Hej, har en liten fundering hur jag börjar lägga klinkers i mitt badrum?
För att få det snyggt bör man ju börja runt golvbrunnen.

"Problemet" är att golvbrunnen är 15x15cm och klinkers 10x10..

Här är mina "förslag".
http://mybox.johansworld.org/klinker_1.jpg

http://mybox.johansworld.org/klinker_2.jpg

Förslag 1. (klinker_1) Det blir ett stort avstånd till golvbrunnen som måste fyllas ut , vilket kanske inte blir så snyggt.

Förslag 2. (klinker_2) Problemet är väl att kapa en liten hörna ur klinkers. Risk för att dom spricker? Det är tumlad chiffer 8mm tjocklek.
Ska man såga kanske?

Undrar ....
 
jworld skrev:
Förslag 2. (klinker_2) Problemet är väl att kapa en liten hörna ur klinkers. Risk för att dom spricker? Det är tumlad chiffer 8mm tjocklek.
Ska man såga kanske?
Jag röstar på detta förslag, utan tvekan. Skaffa/låna en elektrisk kakelsåg så ska det inte vara några problem. ;)

Rusta har ju en sådan här liten rackare för 299:-
31951045_s.jpg

 
Tack för ett snabbt svar.

Frågan är om Rustas kakelskärare klarar 8mm tjock klinker??

En annan fråga som dök upp var underlaget. Idag är det stadigt trägolv med fall mot golvbrunn.
Kan man/Måste man/bör man lägga in gips på detta eller går det att lägga klinkers direkt på trägolvet..?
 
jworld skrev:
Frågan är om Rustas kakelskärare klarar 8mm tjock klinker??
Det tror jag den klarar. ;)
Kan man/Måste man/bör man lägga in gips på detta eller går det att lägga klinkers direkt på trägolvet..?
Du måste lägga gips först. Lägg aldrig klinkers direkt på ett organiskt material. ;)
 
Immobil skrev:
Du måste lägga gips först. Lägg aldrig klinkers direkt på ett organiskt material. ;)
OK.. Ska kolla höjden... det blir 12-13mm för gips plus 8mm för klinkers.... plus golvvärme fix ovh flytspackel...
Kan väl bli 2,5-3cm totalt?

Tack för snabba svar...



 
Följdfrågor angående gipset...

Det finns väl även 6mm gips... fungerar det?

Är det golvgips man ska ha eller finns det något avsett för våtutrymmen?
 
Hej!

Skulle jag vara dig skulle jag börja med att skicka din sil i sopkorgen. Sen åker du och skaffar dig en förhöjningsring till brunnen. När du har skruvat ditt gips lagt dit värmekabeln och spacklat golvet har du byggt på säkert 3 cm. Sen ska du dit med tätskitet och glöm inte brunnsmanschetten som ska fästas med klämringen. Därför behöver du en förhöjning.
Varför ska du då inte använda din sil???????
Därför att du åker dig och köper en rostfri sil utan urtag som är 20 x 20 så slipper du problemet med läggningen och får fina hela bitar runt brunnen. Var noga med att mäta åt alla håll så du inte får mini passbitar längsväggarna i så fallkan du skjuta silen lite gran dock ej så mkt att du inte kan få upp renskoppen i brunnen.

Lycka till..
Ps. Det enklaste är att använda en fackman. D.S.
 
skulle inte lägga golvgips, prima 2-3 varv, armeringsnät sen fiberarmerat flytspackel rakt på... fixar du fall å allt i ett istället för att meka med gips...

går å "naja" fast elvärmekabel i nätet också om du vill (klinker = stor värmeledningsförmåga = "kallt")
 
När du nu optimerar läggningen av klinkers runt brunnen, se upp så du inte får en ohanterbar snuttremsa mot ngn av väggarna!
 
TiGGrE skrev:
skulle inte lägga golvgips, prima 2-3 varv, armeringsnät sen fiberarmerat flytspackel rakt på... fixar du fall å allt i ett istället för att meka med gips...

går å "naja" fast elvärmekabel i nätet också om du vill (klinker = stor värmeledningsförmåga = "kallt")

Har man cc600 skall man antingen komplettera med reglar så det blir cc300
ELLER
limma golvgips med exvis ardex s48 som styvar upp bjälklaget till motsvarande cc300. Därefter flytspacklar man.

såna är rekommendationerna från gvk.
 
Bra svar fasting65!

Plattsättning och fallspackling görs bara på döda material som gips, minerit, betong, tegel, etc.
Aldrig på spån el likn.! Sådana förslag passar bäst i soptunnan!
 
med risk för att spinna loss på nåt som kommer få folk att se rött och gå till attack...

fästing65
vet inte vad gvk säger, men hittar det inte på deras site? personligen så tror jag armering + fiberarmerat flytspackel är utmärkt för denna lösning, skulle vara kul att läsa om tester på detta...

att limmad / skarvad gipsskiva + 1cm flytspackel skulle ge mer stabilitet än 2cm armering+fiberarmerat flytspackel är väl knappast troligt? gipsskivan kommer aldrig ligga helt plant mot underlaget? + att de skarvar som blir måste räknas som svaga punkter?

classeclas
"Plattsättning och fallspackling", tanken är att flytspacklet i detta fall skall ersätta gips, så tjockleken blir densamma hursom... + att som du skriver, att sätta klinker/kakel på spån är just bara spån som gör...

har gjort detta i kök och hall än så länge, snart är det dags för mindre dusch/toa... är inte som att jag hittade på idén utan är från början ett förslag från en snickare som har bra koll... solklart skall ingen göra detta om det inte känns rätt, kör på med gips då...

(edit, ett att att + ett + redigering)
 
Tjipp.

Det är nyttigt att få mothugg, och jag får nog lov att backa ett halvt steg från det jag sade.

http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf

Det står ju uttryckligen att det finns ett tredje alternativ - och det är ju PRECIS som du TiGGrE säger:
Formstabil avjämningsmassa på minst 15 mm då golvvärme gjuts in funkar lika bra som limmad golvgips. Lägger man inte elgolvvärme räcker 12 mm formstabil avjämningsmassa.

Jag ställer mej i skammens vrå en liten stund - utan att passera GÅ.


ps. Däremot kan det bli rackarns dyrt om man eldar på med mängder av flytspackel. I vår snea kåk lägger vi gips för att först kompensera ett rejält bakfall i badrummet. Det blir något billigare än flytspackel - men det beror ju som sagt på var man handlar och hur dyrt man köper de ingående delarna.

ps2. Vi har limmat golvgips och kommer dessutom flytspackla golvet med 12 mm på tunnaste stället - det blir antagligen bra stumt.

 
Okej, jag duckar jag också. :-[ :-[ :-[

Likväl så skruvlimmade jag golvgips på golvspånet innan jag fallspacklade i bastun hemma. Jag skulle göra likadant igen om jag byggde idag.

Men om gvk "rekommenderar" detta så borde det inte vara något större problem.

Grejen är att om vi tipsar varandra om knep&knåp som sedan försäkringsbolagen tvärduckar inför, så har vi gjort våra medbröder & medsystrar en synnerligen stor otjänst! Så icke i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.