Jag köpte en ny lampa från IKEA, den kräver en fast installation, den behöver borras fast i taket i vardagsrummet.

Hur djupt får man borra? Finns det ingen tumregel för det, så man inte skadar eller kommer åt nån ledning eller kabel dragningar i väggen? Finns det några speciella skruvar/expander eller räcker det med Ikeas "FIXA" paket med skruvar/plugg..
 
Hur mycket väger lampan? Hur ser infästningen mot taket ut?
 
useless useless skrev:
Hur mycket väger lampan? Hur ser infästningen mot taket ut?
Den väger max 2 - 3 kg.

På taket får jag skruva ut kroken och den där lilla vita platan med uttag för lampor utan fast installation
 
Vad är det för lampa? Går det inte att sätta fast den i befintlig krok?
 
Du behöver ju borra så djupt så du får i pluggen med lite marginal. När du tagit bort locket för eldosan i taket kan du troligen se åt vilket håll ledningarna går och därmed undvika att borra just där.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver ju borra så djupt så du får i pluggen med lite marginal. När du tagit bort locket för eldosan i taket kan du troligen se åt vilket håll ledningarna går och därmed undvika att borra just där.
Okej. Och det räckte med ikea skruvarna antar jag.
 
useless useless skrev:
Vad är det för lampa? Går det inte att sätta fast den i befintlig krok?
Nä, den kräver en fast installation. Går inte att hänga upp på kroken
 
A Accenter skrev:
Okej. Och det räckte med ikea skruvarna antar jag.
Inte mitt personliga förstahandsval men det ska funka :)
 
A Accenter skrev:
Nä, den kräver en fast installation. Går inte att hänga upp på kroken
Är kroken inskruvad i dosan? I så fall kanske man kan byta den mot en skruv? Eller sitter det andra skruvar i dosan man kan använda?
Bilder? Namn på lampan?
 
Det stämmer, jag kan se vilket håll kablarna kommer ifrån när jag plockat bort den där vit dosan så det borde va lätt att undvika.

En annan fråga, lampan har bara ingång för den bruna och blåa kabeln, inte for den gulgröna (jord). I taket finns både blåa/bruna och jordkabeln.

Lampan har en sån där kvadrat i kvadrat symbol, betyder det att den inte behöver jordas? Isåfall, räcker det med att jag bara tejpar ihop jordkabeln från taket och lägger in den lite snyggt där inne hålet?


Tack för snabba svar
 
useless useless skrev:
Är kroken inskruvad i dosan? I så fall kanske man kan byta den mot en skruv? Eller sitter det andra skruvar i dosan man kan använda?
Bilder? Namn på lampan?
https://www.ikea.com/se/sv/p/hektar-takskena-3-spots-moerkgra-50297485/

Jag försökte använda kroken för att hänga lampan men det gick inte.. Tror inte man kan hänga upp den utan att borra..
 
A Accenter skrev:
En annan fråga, lampan har bara ingång för den bruna och blåa kabeln, inte for den gulgröna (jord). I taket finns både blåa/bruna och jordkabeln.

Lampan har en sån där kvadrat i kvadrat symbol, betyder det att den inte behöver jordas? Isåfall, räcker det med att jag bara tejpar ihop jordkabeln från taket och lägger in den lite snyggt där inne hålet?


Tack för snabba svar
Dubbelkvadratssymbolen betyder att den är sk. dubbelisolerad och därför inte ska anslutas till skyddsjord (gulgrön).

Sätt helst en klämma, tex en ”ubåt” på den gulgröna, så har du gjort installationen rätt och riktigt. https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklämma/p/32-7795
 
  • Gilla
Accenter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.