Hej bra folk!
Ni har hjälpt mig massor tidigare, så jag prövar mig igen. Jeg ska pröva att fatta mig kort, men saken är ganska omfattande:)

Allt började med att vi satt i vår stuga vid vattnet i Hälsingland och konstaterade att vi är helt oberörda av grannar och kan njuta naturen helt ostörd. Det byggs en del i området, men pga 2 vägar, kan ingen egentligen bygga intill oss. MEN, det som bekymrade oss var skogen bakom stugan. Där går terrängen uppöver och skulle nån få till att bygga där skulle dom se rätt ned på vår stuga och vår tomt.

Av ren nyfinkenhet tog vi kontakt med skogsägaren och frågade om den tomten var till salu. Det var den i utgångspunkt inte, men han kunde räkna på vad det skulle kosta oss att köpa lös skogen. Det visade sig vara ganska billigt, så vi slog till och köpte 3,400 m2. När vi skrev kontrakt, ble vi rekomenderade att få ett godkänt förhandsbesked från kommunen på att bygga nåt där. Det var här allt startade. Förhandsbesked krävde uttalande från miljökontoret. Det krävde också strandskyddsdispans. Förhandsbeskjedet kom med ett förbehåll om att miljökontoret måste godkänna avlopp. Miljökontoret ville inte säga nåt konkret innan godkänt bygglov osv osv osv. Allt slutade med att vi har ritat en stuga på 110 m2. Vi har godkänt bygglov. Tyvärr också en strandskyddsdispans som går ut i Maj i år. Dvs påbörjar inte vi bygget innan Maj, så ryker bygglovet.

Vi har börjat leka med tanken om att faktiskt bygga nåt där, som vi kan hyra ut dom veckorna vi inte är i vår stuga. Vi har bra erfarenhet av detta sedan tidigare och har intäkter på 80-90.000 kr per år före skatt. Vi har i tillägg 2 barn som kanske vill ha en stuga var i äldre dagar. Om inte annat så är det fint att ha två stugor när deras familjer blir större. Dom är 24 och 15 år i dag.

Vi hämtade inte ett erbjudande från en som bygger huset i moduler och så sätter upp det på plats på en dag. Frestande, men priset kom på 1,750.000 kr. Så tillkommer gjuten platta och kök/bad givetvis. Då blir det ett fritidshus till minst 2.5 mille innan vi är klar. Det är inte aktuellt i år. Vår existerande stuga är värderad till 3.2 mille, så den nya bör komma upp i ungefär samma prisklass.

Så till mina funderingar:
1. Har vi ritat ett hus som är extra dyrt att bygga?
2. Är det dumt att skippa gjuten platta och hellre gå för en torpargrund? Sparar pengar i uppstarten och jag tänker att vi inte bör ta så stor investering i VVS i starten eftersom avlopp och andra rör måste gjutas ner i en platta.
3. Vad tror ni detta skulle kosta i lösvirke och med torpargrund? Vet det tar längre tid, men då kan vi fördela kostnaderna över 5 år totalt. Då kan jag också göra en del saken själv på semestern etc.
4. Om vi skippar byggande i år tappar vi bygglovet. Kommunen säger att dom blivit strängare på flera områden från och med i år. Inkluderat strandskyddsdispansen. Bör vi verkligen chansa på att vi får bygglov igen om några år? Vet ni hur mycket strängare dom blivit i år?

Sänder med några bilder också. På förhand tack för alla tips!
Flygbild över stuga vid vattnet med markerad skogsområde som ägs av skribenten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Situationsplan med föreslagen ny tomtgräns och planerad placering av fritidshus, angiven väg och befintlig stuga vid havet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritningar av ett planerat fritidshus med fasadvyer och planlösning, inkluderar mått och rumsfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glönde en sak. Fick också erjudande om ett väderskyddat bygge till 420.000 kr ink moms. Vad betyder egentligen det? Bara reglar ocg tätt tak, eller är det med panel och fönster?

Här är offerten:

Prisuppskattning av Stomresning och få fastigheten väderskyddad.

Jag uppskattar det till :
Stomme :120 000 kr + Transport
Takstolar :55 500 kr
Lite skivmaterial för att få stommen lite styvare : 5000 kr
Arbete ca 6 veckor två man: 200 000 kr
Till detta kommer lite tid för administration, resor samt samordning med de olika yrkesgrupperna.
Uppskattad kost ca: 420 000 kr

Obs Eventuell ställningshyra tillkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.