Hej!
Har sökt och sökt med inte kunnat hitta en "vettig" tråd angående detta företag (kanske söker dåligt) men iaf så startar jag nu en egen.

Vad har ni för erfarenheter angående dessa hus, bör man vara orolig eftersom de bygger på torpargrund (mycket klagomål ang ä-hus som också gör det) hur är egentligen standarden och så vidare.

Bär ju finnas folk som har byggt med dom oc kan komma med lite input ;D
 
Hej!

Vi har byggt en Smålandsvilla. Vad vill du veta? :)
 
Jag byggde en Smållandsvillan 2003 och på denna är det trä i panlen.
 
Hej! Vi är också i farten och ska bygga med Smålandsvillan och jag vill vet allt!!!:) Skämt åsido, så hade det varit kul att veta vilka hus ni byggt, om det är nåt ni ångrar eller borde tänkt på och kanske gjort annorlunda, stämde kalkylen etc. Hade också varit kul att se lite bilder på de färdiga husen. Gärna invändigt om ni har. Här i Umeå där vi bor finns nämligen inga visningshus, så man är lite rädd att "köpa grisen i säcken". Tacksam för svar!
 
Inger !

Du behöver inte knacka på hos grannen.
Det är riktiga 22*145 plank som används......

/thomas
 
Inger.P. skrev:
Tack för det beskedet Thomas!

Då var det bara elakt "snickarskvaller" som jag fick höra - för några år sedan.

Och hur är det med underslagen? Är de tillverkade av masonitskiva?
Vet inte riktigt vad du menar med Underslagen, om du menar trossbotten, så är det en 6mm tjock trossbottenskiva, med vindskyddsduk på detta.
/ Thomas
 
linda73berglund skrev:
Hej! Vi är också i farten och ska bygga med Smålandsvillan och jag vill vet allt!!!:) Skämt åsido, så hade det varit kul att veta vilka hus ni byggt, om det är nåt ni ångrar eller borde tänkt på och kanske gjort annorlunda, stämde kalkylen etc. Hade också varit kul att se lite bilder på de färdiga husen. Gärna invändigt om ni har. Här i Umeå där vi bor finns nämligen inga visningshus, så man är lite rädd att "köpa grisen i säcken". Tacksam för svar!

Hej

Finns visnnings hus att titta på söderut nyss hem kommen från bro. Har vart och tittat på villavästervik. Vart en 180 mil på 30 timmar lite svettigt men vad gör man inte för att få se sin framtida villa.

Hoppas nu bara man hinner flytta in innan julen :-?

Ha de gött Roggan
 
Hej!

Vi har byggt ett Mariannelund och är nöjda. Det vi tänkte på när vi flyttade in är att det skulle varit isolerade inneväggar, fast nu när vi bott här i ett år så är det faktiskt inget jag har tänkt på.

Enligt min mening så får man väldigt mycket hus för pengarna!!! Trappan hade iof gärna fått vara vit eller ek. Är inte helt nöjd med furu.... Ännu ser den ju ljus och fin ut men den blir ju så gul med tiden.

När det gäller grunden så valde vi att ha frigolit i hela botten. Enligt den oberoende besiktningsmannen vid slutbesikningen så skulle vi absolut inte behöva oroa oss för några skador i framtiden.
 
H
Vi håller också på att bygga med smålandsvillan, Vila Västervik.

Än så länge går det kanonbra, men det man ska tänka på angående kalkylen är att man kollar upp priserna ordentligt hos de olika företagen. man kan både spara pengar och förhandla arbete! Eftersom smålandsvillan inte gör detta, så får man ju leja detta själv och det är inte alltid att det priset som man får av smålandsvillan stämmer...
tittar man på deras hemsida kostar grund och markarbete tydligen inte under 130 000.-.... men när man sitter och ringer runt kommer man inte under 175 000.- .....
då skall jag tillägga att vi har en MYCKET lättarbetad tomt som varit röjd och skrapad för 10-12 år sedan...
Röjningen gör vi själva men men...

för övrigt är vi jättenöjda hittils, och villa västervik är ett riktigt riktigt snyggt hus!

garage är smålandvillan ganska dyra på och det kan man hitta mycket billigare, som gör med samma fasad som på villan...


lycka till! [smiley=tekst-toppie.gif]
 
Byggde med Smålandsvillan förra året och ja underlaget till taket är masonit och det syns utifrån, men det är vitmålat så jag har aldrig brytt mig. Jag besökte även fabriken i samband med mitt köp och kunde konstatera att material,byggnadsteknik och dimensioner på material överstiger vad du tror man betalar för.

Garage är dock väl tilltagna i pris, och har byggt mitt själv för samma pengar men 18kvm större och med isolerad platta.
 
Hej Nårpan! Vi har bestämt oss för ett Mariannelund. Egentligen gillade vi planlösningen bättre på Duvemåla, men sovrummen på Mariannelund var ju lite större. Plus att ett sovrum ligger åt samma håll som entrén, vilket gör att man inte får sol där hela dagen. Uteplatsen på baksidan vill man ju ha sol på, men helst så lite sol som möjligt i sovrummen, och då är det ju bra att de inte ligger åt samma håll. Är det något ni tänkt på i efterhand man borde tänka på när det gäller Mariannelund innan man börjar bygga? Har ni valt Smålandsvillans innetrapp? Skulle hellre vilja ha en i ek, men det kostar nog ganska mycket. Har ni foto inifrån? Det hade varit toligt att se....
 
Hansochhennes skrev:
garage är smålandvillan ganska dyra på och det kan man hitta mycket billigare, som gör med samma fasad som på villan...


  [smiley=tekst-toppie.gif]
Vi har inte Smålandsvillans egna garage utan vi har köpt det i byggsats från ett företag som heter Björkliden och ligger i Sölvesborg (dock inte att förväxla med hustillverkaren Björkliden)

Då kan man få samma panel som på huset!!
 
Norpan skrev:
Vi har inte Smålandsvillans egna garage utan vi har köpt det i byggsats från ett företag som heter Björkliden och ligger i Sölvesborg (dock inte att förväxla med hustillverkaren Björkliden)

Då kan man få samma panel som på huset!!
Vi ska me ha ett därifrån!
Var har ni byggt? Vi ska bygga i Karlshamn.

Nästa vecka börjas det på grunden på huset, priserna på grund o schakt är helt överkommliga ca 140 KKr exk garage platta...

Och vad gällande trappen så sa vår säljare att man hade haft planer med andra trappor men att de skulle bli aldeles för dyra.
 
Hej alla!
Vi tänkte bygga Smålandsvillan villaljungby.
Nu tänkte jag be om lite råd och hjälp om det går bra:
Grunden, vilka har NI använt och vad kostar det?
Vi tänkte bygga i Norra Stor Stockholm.
Som det är idag har vi grepp på det mesta i frågan om bygget, med det stora svarta hålet just nu är grunden och kostnaden.
Eftersom vi har hört allt från 60 k till 300 k är det en ganska stor spridning
och vi antar att många av er har god koll på vilka företag som är bra bättre och sämst.
Hoppas på förslag:
P & A
 
Pappapuh skrev:
Hej alla!
Vi tänkte bygga Smålandsvillan villaljungby.
Nu tänkte jag be om lite råd och hjälp om det går bra:
Grunden, vilka har NI använt och vad kostar det?
Vi tänkte bygga i Norra Stor Stockholm.
Som det är idag har vi grepp på det mesta i frågan om bygget, med det stora svarta hålet just nu är grunden och kostnaden.
Eftersom vi har hört allt från 60 k till 300 k är det en ganska stor spridning
och vi antar att många av er har god koll på vilka företag som är bra bättre och sämst.
Hoppas på förslag:
P & A
Hejsan,

Vi använde KM Schakt från Björklinge. Jag var väldigt nöjd med dom. Du kan läsa lite mer i denna tråden jag startade:
http://www.byggahus.se/forum/refere.../118977-rekommendation-km-schakt-uppsala.html

Det som skiljer i pris är mycket hur tomten ser ut. Vi fick fylla ut med ganska stora mängder sten och jord vilket ökade priset. Vi Tog även dem till hjälp för att grovplanera tomten samtidigt vilket också ökade priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.