytorna och ta bort så stora partier som möjligt. Torka rent. Jag har lite koll kring cancer och sånt som läkare.
 
  • Gilla
kjelle w och 2 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Köp en andningsmask och engångsklädsel. Fukta ytorna och ta bort så stora partier som möjligt. Torka rent. Jag har lite koll kring cancer och sånt som läkare.
Nyfiken på en sak eftersom du är läkare. Kan lungorna med tiden rensa ut partiklar som exempelvis asbest med hjälp av någon sorts självrensning?
 
Det har varit diskuterats fram och tillbaka hur det egentligen är. De flesta studier pekar på att det inte bryts ner av kroppen. Detsamma gäller mycket av andra gifter vi andas in.
 
Magnus E K
Vad man kan göra när man råkat utsätta sig (hör själv dit) är väl att försöka "överkompensera" genom att leva mer hälsosamt, t ex inte röka och motionera mer etc. Och förstås undvika nya exponeringar så gott det går.
 
Rökstopp är det viktigaste, därefter byta jobb om man arbetar med asbest. Motionera, äta varierad kost och dricka måttligt med alkohol. Vi får alla i oss asbest och annat skräp när vi är ute, utomlands m.m. Det finns mycket att vara försiktig med här i livet och borttagande av asbestinnehållande isolering i hemmet med lämplig skyddsutrustning är inte ett av dem.

Jag är mer orolig för dem som sågar och slipar yrkesmässigt, utan att skydda luftrören. Likaså de som inte skyddar ögonen mot metallarbeten eller se som inte använder hörselskydd vid risk för höga ljud.
 
  • Gilla
Danii KD och 2 till
  • Laddar…
Detta är isolering i intilliggande rum. Gamla pannrummet. Annan typ av isolering. Verkar vara tunnare och brun. Är det risk här också?
 
  • Brun isolering på rör i gammalt pannrum med viss nötning och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Risk för att det är asbest? Ja!
Risk för din hälsa? Nej!
Så ser det ut hemma i min källare och hundratusentals andra också. Vill du hindra eventuellt "bös", kan du måla isoleringen med den färg du råkar ha hemma. Eller också, gör du ingenting.

Man skall inte joxa till det!

Staffan
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, Staffan, verkar lite bakvänt att ha så lite respekt för asbest (även om det visst kan vara överdriven rädsla ibland) och samtidigt envisas med att skriva ordet med versal som om det vore ett egennamn.
Inte alls!
Men eftersom vi är omringade av faror, långt större än asbest, tycker jag att det är kontraproduktivt att lägga ner så mycket jobb, oro och pengar på ett hot som i vår vardag, inte finns.
Här på forumet överöses vi med frågor från (mestadels) mycket oroliga mammor, som tror sig skadat sitt spädbarn genom att ha råkat lyfta på en mattstump eller slagit ur en flisa av en fönsterbänk.
Asbesthysterin är en internetskapad masspsykos, långt mycket skadligare än mineralen själv.
 
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.